Abstract
Satisfaction is the pleasant state that the individual is in when they feel their expectations are covered; in the student sphere, it refers to the degree of well-being that students perceive when their expectations and academic needs are met. The objective of this study is to systematically review the available literature on student satisfaction. Methodology: The review was carried out by describing the year of publication, the year of completion, country of origin, academic degree, instrument, design, number of participants, age ranges, gender, and outstanding factors of student satisfaction in order to generate interest in the subject for future studies. A systematic review was conducted to identify studies related to student satisfaction. The RedALyC, Scielo, and Scopus databases were analyzed. Articles from 2015 to 2021were searched for during a random week in April of 2021, using student satisfaction as the search term. Results: the review carried out showed that during 2019 there was greater publication on the topic, Latin American countries have the largest number of publications, with mixed analysis, with undergraduate students being the most studied through questionnaires. Conclusions: the most important components of student satisfaction were: the good image and quality of the institution, teaching, tutoring and motivation. This study has practical implications because it allows identifying the components that globally impact student satisfaction and therefore provides information that can be used to make more efficient school decisions and solve educational problems associated with school stress, dropout rate and poor academic performance. It is recommended to continue carrying out research on the subject. This will allow the creation of a broader body of knowledge that integrates the new educational realities caused by the COVID-19 pandemic.
References
Cómo citar:
Mireles-Vázquez, M. G. y García-García, J. A. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(2). Http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621
Referencias Bibliográficas
Acuña-Benites, M., Carhuancho-Mendoza, I., Bravo-Chávez, O. y Venturo- Orbegoso, C. (2021). Determinantes de la satisfacción de los estudiantes en una universidad privada en Lima Perú. Revista Inclusiones, 8(11), 17-37. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2524
Angel-Alvarado, R., Belletich, O. y Wilhelm, M. (2019). Motivación del estudiantado de secundaria en actividades de paisaje sonoro: un estudio cuasiexperimental en un contexto de vulnerabilidad social. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1–17. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.18
Arras-Vota, A., Gutiérrez-Diez, M. y Bordas-Beltrán, J. (2016). Escenarios de aprendizaje y satisfacción estudiantil en posgrado virtual 2010, 2014 y 2015. Apertura, 9(1), 110–25. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n1.918
Cadena-Badilla, M., Mejías-Acosta, A., Vega-Robles, A. y Vásquez-Quiroga, J. (2015). La satisfacción estudiantil universitaria: análisis estratégico a partir del análisis de factores. Industrial Data, 18(1), 9. https://doi.org/10.15381/idata.v18i1.12062
Cardona, D. y Agudelo, H.B. (2007). Satisfacción personal como componente de la calidad de vida en los adultos de Medellín. Revista de salud pública, 9(4), 541-549. https://doi.org/10.1590/S0124-00642007000400006
Chuyma-Huilca, A., Berrocal-Villegas, S., Mendoza-Hidalgo, M. y Romero-Díaz, A. (2021). Evaluación del clima organizacional y la satisfacción de los estudiantes de la carrera de negocios internacionales de una universidad de Lima, Perú. Revista Inclusiones, 8(11), 56–66. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/231
Clemente-Carrión, A., Molero-Mañes, R., y González-Sala, F. (2000). Estudio de la satisfacción personal según la edad de las personas. Anales de psicología, 16(2), 189-198 https://revistas.um.es/analesps/article/view/29371
Delgado-Achicanoy, N., Imbajoa-Díaz, D. y Mueses-Llanos, O. (2018). Caracterización del docente desde la mirada estudiantil. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(3), 56–76. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/52
Domínguez, L., Sanabria, A. y Sierra, D. (2018). ¿Cómo perciben los estudiantes el clima de aprendizaje en el aula invertida en cirugía?: Lecciones aprendidas y recomendaciones para su implementación. Revista chilena de cirugía, 70(2), 140–46. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-40262018000200140
Elías, S., Corbella, V. y Piñero, P. (2021). La satisfacción del alumnado de grado en las experiencias de movilidad internacional. Revista Educación, 45(1), 308–25. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40745
Espinoza-Díaz, O., González-Fiegehen, L. y Loyola-Campos, J. (2018). Evaluación de la satisfacción de titulados de la carrera de psicología en Chile. Innovación Educativa, 18(76), 171-192. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732018000100171&script=sci_abstract
Figueroa-Gazo, P., Buxarrais-Estrada, M., Llanes-Ordoñez, J. y Venceslao-Pueyo, M. (2018). Perfil, motivación y satisfacción académica en los estudiantes de máster: el caso de ciencias sociales y jurídicas. Estudios Sobre Educacion, 34, 219–37. https://doi.org/10.15581/004.34.219-237
