Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Sociodemographic Factors that affect the Retention of University Entrants: An Exploratory Study in the Bachelor of Psychology at the National University of Córdoba (UNC)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

University Retention
Student Desertion
Higher Education
University Entrants
University Admission
Retención universitaria
Deserción
Educación superior
Ingreso universitario
Admisión universitaria

How to Cite

Di Paola Naranjo, A., Sánchez, S., & Pereno, G. L. (2022). Sociodemographic Factors that affect the Retention of University Entrants: An Exploratory Study in the Bachelor of Psychology at the National University of Córdoba (UNC). Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 209–226. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47784

Abstract

The university dropout rates have increased, despite the actions implemented by different areas. These actions are, in general, common for all institutions, without considering the particularity of each one of them. Furthermore, these actions begin from the understanding desertion as rather simple, acting on some risk factors, and ignoring others or those that are protective against failure and point to student´s retention. Addressing student retention factors is a priority, in order to generate policies that lead towards greater inclusion. In order to relate the sociodemographic variables and the permanence in the studies of the university entrants to the Faculty of Psychology of the National University of Córdoba (Argentina), a questionnaire was elaborated and distributed to 1,779 new entrants to the Bachelor's Degree in Psychology, in 2019 academic year. Data were statistically analyzed using the SPSS program. The results showed that the variables that contribute to student retention and avoid dropping out are having a mother with experience in higher education, living without parents, having attended secondary school continuously (without interruptions) and having completed secondary school within the formally established deadlines, appear as factors that (among others detailed in this paper) contribute to retention and prevent dropout. Several actions are suggested for implementation in the Faculty of Psychology as a result of the findings.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47784
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Di Paola-Naranjo, P., Sánchez, S, y Pereno, G. L. (2022). Factores sociodemográficos que inciden en la retención de ingresantes a la universidad: un estudio exploratorio en la Licenciatura en Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47784

Referencias

Arim, R. y Katzkiwicz, N. (2017). Trayectoria estudiantil: determinantes de la deserción y culminación del ciclo educativo de estudiantes universitarios. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 4(2), 109-127. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/137

Ariza, S. y Marín, D. (2009). Factores intervinientes en la deserción escolar de la Facultad de Psicología, Fundación Universitaria Los Libertadores. Tesis Psicológica, 4, 72-85. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/214

Carvajal, C., González, J. y Sarzoza, S. (2018). Variables Sociodemográficas y Académicas Explicativas de la Deserción de Estudiantes en la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Playa Ancha (Chile). Formación Universitaria, 11(2), 3-12. http://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200003

Casanova, J., Cervero, A., Núñez, J., Almeida, L. y Bernardo A. (2018). Factors that determine the persistence and dropout of university students. [Factores que determinan la persistencia y el abandono de los estudiantes universitarios]. Psicothema, 30(4), 408-414. http://doi.org/10.7334/psicothema2018.155

Chaparro, M. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Academo, 5(2), 127-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566333

Fernández, M., Corengia, A. y Durand, J. (2014). Deserción y retención universitaria: una discusión bibliográfica. Pensando Psicología, 10(17), 85-96. http://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787

Fiori, N. y Ramírez, R. (2014). Desafiliación en la Udelar 2007-2012: trayectorias y perfiles. InterCambios, 2(1), 79-88. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/46

García de Fanelli, A. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista argentina de educación superior, 8, 9-37. http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art1.pdf

Goldenhersh, H., Coria, A. y Saino, M. (2011). Deserción estudiantil: Desafíos de la universidad pública en un horizonte de inclusión. Revista argentina de educación superior, 3, 96-120. http://www.revistaraes.net/revistas/raes3_art6.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Lucio, P. (1997). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf

López, L. Beltrán, A. y Pérez, M. (2014). Deserción escolar en universitarios del centro universitario UAEM Temascaltepec, México: estudio de caso de la licenciatura de Psicología. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 91-104. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3390

Lorenzano, C. (2004). La deserción universitaria en la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Universidad Nacional de Tres de Febrero. http://www.untref.edu.ar/documentos/AutoevaluacionLadesercion.pdf

Medrano, L. y Flores, P. (2017). La Problemática del Ingreso a la Universidad desde una perspectiva de la teoría de la agencia social: Aportes de la Teoría Social Cognitiva. Revista Argentina de Educación Superior, 15, 11-35. http://www.revistaraes.net/revistas/raes15_art1.pdf

Noriega, M., Vázquez, S. y García, S. (2015). Deserción en estudiantes de nuevo ingreso a carreras de diseño. El caso de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-23. http://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17735

Olivares, G. C. (2019). Categorías para el análisis del abandono y la permanencia escolar en la educación superior. Cumbres, 5(1), 21-40. https://investigacion.utmachala.edu.ec/revistas/index.php/Cumbres/article/view/445

Parrino, M. (2014). Factores intervinientes en el Fenómeno de la Deserción Universitaria. Revista Argentina de Educación Superior, 8, 39-61. http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art2.pdf

Poveda, J. C., Poveda, I. M. y España, I. A. (2020). Análisis de la deserción estudiantil en una universidad pública de Bolivia. Revista iberoamericana de educación, 82(1), 151-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7263760

Santos, A. y Carli, S. (2016). Estudios globales y locales sobre el abandono de los estudios universitarios. Teorías, perspectivas y nuevos abordajes. Revista Argentina de Educación Superior, 13, 6-31. http://www.revistaraes.net/revistas/raes13_art1.pdf

Tinto, V. (1975). Dropout in Higher Education: A Review and Theoretical Synthesis of Recent Research. [Deserción en la educación superior: una revisión y síntesis teórica de la investigación reciente]. Review of Education Research, 45(1), 89-125. http://doi.org/10.2307/1170024

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, 71, 33-51. https://bit.ly/3lNG9pl

Universidad Nacional de Córdoba [UNC]. (2019). Anuario Estadístico de la UNC. https://bit.ly/37Knvql

UNESCO. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. https://bit.ly/2XdJDY3

Vaira, S., Avila, O., Ricardi, P. y Bergesio, A. (2010). Deserción universitaria. Un caso de estudio: variables que influyen y tiempo que demanda la toma de decisión. FABICIB, 14, 107-115. http://doi.org/10.14409/fabicib.v14i1.856

Valdez, R. y Moreno, E. (2008). Dropout or Self-Exclusion? An Analysis of Dropout Causes in Mexico’s Sonoran High School Students [¿Abandono o autoexclusión? Un análisis de las causas de la deserción escolar en los estudiantes de secundaria de Sonora en México]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1(10), 7-19. https://bit.ly/3yp86XW

Villamizar, G. y Pérez, L. (2011). Identificación de factores motivacionales y sociodemográficos de desertores de la Facultad de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. Psicogente, 14(25), 132-150. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1862

Zambrano-Verdesoto, G. J., Rodríguez-Mora, K. G. y Guevara-Torres, L. H. (2018). Análisis de la deserción estudiantil en las universidades del Ecuador y América Latina. Revista Pertinencia Académica, (8), 01-28.

http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/127

Zandomeni, N., Canale, S., Pacífico, A. y Pagura, F. (2016). El abandono en las etapas iniciales de los estudios superiores. Ciencia, Docencia y Tecnología, 52, 127-152. https://www.redalyc.org/pdf/145/14547610009.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.