Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Sense and Meaning of Citizenship Training at Three Colombian schools
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Political Education
Nationality
Citizenship Education
Schools
Colombia
Formación política
Ciudadanía
Educación ciudadana
Escuelas
Colombia

How to Cite

Lara Salcedo, L. M. (2021). Sense and Meaning of Citizenship Training at Three Colombian schools. Revista Educación - Journal of Education, 45(2), 320–338. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42799

Abstract

A descriptive-comprehensive study was conducted to better understand citizenship training teaching practices. The study sought to examine characteristics of three significant case studies to probe into their sense and meaning using a socio-constructionism theoretical perspective. Data collection techniques were based on in-depth interviews conducted among leading teachers, and semi-structured principals, coordinators, teachers and parents; focus groups were held with the students and data processed through content analysis. Based on the findings, we were able to understand that experiences foster interdisciplinary work and that teachers are mainly concerned with the political development of their students and developing lessons on citizenship education that fosters student engagement in decision-making. However, teachers must  strengthen their networks and share best practices and experiences to enrich the discussion and the debate in citizenship training as well as identify research for citizenship training.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42799
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Lara Salcedo, L.M. (2021). Sentidos y significados de la formación ciudadana en tres escuelas colombianas Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42799

Referencias Bibliográficas

Abowitz, K. K.y Harnish, J. (2006). Contemporary Discourses of Citizenship. Review of Educational Research, 76(4), 653-690. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/00346543076004653

Avendaño Castro, W., Paz Montes, L. y Parada Trujillo, A. (2016). Construcción de ciudadanía: un modelo para su desarrollo en la escuela. El Ágora USB, 16(2), 479-492. doi: https://doi.org/10.21500/16578031.2444

Bickmore, K., Salehin Kaderi, A. y Guerra Sua, Á. (2017). Creating capacities for peacebuilding citizenship: history and social studies curricula in Bangladesh, Canada, Colombia, and México. Journal of Peace Education, 14(3), 282-309. doi: https://doi.org/10.1080/17400201.2017.1365698

Caicedo Caviedes, L. D. (2015). Propuesta curricular para el desarrollo de las competencias ciudadanas desde la Educación Física (Tesis de pregrado). Recuperado de https://bit.ly/399xYwo

Carretero, M. y Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Revista Cultura y educación, 20(2), 133–142. Recuperado de https://bit.ly/31hInC0

Chaux, E. (2012). Educación y convivencia escolar. Bogotá: Taurus

Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. M. (2004). Competencias Ciudadanas: De los Estándares al Aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Recuperado de https://bit.ly/3rozeC6

CINDE. (2010). Informe descriptivo y analítico de programas de formación en competencias ciudadanas. Manizales: CINDE-CERLALC.

Conejo Rodríguez, P. A. (2012). El valor formativo de la música para la educación en valores. DEDiCA. REVISTA DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES, 2, 263-278. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3825651

Cortina, A. (2010). Ética de la razón cordial: educar en la ciudadanía en el siglo XXI. España: Ediciones Nobel.

de Oliveira Andreotti, V. (2011) (Towards) decoloniality and diversality in global citizenship education. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 381-397. doi: https://doi.org/10.1080/14767724.2011.605323

de Oliveira Andreotti, V. y Pashby, K. (2013) Digital Democracy and Global Citizenship Education: Mutually Compatible or Mutually Complicit? The Educational Forum, 77(4), 422-437. doi: https://doi.org/10.1080/00131725.2013.822043

Détrez, C. (2002). La construction sociale du corps. París: Seuil.

Eidhof, B. B., ten Dam, G. T., Dijkstra, A. B., y van de Werfhorst, H. G. (2016). Consensus and contested citizenship education goals in Western Europe. Education, Citizenship and Social Justice, 11(2), 114–129. doi: https://doi.org/10.1177/1746197915626084

Gergen, K. J. (1982). Hacia la transformación social del conocimiento. Nueva York: Springer.

Gergen, K. J. (1999). An invitation to social construction. Londres: Sage.

Marshall, T. H. (1950). Citizenship and Social Class, and Other Essays. Cambridge: The Syndics of the Cambridge University Press.

Garzón Guerra, E. y Acuña Beltrán, L. F. (2016). Integración de los proyectos transversales al currículo: una propuesta para enseñar ciudadanía en ciclo inicial. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-26. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26065

Gimeno Sacristán, J. (2001). Educar y Convivir en la Cultura Global. Madrid: Editorial Morata.