Flores-Mamani, E. y Arce-Ortiz, N. (2017). Tipología de estudiantes según el nivel de satisfacción en su formación profesional en las universidades de Puno, Perú. Revista Aletheia, 11(1), 15–36. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-03662019000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Gabalán-Coello, J. y Vázquez-Rizo, F. (2019). Noción de calidad profesoral desde la percepción estudiantil. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 57, 24–39. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a3
García-Rojas, E., Arévalo-Campos, J., Alcaraz-Garrido, J., Gallegos-Cobaxin M., Alonso-Laureano, K., Ricardez-Jiménez, C. y Ocampo Cadena, F. (2019). Satisfacción de estudiantes en medicina con desempeño docente y tutorías académicas. investigación en educación médica, 30(2), 60–67. http://dx.doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.30.1891
Hernández-García, F., Robaina-Castillo, J., Lazo-Herrera, L., Sorí-Peña, J., Hidalgo-Ávila, M., Pérez-Calleja, N., González-Díaz, E. y Angulo-Peraza, B. (2020). Plataforma digital para la satisfacción de las necesidades informacionales sobre la actividad científica estudiantil en ciencias médicas. Acimed, 31(2), 12. http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v31n2/2307-2113-ics-31-02-e1455.pdf
Inzunza-Melo, B., Ortiz-Moreira, L., Pérez-Villalobos, C.,Torres-Araneda, G., McColl-Calvo, P., Meyer-Kother, A., Matus-Betancourt, O., Bastías-Vega, N. y Bustamante-Durán, C. (2015). Estructura factorial y confiabilidad del cuestionario de satisfacción académica de los estudiantes de medicina chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(40), 73–82. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645432008
Manrique-Maldonado, K. y Sánchez-López, M. (2018). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la coordinacion general de la educación virtual en UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 17-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6855124
Marrone, D.B.D. y Hutz (2019). Motivação Acadêmica e Autoestima Contingente: Relação com Satisfação de Vida, Esperança e Otimismo [Motivación académica y autoestima contingente: relación con la satisfacción con la vida, la esperanza y el optimismo]. Revista Avaliação Psicológica, 18(04), 419–428. https://doi.org/10.15689/ap.2019.1804.18868.10
Mejía-Pérez, P. N. y Martínez-Delgado, C. M. (2019). Identificación de las expectativas del estudiantado de primer año del programa de odontología de la universidad CES. Medellín (Colombia). Revista Educación, 44(1), 16. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37407
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., y Altman., D.G. (2009). Preferred reporting for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement [Informe preferido para revisions sistemáticas y metanálisis: la declaración PRISMA]. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), 1006-1012. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.005
Montejano-Lozoya, R., Gea-Caballero, V., Miguel-Montoya, I., Juárez-Vela, R., Sanjuán-Quiles, A. y Ferrer-Ferrandiz. E. (2019). Validation of a questionnaire designed to measure nursing student satisfaction with practical training [Validación de un cuestionario diseñado para medir la satisfacción de los estudiantes de enfermería con la formación práctica]. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 27. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3102.3206
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184–186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184
Moreno-Durán, I., Arras-Vota, A., Durán López, E., Villalobos-Pérez, E. y Villa-Martínez, A. (2016). Satisfacción estudiantil de la maestría en ciencias de la productividad frutícola de faciatec De La Uach. Revista Mexicana de Agronegocios, 38, 355–66. https://doi.org/10.22004/ag.econ.252665
Osorio-Alvarez, M. y Parra-Gámez, L. (2016). La satisfacción escolar en los estudiantes del primer año de la carrera de médico cirujano. Investigaión en Educación Médica, 5(17), 3-10. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572016000100003
Palomer, L., Jana, P., Zuzulich, S., Barrida, T. y Heusser, I. (2018). Medición del clima educativo y factores que influyen en su resultado. Estudio en una carrera de odontología chilena. FEM: Revista de La Fundación Educación Médica, 21(2), 87–96. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322018000200006
Pecina-Leyva, R. (2017). Satisfacción académica del estudiante de enfermería en una universidad pública en México. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 4(7). https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/639/697
Peralta-Mazariego, E., Surdez-Pérez, E. y García-Rodríguez, J. (2020). Validación de modelo de medición de satisfacción estudiantil universitaria con los servicios académicos recibidos. Revista investigación operacional, 41(3), 472–81. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/41320-16.pdf
Pereira-Álvarez, O. (2021). La imagen institucional y el cumplimiento misional como predictores de la satisfacción estudiantil. Apuntes Universitarios, 11(30), 226-240. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.703
