Abstract
The university dropout rates have increased, despite the actions implemented by different areas. These actions are, in general, common for all institutions, without considering the particularity of each one of them. Furthermore, these actions begin from the understanding desertion as rather simple, acting on some risk factors, and ignoring others or those that are protective against failure and point to student´s retention. Addressing student retention factors is a priority, in order to generate policies that lead towards greater inclusion. In order to relate the sociodemographic variables and the permanence in the studies of the university entrants to the Faculty of Psychology of the National University of Córdoba (Argentina), a questionnaire was elaborated and distributed to 1,779 new entrants to the Bachelor's Degree in Psychology, in 2019 academic year. Data were statistically analyzed using the SPSS program. The results showed that the variables that contribute to student retention and avoid dropping out are having a mother with experience in higher education, living without parents, having attended secondary school continuously (without interruptions) and having completed secondary school within the formally established deadlines, appear as factors that (among others detailed in this paper) contribute to retention and prevent dropout. Several actions are suggested for implementation in the Faculty of Psychology as a result of the findings.
References
Cómo citar
Di Paola-Naranjo, P., Sánchez, S, y Pereno, G. L. (2022). Factores sociodemográficos que inciden en la retención de ingresantes a la universidad: un estudio exploratorio en la Licenciatura en Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47784
Referencias
Arim, R. y Katzkiwicz, N. (2017). Trayectoria estudiantil: determinantes de la deserción y culminación del ciclo educativo de estudiantes universitarios. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 4(2), 109-127. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/137
Ariza, S. y Marín, D. (2009). Factores intervinientes en la deserción escolar de la Facultad de Psicología, Fundación Universitaria Los Libertadores. Tesis Psicológica, 4, 72-85. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/214
Carvajal, C., González, J. y Sarzoza, S. (2018). Variables Sociodemográficas y Académicas Explicativas de la Deserción de Estudiantes en la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Playa Ancha (Chile). Formación Universitaria, 11(2), 3-12. http://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200003
Casanova, J., Cervero, A., Núñez, J., Almeida, L. y Bernardo A. (2018). Factors that determine the persistence and dropout of university students. [Factores que determinan la persistencia y el abandono de los estudiantes universitarios]. Psicothema, 30(4), 408-414. http://doi.org/10.7334/psicothema2018.155
Chaparro, M. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Academo, 5(2), 127-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566333
Fernández, M., Corengia, A. y Durand, J. (2014). Deserción y retención universitaria: una discusión bibliográfica. Pensando Psicología, 10(17), 85-96. http://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787
Fiori, N. y Ramírez, R. (2014). Desafiliación en la Udelar 2007-2012: trayectorias y perfiles. InterCambios, 2(1), 79-88. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/46
García de Fanelli, A. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista argentina de educación superior, 8, 9-37. http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art1.pdf
Goldenhersh, H., Coria, A. y Saino, M. (2011). Deserción estudiantil: Desafíos de la universidad pública en un horizonte de inclusión. Revista argentina de educación superior, 3, 96-120. http://www.revistaraes.net/revistas/raes3_art6.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Lucio, P. (1997). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf
López, L. Beltrán, A. y Pérez, M. (2014). Deserción escolar en universitarios del centro universitario UAEM Temascaltepec, México: estudio de caso de la licenciatura de Psicología. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 91-104. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3390
Lorenzano, C. (2004). La deserción universitaria en la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Universidad Nacional de Tres de Febrero. http://www.untref.edu.ar/documentos/AutoevaluacionLadesercion.pdf
Medrano, L. y Flores, P. (2017). La Problemática del Ingreso a la Universidad desde una perspectiva de la teoría de la agencia social: Aportes de la Teoría Social Cognitiva. Revista Argentina de Educación Superior, 15, 11-35. http://www.revistaraes.net/revistas/raes15_art1.pdf
Noriega, M., Vázquez, S. y García, S. (2015). Deserción en estudiantes de nuevo ingreso a carreras de diseño. El caso de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-23. http://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17735
Olivares, G. C. (2019). Categorías para el análisis del abandono y la permanencia escolar en la educación superior. Cumbres, 5(1), 21-40. https://investigacion.utmachala.edu.ec/revistas/index.php/Cumbres/article/view/445
Parrino, M. (2014). Factores intervinientes en el Fenómeno de la Deserción Universitaria. Revista Argentina de Educación Superior, 8, 39-61. http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art2.pdf
Poveda, J. C., Poveda, I. M. y España, I. A. (2020). Análisis de la deserción estudiantil en una universidad pública de Bolivia. Revista iberoamericana de educación, 82(1), 151-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7263760
Santos, A. y Carli, S. (2016). Estudios globales y locales sobre el abandono de los estudios universitarios. Teorías, perspectivas y nuevos abordajes. Revista Argentina de Educación Superior, 13, 6-31. http://www.revistaraes.net/revistas/raes13_art1.pdf
Tinto, V. (1975). Dropout in Higher Education: A Review and Theoretical Synthesis of Recent Research. [Deserción en la educación superior: una revisión y síntesis teórica de la investigación reciente]. Review of Education Research, 45(1), 89-125. http://doi.org/10.2307/1170024
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, 71, 33-51. https://bit.ly/3lNG9pl
Universidad Nacional de Córdoba [UNC]. (2019). Anuario Estadístico de la UNC. https://bit.ly/37Knvql
UNESCO. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. https://bit.ly/2XdJDY3
Vaira, S., Avila, O., Ricardi, P. y Bergesio, A. (2010). Deserción universitaria. Un caso de estudio: variables que influyen y tiempo que demanda la toma de decisión. FABICIB, 14, 107-115. http://doi.org/10.14409/fabicib.v14i1.856
Valdez, R. y Moreno, E. (2008). Dropout or Self-Exclusion? An Analysis of Dropout Causes in Mexico’s Sonoran High School Students [¿Abandono o autoexclusión? Un análisis de las causas de la deserción escolar en los estudiantes de secundaria de Sonora en México]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1(10), 7-19. https://bit.ly/3yp86XW
Villamizar, G. y Pérez, L. (2011). Identificación de factores motivacionales y sociodemográficos de desertores de la Facultad de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. Psicogente, 14(25), 132-150. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1862
Zambrano-Verdesoto, G. J., Rodríguez-Mora, K. G. y Guevara-Torres, L. H. (2018). Análisis de la deserción estudiantil en las universidades del Ecuador y América Latina. Revista Pertinencia Académica, (8), 01-28.
http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/127
Zandomeni, N., Canale, S., Pacífico, A. y Pagura, F. (2016). El abandono en las etapas iniciales de los estudios superiores. Ciencia, Docencia y Tecnología, 52, 127-152. https://www.redalyc.org/pdf/145/14547610009.pdf