González Valencia, J. A., Posada López, R. del P. y Valencia Calvo, C. H. (2012). La enseñanza para la participación en el currículo de las Ciencias Sociales en la educación obligatoria en Colombia. En: N. de Alba Férnández, F. F. García Pérez y A. Santisteban Fernández (Coords), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (125-130). Sevilla: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales-Díada editora, S. L.

Hoyos Vásquez, G., Serna Arango, J. y Gutiérrez Ruiz, E. F. (2007). Borradores para una filosofía de la educación. Bogotá: Siglo del Hombre.

Jares, X. R. (2006). Educación en Derechos Humanos. Madrid: Editorial Popular.

León Muñoz, S. y López Takegami, J. (2015). Formar ciudadanos desde el pre-escolar. Educación y Educadores, 18(2). Recuperado de https://bit.ly/31gmliW

López, M. B., Arán Filippetti, V., y Richaud, M. C. (2013). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Avances En Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-51. doi: https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.03

Marchesi, Á. (2011). Preámbulo. En: B. Toro y A. Tallone (Coords.), Educación, valores y ciudadanía. Madrid: OEI-Fundación SM.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2003). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Educación Básica y Media. Bogotá: MEN-Ascofade.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004). Estándares básicos en competencias ciudadanas: formar para la ciudadanía si es posible. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Las rutas del saber hacer: Experiencias Significativas que transforman la vida escolar. Orientaciones para autores de experiencias y establecimientos educativos. Bogotá: MEN Recuperado de https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/guia_37.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN) y Comitato Internazionale per lo Sviluppo dei Popoli (CISP). (2012). Las competencias ciudadanas en el territorio y la comunidad. Documento inédito.

Muñoz Labraña, C. y Torres Durán, B. (2014). Civics Education at Schools: Problems and Challenges. Revista Electrónica Educare, 18(2), 233-245. doi: https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Ñáñez Rodríguez, J. J. y Castro Turriago, H. M. (2016). Educación artística y formación ciudadana: espacio para forjar la sensibilidad en la Corporación Colegio San Bonifacio, de Ibagué, Colombia. Entramado, 12(2), 154-165. doi: https://dx.doi.org/10.18041/entramado.2016v12n2.24221

Páramo, P. (2009). Metacontigencias y cambios de prácticas culturales en el espacio. Bogotá: Instituto de Investigación y Proyectos Especiales-Universidad Piloto de Colombia.

Pinilla Díaz, A. V. y Torres Azocar, J. C. (2006). De la educación para la democracia a la formación ciudadana: una década de incertidumbres. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional-IDEP.

Planella, J. (2005). Pedagogía y hermenéutica del cuerpo simbólico. Revista de Educación, (336), 189-201. Recuperado de http://femrecerca.cat/sites/default/files/jordi_planella/files/re336_11-1.pdf

Pontificia Universidad Católica de Chile. (2010). Informe regional 2010. Evaluación de Programas Exitosos de Formación Ciudadana. Bogotá: SREDECC-CERLALC.

Rodríguez, G. (2010). Proyectos pedagógicos en construcción de ciudadanía. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional MEN – Comitato Internazionale per lo Sviluppo dei Popoli CISP.

Saldarriaga Vélez, J. A. (2016). Las escuelas críticas: Entre la socialización política y los procesos de subjetivación. RLCSNJ, 14(2). Recuperado de https://bit.ly/2QyfoHP

Selwyn, N. (2004). Literature Review in Citizenship, Technology and Learning. Bristol: Futurelab.

Silva, D. A. y Tapia Zúñiga, A. (2015). Desafíos de la formación ciudadana en la era digital. Valparaíso: Biblioteca del Congreso-Fondo de Cooperación Chile-México. Recuperado de https://bit.ly/2Pog6qK

Sosa Cabrera, S. (2002). La génesis y el desarrollo del cambio estratégico: un enfoque dinámico basado en el momentum organizativo (tesis doctoral). Recuperado de http://www.eumed.net/tesis/2006/ssc/

Tasky, A. (2008). Usos del pasado, patrimonio, identidad y museos en discusión. Revista Clío & Asociados, (12), 29-55. Recuperado de https://bit.ly/2Pmbrp8

Vargas Torres, M. R. (2010). Towards a Discourse for Criticism in Language Teaching: Analysis of Sociocultural Representations in Mass Media. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 12(2), 179-190. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/17692

Zapata Barrero, R. (2001). Ciudadanía, democracia y pluralismo cultural: hacia un nuevo contrato social. Barcelona: Anthropos.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.