Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Peruvian Teaching Staff Insight for Reasons as to Why it is Impossible for them to Participate in Continued Scientific Research
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Scientific Research
Basic Education
Teaching, School
Training Researchers
Investigación científica
Educación básica
Docencia
Escuela
Formación de investigadores

How to Cite

Ventura Montes, U. (2020). Peruvian Teaching Staff Insight for Reasons as to Why it is Impossible for them to Participate in Continued Scientific Research. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 208–225. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39544

Abstract

This study describes and analyzes the opinion of Peruvian teachers regarding reasons and/or constraints that prevent them from conducting scientific research and also defines if teachers are actually obligated to perform this type of activity. The methodology is based on qualitative research from empirical phenomenological data for which opinions of the sample group are described and analyzed. Semi-structured interviews and a focus group with teachers from the Educational Management Unit - UGEL 06 in  Lima-Peru were also held. In order to capture the perception of future teachers, interviews were conducted with college Education majors in their Ninth Cycle at the Social Sciences and Humanities Department from a public university. Results show that teachers are not interested or motivated to conduct    scientific research. The reasons are three-fold: time or lack thereof, financial and academic constraints. It also verified the extent to which teachers are  obligated both professionally and morally to conduct scientific research.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39544
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aldana, G. (2008). Enseñanza de la investigación y epistemología de los docentes. Educ.educ, 11(2), 61-68. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v11n2/v11n2a04.pdf

Aular, J., Marcano N., y Moronta M. (2009). Competencias investigativas del docente de educación básica. Laurus, 15(30), 138-165. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651007.pdf

Consejo Nacional de Educación del Perú. [CNE]. (2005). Hacia un proyecto educativo Nacional 2006-2021. Propuesta del Consejo Nacional de Educación. Lima, Perú: CNE. Recuperado de https://bit.ly/2LQg5qV

Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. [CONCYTEC]. (2017). I Censo Nacional de Investigación y Desarrollo a Centros de Investigación 2016. Lima, Perú: CONCYTEC. Recuperado de https://bit.ly/2OQRK4Z

Duque, E., y Chaparro, C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159-192. Recuperado de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/1168

Fondo Nacional de Desarrollo de la Educación Peruana. [FONDEP]. (2019). La escuela que investiga: una herramienta para implementar procesos de investigación-acción participativa en educación. Lima, Perú: FONDEP. Recuperado de https://www.fondep.gob.pe/wp-content/uploads/2020/01/LAESCUELA_QUE_INVESTIGA.pdf

González, N., Pirela, A., y Zerpa, M. (2012). La formación docente como investigador. Una Responsabilidad Social Universitaria. Opción, 28(69), 466-479. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/310/31025702009.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. México DF, México: Mac Graw Hill Education.

Ministerio de Educación del Perú. (25 de noviembre de 2012). Ley de Reforma Magisterial N° 29944. Diario Oficial de la República del Perú, El Peruano, Recuperado de https://bit.ly/2LMj3Na

Ministerio de Educación del Perú. (09 de julio de 2014a). Ley Universitaria N° 30220. Diario Oficial de la República del Perú, El Peruano, pp.19, 45. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf

Ministerio de Educación del Perú. (2014b). Marco de Buen Desempeño Docente. Lima, Perú: Minedu. Recuperado de https://bit.ly/38y9bQC

Ministerio de Educación del Perú. (2017). Encuesta Nacional a Docentes de Instituciones Educativas públicas y Privadas 2016. Lima, Perú: Minedu. Recuperado de https://bit.ly/2DrhnUw

Ministerio de Educación del Perú. (2018). Presentación del Proceso Censal 2017. Lima, Perú: Minedu. Recuperado de https://bit.ly/2KXTEzB

Miralles, P., Maquilón, J., Hernández, F. y García, A. (2012). Dificultades de las prácticas docentes de innovación educativa y sugerencias para su desarrollo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 19-26. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2170/217024398001.pdf

Moreno, M., Sánchez, R., Arredondo, V., Pérez, G. y Klingler, C. (2003). Formación para la investigación. En P. Ducoing. (Coord.), La investigación educativa en México 1992-2002 (pp. 41-114). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Muñoz, M., y Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos, 41(2), 389-399. Recuperado de https://doi.org/10.4067/s0718-07052015000200023

Myers, D. (1995). Psicología Social. Santa Fe de Bogotá: Mc Graw Hill.

Prieto, M. (2004). La construcción de la identidad profesional del docente. Revista Enfoques Educacionales, 6(1), 29-49. Recuperado de https://bit.ly/38uCxPY

Porlán, R. (2011). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. En P. Morán (Coord.), Docencia e investigación en el aula, Una relación imprescindible (pp. 25-45). México: IISUE-UNAM.

Rincón, B. (2007). El maestro investigador y la dignidad profesional. Magazín Aula Urbana, (65), 4-5. Recuperado de https://revistas.idep.edu.co/index.php/mau/article/view/752/737

Rojas, C., y Aguirre, S. (2015). La formación investigativa en la educación superior en América Latina y el Caribe: una aproximación a su estado del arte. Revista Eleuthera, 12, 197-222. Recuperado de https://bit.ly/2WdVp0m

Scimago Journal & Country Rank (2019). Journal Rankings of Education. Recuperado de http://www.scimagojr.com

Serrano, J. (1997). Nacen, se hacen o los hacen: formación de investigadores y cultura organizacional en las universidades. Revista Nómadas, 7, 52-62. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105118909005

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. [SINEACE]. (2016). Modelo de acreditación para instituciones de Educación Básica. Gobierno de la República de Perú. Recuperado de https://bit.ly/2rxlFaO

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. [SUNEDU]. (2016). El Modelo de Licenciamiento y su Implementación en el Sistema Universitario Peruano. Gobierno de la República de Perú. Recuperado de https://www.sunedu.gob.pe/condiciones-basicas-de-calidad-2/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.