Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Transference of School Administrative Leadership Skills Training at a University in Chile
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Transfer
Training
Assessment
Skills
Leadership
Transferencia
Formación
Evaluación
Competencias
Liderazgo

How to Cite

Parra Robledo, R., & Ruiz Bueno, C. (2020). Transference of School Administrative Leadership Skills Training at a University in Chile. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 131–145. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40279

Abstract

The objective of this article is to assess information transfer for educational administration leadership skills programs at a Chilean university within the framework of Chile´s School Principal Leadership Program. The research carried out for this study is non-experimental, transactional and descriptive. The process for gathering data involved a data transfer questionnaire which includes a high global internal consistency index (α=0,920).  Analysis of the results was based on four aspects: 1) personal factors, 2) educational factors, 3) organizational factors and 4) skills transfer. These are combined to design an outline focusing on aspects that facilitate and hinder the transfer of school administration leadership skills training. This study also develops and assesses how skills provide opportunities for reconsidering and recontextualizing associated contexts. The conclusions that were drawn focus on three key aspects: 1) Greater motivation to learn and further one´s personal development, 2) Curricular design and internal continuity and coordination in developing skills training possibilities and promote skills transfer. 3) Enhanced job security and encouraging team work strengthens pedagogical leadership.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40279
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aneas, C., Sánchez, J. y Sánchez, E. (2018). Diseño y validación de dos cuestionarios dirigidos a evaluar la eficacia de la formación del profesorado. Docencia e investigación, 28, 50-76. Recuperado de https://bit.ly/3d7yCee

Baldwin, T. y Ford, J. (1988). Transfer of training: A review and directions for future research. Personnel Psychology, 41, 63-105. doi: http://doi.org/cq3btj

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación. México: Pearson Educación.

Cancino, V. y Vera, L. (2017). Políticas educativas de fortalecimiento del liderazgo directivo: desafíos para Chile en un análisis comparado con países OCDE. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(94), 26-58. doi: http://doi.org/c5nq

Cano, E. (2016). Factores favorecedores y obstaculizadores de la transferencia de la formación del profesorado en educación superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 133-150. doi: http://doi.org/c2wx

Cebrián, G. (2018). La percepción del desarrollo de competencias directivas en directores de centros educativos en formación. En F. Murillo (Coord.). Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (p. 130-135). España: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación. Recuperado de https://bit.ly/2IXnAuf

Cejas, R. y Navío, A. (2017). Formación en TIC del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 22(3), 271-293. Recuperado de https://bit.ly/2Ug8OEg

Centro de desarrollo del liderazgo educativo [CEDLE]. (2018). Aprendizaje para una política de formación de directores escolares en Chile. Informe CEDLE de política. Santiago, Chile: Centro de desarrollo del liderazgo educativo. Recuperado de https://bit.ly/3bxLvgI

Centro de Estudios del Ministerio de Educación [CEM]. (2013). Contextualización de la enseñanza en Chile. Santiago, Chile: Centro de Estudios del Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/2unIOxS

Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigación Pedagógica [CPEIP]. (2018). Estadística de los participantes del Plan de formación de directores 2011-2016. Santiago, Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigación Pedagógica.

Costales, Z., Rosales, B. y Acosta, M. (2016). Proyectos educativos y la formación de competencias. Aportes innovadores de la transferibilidad. Revista Ibero Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 45-58. doi: http://doi.org/dmb6

Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. Recuperado de https://bit.ly/39mD3iF

Feixas, M., Fernández, A., Lagos, P., Quesada, C. y Sabaté, S. (2013). Factores condicionantes de la transferencia de la formación docente en la universidad: un estudio sobre la transferencia de las competencias docentes. Infancia y Aprendizaje, 36(3), 401-416. doi: http://doi.org/c2wz

García, M. y Caballero, K. (2019). ¿La formación de los equipos directivos es suficiente para desempeñar prácticas eficaces de liderazgo pedagógico? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(2), 83-106. doi: http://doi.org/c8xw

