Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Conectar Igualdad Program in Argentina from the Voices of its Protagonists. An Analysis of its Management Structure and Decision-Making Network
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Digital Inclusion
Education Management
Conectar Igualdad Program
Inclusión Digital
Gestión educativa
Programa Conectar Igualdad

How to Cite

Marchetti, B., & Porta, L. (2023). The Conectar Igualdad Program in Argentina from the Voices of its Protagonists. An Analysis of its Management Structure and Decision-Making Network . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 332–350. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49953

Abstract

The Conectar Igualdad Program (PCI) in Argentina was the most significant policy in terms of digital inclusion in the last decades. In order to distribute more than five million netbooks, the PCI management structure was in charge of an executive committee consisting of different state areas. The purpose of this work is to investigate the characteristics of the PCI management structure, identify state areas and intervening subjects within it, and analyze the decision-making network resulting from the interaction between the aforementioned areas and subjects. The present research is interpretative and qualitative since a series of in-depth interviews were carried out. The management structure is characterized as intergovernmental and its flexible decision-making network as the only alternative to the problems and tensions that took place in the articulation of the different government areas involved. For future policies alike, it becomes essential to reconsider the distribution of tasks for each government area to avoid overlapping and scattering of the multiple tasks involved. Along the same line, a variety of programs at work –e.g.: from the technological infrastructure in a school to teacher training or the elaboration of the pedagogical content of the netbooks- will help in the fulfillment of the objectives. Although there is not a single format in the definition of the management structures for this type of program, since it is an educational policy of digital inclusion, it seems appropriate that the National Ministry of Education coordinates the recipients of this program, supported by other organizations that in charge of purchases and contracts. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49953
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alderete, M. V. y Formichella, M. M. (2016). Efecto de las TIC en el rendimiento educativo: el programa Conectar Igualdad en la Argentina. Revista CEPAL, (119), 901-107. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40404

Armella, J. (2016). Conectar Igualdad: O la irrupción de las netbooks en la escuela. La trama de la comunicación, 20(1), 197-215.

Ball, S. J. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 y 3(2), 19-33.

Ball, S. J. (2012). Global education inc: New policy networks and the neo-liberal imaginary. [Educación Global Inc: Nuevas redes políticas y el imaginario neoliberal]. Routledge.

Beech, J. y Meo, A. I. (2016). Explorando el uso de las herramientas teóricas de Stephen J. Ball en el estudio de las políticas educativas en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(23). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2417

Benitez Larghi, S. (2020) Desafíos de la inclusión digital en Argentina Una mirada sobre el Programa Conectar Igualdad. Revista de Ciencias Sociales, 33(46), 131-154. http://www.scielo.edu.uy/pdf/rcs/v33n46/1688-4981-rcs-33-46-131.pdf

Bohoslavsky E. y Soprano G. (Eds.) (2010). Un Estado con rostro humano. Funcionarios e instituciones estatales en Argentina (desde 1880 hasta la actualidad). Prometeo.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.

Braslavsky, C. (1999). Re-haciendo escuelas. Hacia un nuevo paradigma en la educación latinoamericana. Santillana.

Cruz, V., Di Ielsi, M. y Preux, M. E. (2021). Políticas de educación digital: “Conectar Igualdad” y “Aprender Conectados”. XII Jornadas de Investigación, Docencia, Extensión y Ejercicio Profesional. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/129838

Decreto del Poder Ejecutivo de la Nación N° 459/10. (2010, 6 de abril). Créase el Programa "Conectar Igualdad. Com. Ar" de incorporación de la nueva tecnología para el aprendizaje de alumnos y docentes. https://bit.ly/3IabOZK

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Comps.), El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol.I. (pp. 43-101). Gedisa.

Dolcemáscolo, A., Duhuera, L. y Yansen, G. (2020). Institución escolar y Programa Conectar Igualdad: representaciones de docentes respecto de las normas de uso de las tecnologías digitales. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 43-58. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27447

Grasso, M., Pagola, L. y Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (50), 95-107. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61769

Gvirtz, S. (2016). Tres decisiones claves para definir una política de integración de TIC: el Programa Conectar Igualdad. En M. T. Lugo (Coord.), Entornos digitales y políticas educativas: dilemas y certezas. (pp. 137-162). IIPE-UNESCO.

Kincheloe, J. L. y Mclaren, P. (2012). Replanteo de la teoría crítica y de la investigación cualitativa. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Comps.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa. Vol. IV. Gedisa.

