Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Phenomenology as the Responsibility of the Other: A Study on Teaching Vocation
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Phenomenology
the Other
Responsibility
Educational Vocation
Teacher
Fenomenología
el Otro
Responsabilidad
Vocación educativa
Docente

How to Cite

Fernandez Guayana, T. G. (2019). Phenomenology as the Responsibility of the Other: A Study on Teaching Vocation. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 253–271. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145

Abstract

The results of a phenomenological study are presented with the goal of understanding and describing the meaning that teachers attribute to their responsibility as educators. Preschool, Grammar School, Middle School and High School teachers as required by Colombian law, participated in this study. This research was qualitative with a phenomenological methodology of responsibility enshrined in: resignation, concern, openness, giving and affection towards the Other as well as Max Van Manen´s space, temporality and materiality. Data gathering techniques included phenomenological interviews. Results reflect that experiencing educational responsibility is based on a process where teachers must become detached and open to the overwhelming presence of students and, thus, respond to the demands of the Other: a response to ethical demands. To conclude, one can state that a teacher´s responsibility towards education is a vocation towards the Other. We recommend broadening faculty selection criteria for future studies as well as applying phenomenology of responsibility to other educational agents.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguirre, J.C. y Jaramillo, J.G. (2006). El otro en Lévinas: Una salida a la encrucijada sujeto-objeto y su pertinencia en las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 3-18.

Alliaud, A. y Antelo, E. (2011). Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires: EIQUE Educación

Antelo, E. (2009). ¿Qué tipo de compromiso es el compromiso docente? En Conferencia del Congreso Educativo y Popular A.D.O.S.A.C. (Asociación de docente de Santa Cruz). Conferencia llevada a cabo en Río Gallegos, Argentina. Recuperado de http://www.estanislaoantelo.com.ar/files/compromisodocente_v2.pdf

Bárcena, F. (2005). La Experiencia Reflexiva en Educación. Barcelona: PAIDO IBERICA

Bárcena, F. (2012). El aprendiz eterno: Filosofía, Educación y el Arte de Vivir. Buenos Aires: Miño y Dávila Ediciones

Bárcena, F. (2016). En Busca de una Educación Pérdida. Barcelona: Homo Sapiens Ediciones

Casanova, E.M. (1991). Para comprender las ciencias de la educación. Pamplona: Verbo Divino

Cuelí, J. (1985). Vocación y afectos. Ciudad de México: Limusa

Duch, L. (2002). Antropología de la vida cotidiana. Argentina: Trotta

De la Cuesta, C. (2006). Estrategias cualitativas más usadas en el campo de la salud. Revista Nure Investigación, (25), 1-4

D’Egremy, A.F. (1982). Cómo descubrir tú vocación. Ciudad de México: Editorial Anaya

Corts, I. (2002). Educar: un arte, una ciencia… una vocación. Revista Escuela Abierta, 5, 91-98

Fernández T.G. y Sarmiento, F. (2014). ¿Qué hay detrás de la profesión de educar? Un amor a la vida. Revista Nodos y Nudos, 4(36), 117-122 https://doi.org/10.17227/01224328.3117

Freire, P. (2008). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Gaja, R. (2016). Bienestar, Autoestima y Felicidad. España: De Bolsillo

Gusdorf, G. (1980). ¿Para qué los profesores? Paris: P.U.F.

Heidegger, M. (2010). El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económico.

Hernández, R., Fernández, C y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGrawHill Educación

Isaacs, D. (2002). La educación de las virtudes humanas y su evaluación. España: EUNSA

Jaramillo, L.G. (2017). Escuela y donación. De la mano del Dicho… al oído del decir. En D.A. Jaramillo y J.F. Orrego (Comps). Cuadernos de Educación y Alteridad 1 Ética y Responsabilidad en las Humanidades (pp 145-157). Manizales: Matiz Taller Editorial

Kornblit, A. (2004). Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Biblos.

Lamprea, P.A. y Pineda, A.Y. (2017). Sentidos de alteridad en los docentes de educación media. (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales, Colombia. Recuperado de https://bit.ly/2qzd46W

Lévinas, E. (1991), Humanismo del otro hombre. Madrid: Visor

Lévinas, E. (2012). Totalidad e Infinito. Salamanca: EDICIONES SÍGUEME

Lévinas, E. (2014). Alteridad y trascendencia. España: Arena Libros

Martínez, E. (2009). Buscando el sentido de la vida. Bogotá: Aquí y Ahora.

Maturana, H. (1996) El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Ediciones Dolmen

Meirieu. P. (2006). Cartas a un joven profesor. Por qué enseñar hoy. Barcelona: GRAO

Mèlich, J.C. (2014). Lógica de la crueldad. Barcelona: HERDER Editorial

Monje, C.A. (2011). Metodología de la investigación cualitativa. Guía didáctica. (Tesis). Universidad Surcolombiana, Neiva – Colombia. Recuperado de https://bit.ly/35IFeuY

Mounier, E. (2000). El personalismo. Madrid: Editorial El Búho

Orrego, J.F. y Portela. H. (2009). Sentido de la alteridad en la formación del licenciado en Educación Física. Revista Educación Física y Deporte, 28(2), 49-57.

Ortega, P. (2014). Educar en la alteridad. Madrid: Editorial REDIPE

Pantoja, C. (1992). En torno al concepto de vocación. Educación y Ciencia, 2(6), 17-20

Parra, A.M. y Vallejo, C.S. (2013). Las prácticas pedagógicas en la básica primaria: un espacio para reconocer al otro. (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales, Colombia. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/1252

Porta, L.G y Flores, G.N. (2017) La hospitalidad en profesores memorables universitarios. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(30),15-31 https://doi.org/10.21703/rexe.20173015311

Portilla, M., Rojas, A. y Hernández, I. (2014). Investigación cualitativa: una reflexión desde la educación como hecho social. Revista Docencia, Investigación, Innovación. 3(2), 86-100.

Romero, E. y Pérez, C. (2012). Aproximación al concepto de responsabilidad en Lévinas: implicaciones educativas. Bordón, 64(4), 99-110

Romero, E. y Gutiérrez, M. (2011). La idea de responsabilidad en Lévinas: implicaciones educativas. En Memoria XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Conferencia llevada a cabo en el Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE), Universidad de Barcelona, Barcelona, España. Recuperado de: http://www.cite2011.com/Comunicaciones/A+R/139.pdf

Skliar, C. (2005). La intimidad y la alteridad. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores

Skliar, C. (2007). La Educación (que es) del Otro. Buenos Aires: NOVEDUC

Skliar, C. y Tellez M. (2008). Conmover la Educación. Ensayos para una pedagogía de la diferencia. Buenos Aires: NOVEDUC

Van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica. Método de donación de sentido en la investigación y la escritura fenomenológica. Colombia: Editorial Universidad del Cauca UC

Zambrano, M. (1965). Filosofía y Educación. Manuscritos. Editorial ECU.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.