Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Individual and Collective Memory, an Artistic and Reflective Proposal with Members of the Community of San Martín Meta, Colombia
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education
Memory
Reflection
Creative Processes
Artistic Experiences
Educación
Memoria
Reflexión
Procesos de creación
Experiencias artísticas

How to Cite

Jiménez Murcia, A. G., & Espitia Cáceres, C. J. (2022). Individual and Collective Memory, an Artistic and Reflective Proposal with Members of the Community of San Martín Meta, Colombia. Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 475–492. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49672

Abstract

This article exposes an artistic experiential proposal through creative thinking, reflective education, and the representation of individual memory as a link for the construction of collective memory with members of the community of San Martín, Meta, Colombia. To do this, the researchers considered the hermeneutic phenomenological method in four stages: preliminary, descriptive, structural, and interpretive. This was done through audiovisual awareness of an animated short along with a questionnaire that led to a process of subjective and group dialogic reflection. For their part, the results evidenced an interpretive process based on the past of the participants from individual and collective memory under a significant integrating perspective. This was configured through a process of symbolic creation, which generated a dialectical bridge between the participating community and universal audiovisual materials. Thus, through projects of this type, the researchers intend to encourage other academic institutions in the country to develop more artistic awareness projects through memory. Likewise, it is expected to continue with the project through visual narratives in a text that integrates the experiences lived in this place with the reflective needs still latent in the field of those who participated in this research proposal.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49672
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Jiménez-Murcia, A. G. y Espitia-Cáceres, C. J. (2022). Memoria individual y colectiva: una propuesta artística reflexiva con integrantes de la comunidad de San Martín, Meta, Colombia. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49672

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Benítez, F. Bastidas, J. y Betancourth, S. (2013). Incidencia del pensamiento creativo en la convivencia escolar. Tesis psicológica, 8(1), 144-161. https://www.redalyc.org/pdf/1390/139029198011.pdf

Caeiro-Rodríguez, M. (2017). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159-177. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/57043

Carvalho, T., De Souza, D. y Da Silva, L. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 164-187. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4272

Clarembeaux, M. (2010). Educación en cine: memoria y patrimonio. Comunicar, 18(35), 25-32. https://www.redalyc.org/pdf/158/15815042004.pdf

Cotán, A. (2016). El sentido de la investigación cualitativa. Escuela Abierta, (19), 33- 48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5815704

Diez, P. (2016, 12 de junio). Borrowed Time, el fascinante corto para adultos realizado por dos animadores de Pixar. Muhimu. https://muhimu.es/comunidad/borrowed-time-fascinante-corto-adultos-realizado-dos-animadores-pixar/

Dreher, J. (2017). Fenomenología de la memoria. Superando el antagonismo entre memoria individual y memoria colectiva. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 38(116), 25-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6268340

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico Hermenéutico. Revista de psicología educativa, 7(1), 201-229. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/267

García-García, F., Llorente-Barroso, C. y García-Guardia, M. (2020). Interrelaciones de la memoria con la creatividad y la imagen en la conformación de la cultura. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1095-1116. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/70216

Guilford, J. (1950). Creativity [Creatividad]. The American Psychologist, 5(9), 444-454. https://doi.org/10.1037/h0063487

Jiménez, L. (2007). Educación artística, mediación e interculturalidad. Artes, La Revista, 14(7), 7-11. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/23913/19606

Lomelí, J. (2011). Arte y sociedad: Renovación y tradición en el lenguaje artístico-religioso. Revista Central de Sociología, 6(6), 91-99. https://centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/29/65

Londoño, M. (junio de 2008). Memoria colectiva y músicas locales en una perspectiva de desarrollo humano. IV Congreso Nacional de la Música, Conservatorio del Tolima. Ibagué, Colombia. http://tesis.udea.edu.co/bitstream/10495/23360/1/LondonoMaria_2009_MemoriaColectivaMusicasLocales.pdf

López, D. (2013). Los lenguajes artísticos y el contexto cultural como mediadores pedagógicos y sociales. Revista Infancias Imágenes. 12(2), 48-59. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4814906.pdf

Muñoz, P. y Viton, J. (2018). Comunidad, desarrollo y escenarios educativos emancipatorios. Reflexionando la alteridad sociocultural. Compobell. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/728147.pdfSa

Nachmanovitch, S. (2013). Free Play La improvisación en la vida y en el arte. Paidós. https://clubdecompositores.files.wordpress.com/2016/05/stephen-nachmanovitch-free-play.pdf

Pallarés, M. y Villalobos, J. (2021). Educación de la memoria desde la literatura: pasado, (re)interpretación del presente y el recuerdo como praxis de formación. Interdisciplinaria, Revista de psicología y ciencias afines, 38(1), 69-84. http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=523

Periáñez, L. (2020). Testimonio, ética y arte en la filosofía de Giorgio Agamben: en torno al concepto de “lo inapropiable”. Escritura e imagen, 16, 89-108. https://doi.org/10.5209/esim.73027

Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas: Revista Critica de Ciencias Sociales y Jurídicas, (15). http://theoria.eu/nomadas/15/gracielarubio.pdf

Sacavino, S. (2015). Pedagogía de la memoria y educación para el "nunca más" para la construcción de la democracia. Folios, Revista de la Facultad de Humanidades, (41). 69-85. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/2946

Sánchez, J. y López, I. (2008). La memoria: una estructura para la creación. Arte, individuo, sociedad, 20, 21-41. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551276002.pdf

Sátiro, A. (2005). Creatividad y educación reflexiva: un artículo para dialogar. Serie, construir, deconstruir, reconstruir, 1, 75-90. http://www.crearmundos.net/ciudadaniacreativa/cc/articulos_files/5.Creatividad.y.educacion.reflexiva.pdf

Tolosa, A. (2015). El arte como posible herramienta metodológica para la construcción de la paz. [Tesis de especialización]. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. Docplayer. https://docplayer.es/27268099-El-arte-como-posible-herramienta-metodologica-para-la-construccion-de-paz-angela-maria-tolosa-rivera.html

Torralba, F. (1967). Metafísica del ser y de la vida en santo Tomás. Universidad de Barcelona. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/620507.pdf

Valenzuela, O. (2019). Del conductismo a la educación reflexiva en el modelo por competencias [Tesis de doctorado]. Universidad Talca. Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional. http://dspace.utalca.cl/bitstream/1950/12058/3/20190169.pdf

Viniegra-Velázquez, L. (2008). La experiencia reflexiva y la educación. Revista de Investigación Clínica, 60(2), 133-156. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=40849

Viñao, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación. Educação, 35(1), 7-17. https://www.redalyc.org/pdf/848/84823352002.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.