Kliksberg, B. y Novacovsky, I. (2015). Hacia la inclusión digital. Enseñanzas de Conectar Igualdad. Granica.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Lago-Martínez, S., Gendler, M. y Méndez, A. (2016). Políticas de inclusión digital en Argentina y el Cono sur: cartografía, perspectivas y problemáticas. Interritórios Revista de Educação Universidae Federal de Pernambuco, 2(3), 155-170. https://www.aacademica.org/anahi.mendez/27.pdf

Larrouqué, D. (2017). Institucionalizar las políticas de inclusión digital: los programas de Argentina, Uruguay y Perú en perspectiva comparada. Polis, Revista Latinoamericana, (48), 107-131. https://journals.openedition.org/polis/12641

Larrouqué, D. (2018). El programa Conectar Igualdad en la Argentina (2010-2015). Estado Abierto. Revista sobre el Estado, la Administración y las Políticas Públicas, 2(3), 117-157. https://publicaciones.inap.gob.ar/index.php/EA/article/view/63

Lemus, M. (2019). La mirada sobre los otros: tensiones entre miserabilismo e inclusión en las valoraciones sobre el Programa Conectar Igualdad. Trabajo y sociedad, (33), 371-390. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89576

Lugo, M. T. (Coord.) (2016). Entornos digitales y políticas educativas: dilemas y certezas. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-UNESCO.

Lugo, M. T. y Brito, A. (2015). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Una oportunidad para saldar deudas pendientes. Archivos de Ciencias de la Educación, (9). https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivos09a03

Lugo, M. T. e Ithurburu, V. (2016). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 11-31. https://doi.org/10.35362/rie7913398

Maccagno, A. P. (2017). La implementación del programa Conectar Igualdad: Una mirada desde las percepciones de los directivos [tesis de maestría inédita]. Universidad Nacional de Córdoba.

Marchetti, B. (2021). Las políticas públicas de formación docente continua en inclusión de medios digitales en Argentina. Un estudio interpretativo sobre la enseñanza de las Ciencias Sociales: el caso del plan Escuelas de Innovación (2011-2015) [tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Rosario.

Marés-Serra, L., Pomiés, P., Sagol, C. y Zapata, C. (2012). Panorama regional de estrategias uno a uno: América Latina + el caso de Argentina. Ministerio de Educación de la Nación.

Matozo-Martínez, M. V. (2016). Políticas públicas de Educación y TIC en Latinoamérica. Una reflexión sobre objetivos en la región. [Sesión en congreso]. III Jornadas de Estudios de América Latina y el Caribe: América Latina Escenarios en disputa. Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe.

Meléndez, C. E., Díaz, A. G. y Yuni, J. A. (2017). Políticas de inclusión digital en la formación docente. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(2), 75-9. https://oaji.net/articles/2020/7304-1588104178.pdf

Meo, A. y Navarro, A. (2009). La voz de los otros. El uso de la entrevista en la investigación social. Omicron System.

Ministerio de Educación de la Nación. (2015). La política educativa nacional 2003-2015. Inclusión y mejores aprendizajes para la igualdad educativa.

Morales, S. (2017). Prácticas juveniles de apropiación tecno-mediática: qué hacen los estudiantes con las computadoras del Programa Conectar Igualdad. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 86-109. https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/458

Nosiglia, M. C. (2013). Las políticas de inclusión de tecnologías en la enseñanza: una comparación entre los casos de Argentina y Uruguay. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 4(4), 25-40. https://www.saece.com.ar/relec/revistas/4/mon2.pdf

Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/5156/4660

Rivas, H. (2017). Coordinación de políticas públicas federales: programa Conectar Igualdad 2010-2014 [tesis de maestría]. Universidad de Buenos Aires.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39-49. http://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v18n52/v18n52a4.pdf

Rodríguez-Torres, J. y Sánchez-Antolín, P. (2016). Inclusión de las TIC en la escuela pública: realidades y prospectivas. Análisis comparativo de dos acciones «Escuela 2.0» y «conectar igualdad». Opción, 32(8), 641-655. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048481037.pdf

Seijo, G. L., Calamari, M., Fidmay, P. y Ozono, M. (2020). ¿Qué ocurre cuando un programa de gobierno se transforma progresivamente en un monstruo deseable? Recordando la dimensionalidad múltiple del Programa Conectar Igualdad. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (25), 97-110. https://doi.org/10.24215/18509959.25.e10

Sunkel, G. y Trucco D. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina. Algunos casos de buenas prácticas. CEPAL y Naciones Unidas.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Tedesco J. C. y Steinberg C. (2015). Avanzar en las políticas de integración de TIC en la educación. En J. C. Tedesco (Comp.), La educación argentina hoy, la urgencia del largo plazo. (pp. 165-190). Siglo XXI.

Vacchieri, A. (2013). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Caso Argentina. UNICEF.

Vaillant, D. (2013). Las políticas de formación docente en América Latina. Avances y desafíos pendientes. En M. Poggi (Coord.), Políticas docentes: formación, trabajo y desarrollo profesional. (pp. 45-58). IIPE-UNESCO.

Welschinger-Lascano, N. (2017). La llegada de las netbooks. El Programa Conectar Igualdad desde una escuela del Gran La Plata. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 28(55). https://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/129

Yuni, J. A. (2018). Inclusión/es en la Escuela Secundaria. Itinerarios de lo posible. Encuentro Grupo Editor.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.