Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Enfoques
motivación
educación.
Approach
motivation
education

How to Cite

Naranjo Pereira, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación - Journal of Education, 33(2), 153–170. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Abstract

This article has for objective to review the concept of motivation, its historical development, and the three main approaches about it: behavioral, cognitive and humanistic, and some important aspects of the motivation on the educational ambit. The first approach emphasizes that people are motivated by the profit or reward they can receive. The humanistic underlines the qualities of human beings, their ability to grow and their freedom of choice. This approach looks at the motivational theories: Hierarchy of Needs by Maslow, Existence, Relation and Growth Theory by Alderfer and McClelland's Theory of Needs. The cognitive approach points out that the thought we think might happen determines what happens. Thoughts guide motivation. From this approach we review the Expectations Theory of Vroom, the Equity Theory Adams and the Model Setting Goals and Objectives from Trechera. Especially in the field of education examines the relationship between emotion and motivation, and the relationship between the Theory of Attributions and academic performance. Are some reasons that can guide student behavior and finally explores the intrinsic and extrinsic motivation and its influence in the academic performance of the students.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Abarca, S. (2001). Psicología de la motivación. San José, Costa Rica: EUNED.

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. En C. Pontecorvo (Coord.),Manual de psicología de la educación(pp. 251-271). España: Popular.

Alonso, J. (1992). ¿Qué es lo mejor para motivar a mis alumnos? Madrid: Universidad Autónoma/Instituto de Ciencias de la Educación.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control [Auto-eficacia: El ejercicio de control]. New York: W. H. Freeman.

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: CISSPRAXIS.

Cerezo, M. T., y Casanova, P. F. (2004). Diferencias de género en la motivación académica de los alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 97-112. Departamento de Psicología, Universidad de Jaén, España. Consultado el 24 de enero de 2008, de: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/3/espannol/Art_3_31.pdf

de la Herrán Gascón, A. (1999). Didáctica de la motivación. Suplemento Pedagógico Acade, (25), 10-13, y (26), 6-9. Madrid, España. Consultado el 8 de agosto de 2008, de: http://www.pangea.org/peremarques/dioe/DIDÁCTICA%20DE%20LA%20MO T I VAC IÓN.pdf

García, A. E. (2008). Motivación individual. Consultado el 7 de junio del 2008, de: http://grupos.emagister.com/documento/administracion_motivacion_y_organizacion_/1048-38669

Hampton, D., Summer, C., y Webber, R. (1989). Manual de desarrollo de recursos humanos. México: Trillas.

Herrera, F., Ramírez, M. I., Roa, J. M., y Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, Sección de Investigación, N° 37/2. España. Consultado el 5 de octubre del 2008, de: http://www.rieoei.org/investigacion/625Herrera.PDF

Naranjo, M. L. (2004). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivos. San José, C. R.: Universidad de Costa Rica.

Universidad de Sevilla. (2005). Programa Golden5:Una intervención psicoeducativa. Consultado el 14 de abril de 2007, de: http://www.golden5.org/golden5/

Rice, F. P. (2000). Adolescencia. Desarrollo, relaciones y cultura. Madrid: Prentice Hall.

Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: Mc Graw-Hill.

Trechera, J. L. (2005). Saber motivar:¿El palo o la zanahoria? Consultado el 15 de febrero de 2008, de: http://www.psicologia-online.com/articulos/2005/motivacion.shtml

Valdés, C. (2005). Motivación. Consultado el 12 de noviembre de 2008, de: http://www.gestiopolis.com/canales5/rrhh/lamotici.htm

Vroom, V. (1964). Work and motivation [Trabajo y motivación]. New York: Wi ley.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.