Puleo-Puleo, D., Garcia-Rojas, E. y Serrano-Rivera, M. (2016). Satisfacción de estudiantes de medicina con un hospital simulado en universidad del valle de México. Horizonte Sanitario, 15(3), 135. https://doi.org/10.19136/hs.v15i3.1241
Real-Delor, R. y Codas, M.E. (2020). Encuesta de satisfacción con la enseñanza de egresados del postgrado en medicina interna. Revista del Nacional (Itagua), 12(2), 47–60. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1140116
Rivera-Heredia, M., Martínez-Fuentes, M., González-Betanzos, F. y Salazar-García, M. (2017). Autoeficacia, participación social y percepción de los servicios universitarios según el sexo. Revista de Psicología, 25(2), 1–16. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44842
Rodríguez-Garcés, C. y Padilla-Fuentes, G. (2020). Levels of student satisfaction with respect to academic evaluation in higher education: The perception of those who are in the initial teacher training [La percepción de quienes están en la formación inicial docente]. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 16(1), 95–120. https://doi.org/10.18004/riics.2020.junio.95-120
Rodríguez-Espinosa, H., Restrepo-Betancur,L. y Luna-Cabrera. G. (2016). Percepción del estudiantado sobre la evaluación del aprendizaje en la educación superior. Revista Electrónica Educare 20(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18
Román-Mendoza, E. (2020). La evaluación del profesorado universitario en tiempos de pandemia: los sistemas online de gestión de encuestas de satisfacción estudiantil. Campus Virtuales, 9(2), 61–70. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/736/413
Romero-Ocas, S. (2021). Satisfacción estudiantil en las maestrías de educación de la universidad nacional mayor de San Marcos. Investigacipon Valdizana, 15(1), 7-16. http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/804/793
Sirgy, M., Grzeskowiak, S. y Rahtz, D. (2007). Quality of college life (QCL) of students: developing and validating a measure of well-being [Calidad de vida universitaria (QCL) de los estudiantes: desarrollo y validación de una medida de bienestar]. Social Indicators Research, 80(2), 343–60. https://doi.org/10.1007/s11205-005-5921-9
Surdez-Pérez, E., Sandoval-Caraveo, M. y Lamoyi-Bocanegra C. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9–26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1
Terrazas-Argote, B. y Almeida-Cardona, R. (2020). Análisis de los principales indicadores de satisfacción estudiantil en la calidad de vida universitaria en las universidades Privadas. Revista Perspectivas, 45, 7–32. ttp://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332020000100002
Tomás, J. M. y Gutiérrez, M. (2019). Aportaciones de la teoría de la autodeterminación a la predicción de la satisfacción escolar en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 471-485. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.328191
Urrejola-Contreras, G. P., Vásquez-Leiva, C., Tiscornia-González, S., Lisperguer-Soto, S. y Calvo-Herrera, S. (2019). Estudio de la percepción sobre metodologías de enseñanza, experiencia académica previa y su relación con el rendimiento. Revista de La Fundación Educación Médica, 22(2), 73-78. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322019000200004
Urrutia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración Prisma: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. In Medicina Clínica, 135(11), 507-511. http://es.cochrane.org/sites/es.cochrane.org/files/public/uploads/PRISMA_Spanish.pdf
Valle, J., Bernardo, A., Díaz, A. y Gahona-Herrera, I. (2020). Estudio de perfiles motivacionales latentes asociados con la satisfacción y autoeficacia académica de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación 4 (41), 137–47. https://doi.org/10.21865/RIDEP57.4.10
Vergara J., Valle, M., Díaz, A., Matos, L. y Pérez, M. V. (2019). Perfiles motivacionales relacionados con la satisfacción académica de estudiantes universitarios An. Psicol, 35(3), 464–71. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-190034
Vergara, J., Valle, M., Díaz, A. y Pérez, M. V. (2018). Adaptación de la escala de satisfacción académica en estudiantes universitarios chilenos. Psicología Educativa, 24(2), 99–106. https://doi.org/10.5093/psed2018a15
Vílchez-Quesada, E. (2019). Estudio de caso: estrategia de enseñanza y aprendizaje asistida por computadora para un curso de matemática discreta a través del uso del paquete Vilcretas en el software Wolfram mathematica. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1–25. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.13
Zalazar, M. F. y Cupani, M. (2018). Adaptación de las escalas de expectativas de resultado, metas de progreso y satisfacción académica en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 105-114. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1675
Zambrano, J., Loachamín, M., Pilco M. y Pilco, W. (2019). Cuestionario para medir la importancia y satisfacción de los servicios universitarios desde la perspectiva estudiantil. Revista Ciencia Unemi, 12(30), 35–45. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp35-45p