Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Designing Reading Comprehension Instruction for Primary Education: A Case Study
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Comprehension
Reading
Design
Instruction
Cognition
Comprensión
Lectura
Diseño
Instrucción
Cognición

How to Cite

Arreola Saldivar, E., & Coronado Manqueros, J. M. (2020). Designing Reading Comprehension Instruction for Primary Education: A Case Study. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 227–241. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41326

Abstract

Reading comprehension is a cognitive process involving a large number of simultaneous mental tasks. The ability to teach students this skill requires paying close attention to detail and use of Instructional Design (ID). This study endeavors to recover and analyze how teachers prepare beforehand to teach Reading Comprehension. This includes how they design instructional thought regarding objectives, values, methods, tools and activities to develop this skill. A qualitative investigation was conducted using the methodology of a case study (Stake, 1998).  Data collection was based on a semi-structured interview of two teachers who have taught at the primary school, high school, college and doctoral levels with extensive experience in the field of cognition, The information gathered was examined using analytical induction. The findings reveal that primary education teachers design and perform classroom activities using tools and strategies to develop Reading Comprehension at different points in time as an implicit objective. This reflects that DI can be used as a primary tool to enhance Reading Comprehension. Yet based on the research, to garner optimal results, teachers must be informed and well-trained in Instructional Design to make a significant difference in ensuring student Reading Comprehension success.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41326
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alfonzo, A. (2003). Estrategias instruccionales. Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Recuperado de https://bit.ly/3mZ0hD2

Ballesteros, L., Calero, A., López, R., Jiménez, E., Ribeiro, I., Santos, S. y Villanueva, J. (2013). Investigaciones sobre lectura. España: Editorial AECL.

Bastián, N. (2006). Actividades Didácticas en la Adquisición de la Lectoescritura en Alumnos de Primer Grado de Educación Primaria (Tesis de Maestría inédita). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Oaxaca, México.

Cassany, D. (2001). Decálogo didáctico de la enseñanza de la composición. Glosas didácticas: revista electrónica internacional de didáctica de las lenguas y sus culturas, (4), 1-3. Recuperado de https://bit.ly/36eN9Uo

Castro de la Cruz, K. (2019). Efectos de un diseño instruccional para incrementar la comprensión lectora en el curso de comunicación en alumnas del 3º año de secundaria del Colegio María Parado de Bellido de Cerro de Pasco. Perú: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Recuperado de http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/4214

Dabarera, C., Renandya, W. y Zhang, L. (2014). The impact of metacognitive scaffolding and monitoring on reading comprehension. System, 42, 462-473. doi: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.12.020

Day, C. (2006). Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. España: Narcea

Elosúa, M. R. y García, E. (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. España: Narcea.

Eraso, C. B. E, Vela, E. M. F., Calderón, S. S. E. y Sánchez, P. M H. (2017). Desarrollo de la comprensión lectora a través de un curso en línea. Un modelo ADDIE. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 6(3), 63-70. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6163711

Farías, M. y Araya, C. (2014). Alfabetización visual crítica y educación en lengua materna: estrategias metacognitivas en la comprensión lectora de textos multimodales. Colombian Applied Linguistics Journal, 16(1), 94-104. doi: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.1.a08

Fernández, F. A. y Pacheco, S., D. I. (2016). Propuesta instruccional para la comprensión lectora en alumnado con déficit cognitivo. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 241-248. doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v2.67

Gagné, R. (1987). Las condiciones del aprendizaje. México: Editorial Interamericana.

Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. México: Morata.

Gómez, I., Vila, J., García, J., Contreras, A. y Elosúa, M. (2014). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Educational Psychology, 19, 103-111. doi: https://doi.org/10.1016/S1135-755X(13)70017-4

Hassan, F. (2017). Metacognitive strategy awareness and reading comprehension. The English Teacher, 32, 16-33 Recuperado de https://journals.melta.org.my/index.php/tet/article/view/344/234

Hernández, P. (1989). Diseñar y enseñar: teoría y técnicas de la programación y del proyecto docente. España: Narcea Ediciones.

Lan, Y., Lo, Y. y Hsu, Y. (2014). The effects of meta-cognitive instruction on students' reading comprehension in computerized reading contexts: A quantitative meta-analysis. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 186-202. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.4.186

Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. España: Experiencia

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Madero, I. y Gómez, L. (2013). El proceso de comprensión lectora en alumnos de tercero de secundaria. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 113-139. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n56/v18n56a6.pdf

Münch, L. y Ángeles, E., (2003). Métodos y técnicas de Investigación. México: Trillas.

Orbea, J. y Villabeitia, E. (2010). The teaching of reading comprehension and metacomprehension strategies. A program implemented by teaching staff. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 26(1), 112-122. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps

Paba C. y González R. (2014). La actividad metacognitiva y la comprensión lectora en estudiantes de décimo grado. Psicología desde el Caribe, 31 (1), 79-102. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5185

Pérez, V. y La Cruz, A. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. Zona Próxima, (21). 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.31.1.5185

Perkins, D. (1995). Escuela inteligente. Barcelona: Gedisa.

Reigeluth, C. M. (2013). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory, Volume II. New York, USA: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9781410603784

Ruiz, J. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Bilbao, España: Universidad De Deusto.

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y Tradiciones. España: Mc Graw and Hill Interamericana.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2011). Plan de estudios 2011. Educación Básica. México: Secretaría de Educación Pública.

Silas C. J. y Gómez L., L. (2013). El desarrollo de habilidades lectoras en la escuela telesecundaria. Algunas reflexiones sobre el papel del docente y los logros de los alumnos. Revista de Investigación Educativa, 17, 66-87 Recuperado de http://hdl.handle.net/11117/806

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. España: Morata.

Tavakoli, H. (2014). The effectiveness of metacognitive strategy awareness in reading comprehension: The case of Iranian university EFL students. The Reading Matrix, 14(2), 314-336. Recuperado de http://www.readingmatrix.com/files/11-24o5q41u.pdf

Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11, 49-61. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a07.pdf

Viana, F., Ribeiro, I. y Santos, S. (2014). Los desafíos de enseñar a comprender. Investigaciones sobre lectura, (1), 9-32. doi: https://doi.org/10.37132/isl.v0i1.9

Zermeño, M. G. G., Guzmán, S. M. y Arroyo, J. A. R. (2014). Investigación Diagnóstica “Curso Hibrido: Investigación Científica y Tecnológica”. Revista de Investigación Educativa del Tecnológico de Monterrey, 5(9), 66-79. Recuperado de http://rieege.tecvirtual.mx/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.