Gessler, M. y Hinrichs, C. (2015). Key predictors of learning transfer in continuing vocational training. En Bohlinger, S., Haake, U., Helms-Horgensen, C., Toiviainen, H. y Wallo, A. (Eds.), Working and Learning in Times of Uncertainty (pp. 43-60). Roterdam, Países Bajo: Sense Publishers. doi: http://doi.org/dmb8

González, A., Alonso. y Berrocal, F. (2017). Evaluación de la eficacia de la formación en la Administración Pública: la transferencia al puesto. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 17, 113-127. doi: http://doi.org/dp3r

González, G., Silvia, I. y Sepúlveda, C. (2016). Desafíos investigativos en la formación inicial de directivos. Revista Iberoamericana de Educación, 70, 43-54. Recuperado de https://bit.ly/2WqeCh9

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill.

Holton, E. (1996). The flawed four-level evaluation model. Human Resources Development Quarterly, 7(1), 5-21. doi: http://doi.org/cjv4f3

Kirkpatrick, D. (2000). Evaluación de las acciones formativas: Los cuatro niveles. Barcelona, España: Gestión 2000.

Leithwood, K., Day, C., Sammons, O., Harris, A. y Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. Research Report 800. United Kingdom: University of Nottingham. Recuperado de https://bit.ly/31Gi7R4

Leithwood, K., Harris, A. y Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management, 28(1), 27-42. doi: http://doi.org/bgthwh

López, M., Fijoo, M., Novel, G. y Leyva, J. (2017). Evaluación de la formación continuada. Análisis del proceso de transferencia y sostenibilidad. Atas - Investigação Qualitativa em Saúde, 2, 1165-1174. Recuperado de https://bit.ly/2Wp1WqE

Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2011). Decreto 44. Reglamentación de la ejecución del Plan de Formación de Directores. Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/38hbBCE

Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2014). Resolución Exenta N° 995. Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/2tIdQQu

Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2016). Política de fortalecimiento del liderazgo directivo escolar. Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/38pi4vi

Muñoz, G. y Marfán, J. (2011). Competencias y formación para un liderazgo escolar efectivo en Chile. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 48(1), 63-80. doi: http://doi.org/dmb5

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe [OREALC/UNESCO]. (2016). Recomendaciones de Políticas Educativas en América Latina en base al TERCE. Santiago, Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Recuperado de https://bit.ly/3blD9sC

Organización Internacional del Trabajo [OIT]. (2007). Transferibilidad de las calificaciones. Comisión de Empleo y Política Social. Ginebra, Suiza: Organización Internacional del Trabajo. Recuperado de https://bit.ly/2H5uLj8

Pont, B., Nusche, D. y Moorman, H. (2008). Mejorar el liderazgo escolar. Volumen 1: Política y Práctica. Paris, Francia: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. Recuperado de https://bit.ly/39mOt66

Rent, A. (2013). La transferencia de aprendizaje en contextos de formación para el trabajo y el empleo. (Tesis doctoral). Universitat Rovira I Virgili, Tarragona, España. Recuperado de https://bit.ly/31FbxtV

Robinson, V., Hohepa, M. y Lloyd, C. (2009). School Leadership and Student Outcomes: Identifying what works and why. Best Evidence Synthesis Iteration [BES]. New Zeland: Ministry of Education. Recuperado de https://bit.ly/38eVWUD

Romero, S., Rodríguez, A. y Gutiérrez, A. (1999). Transferibilidad y orientación para la carrera en la formación profesional. En AIDIPE, IX Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Nuevas realidades educativas, nuevas necesidades metodológicas. Málaga, España. Recuperado de https://bit.ly/31PFrMt

Tomàs, M. y Duran, M. (2017). Comprendiendo los factores que afectan la transferencia de la formación permanente del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 145-157. doi: http://doi.org/c2w3

Universidad Mayor. (2014). Magíster en gestión directiva de excelencia. Programa formativo. Temuco, Chile: Universidad Mayor. Recuperado de https://bit.ly/2H7ZLyT

Comments

Downloads

Download data is not yet available.