Abstract
This paper aims to present the perceptions about the effect of working conditions on the health and professional work of teachers in a public center for professional technical education, belonging to the General Directorate of Professional Technical Education (DGETP) of Montevideo, Uruguay. The researchers inquired both about working options during the COVID-19 pandemic and how emergency remote teaching conditions affected teaching and social-emotional health. Moreover, the investigators based the research design on the convergent-type mixed methodology and combined data from a survey applied to 171 teachers and another carried out with 12 members of the center's teaching staff, between November and December 2021. Regarding the results, these indicate that the development of different administrative tasks, as well as communication issues between teachers and the management team of the center represent the main stressors declared by the participating professors. Likewise, the work situations that arose as a consequence of the pandemic, the difficulties related to the Internet connection, the condition of the student's devices, and the lack of support from different instances impacted the teachers' health, causing feelings such as tiredness, stress, anguish, and burn-out syndrome. As recommendations, the researchers suggest evaluating how the educational system could strengthen the socio-emotional skills of in-service educators, and thus be able to address aspects related to the pedagogical-didactic support provided by departments and inspections, with an emphasis on teacher digital skills.
References
Administración Nacional de Educación Pública [ANEP]. (2019). Censo nacional docente 2018. Informe de resultados. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2019/Noticias/diciembre/191216/COMPILACIO%CC%81N%20CENSO%202019.pdf
Aldrete, M., González, J. y Preciado, M. (2008). Factores psicosociales laborales y el síndrome de burnout en docentes de enseñanza media básica (secundaria) de la zona metropolitana de Guadalajara, México. Revista Chilena de Salud Pública, 12(1), 18-25. https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/1822/1725
Álvarez, M. y Salazar, D. (2019). Análisis del clima organizacional y la satisfacción laboral en el sector de alojamiento. Caso ciudades de Quito y Cuenca. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 15(1), 82-92. https://www.scielo.cl/pdf/riat/v15n1/0718-235X-riat-15-01-82.pdf
Becher, P. (2020). Educación en tiempos de pandemia. Condiciones laborales y percepciones sobre el trabajo docente virtual en la ciudad de Bahía Blanca (Argentina). Revista Científica Educ@ção, 4(8), 922-945. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/122867/CONICET_Digital_Nro.88cb05e0-ce56-4f9f-9180-7774e18bf70e_B.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Carranco, S. y Pando, M. (2019). Metaanálisis de los artículos sobre estrés laboral docente el período 2013-2017. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 3(1), 522-554. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/384/pdf
Colino, N. y Pérez de León, P. (2015). El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27-41. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v9n1/v9n1a04.pdf
Cortés, J. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe1), 00006. E. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2560
Cuenca, R. (2015). Las carreras docentes en América Latina. La acción meritocrática para el desarrollo profesional. ORELAC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244074
Esteve, J. (1994). El malestar docente. Paidós.
Hinostroza, J., Matamala, C., Ibieta, A., Labbé, C., López, E., Romero, N, González, J., Castillo, D., Claro, M., Jara, I., Fernández, C. y Hepp, P. (2020). Docencia durante la crisis sanitaria: La mirada de los docentes. ¿Cómo están abordando la educación remota los docentes de las escuelas y liceos de Chile en el contexto de la crisis sanitaria?. http://miradadocentes.cl/Informe-de-Resultados_Docencia_Crisis_Sanitaria.pdf
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020, 27 de marzo). The difference between emergency remote teaching and online learning [La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea]. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd]. (2020a). Marco conceptual del Estudio de salud ocupacional docente. https://www.ineed.edu.uy/images/EstudioSaludOcupacionalDocente/Marco-conceptual.pdf
Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd]. (2020b). Estudio de salud ocupacional docente. https://www.ineed.edu.uy/images/EstudioSaludOcupacionalDocente/Estudio.pdf
Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd]. (2021). Percepciones de los docentes uruguayos de educación media ante la pandemia de COVID-19. https://www.ineed.edu.uy/images/publicaciones/informes/Percepciones-docentes-uruguayos-educacion-media-pandemia-covid-19.pdf
Jerrim, J., Sims, S., Taylor, H. y Allen, R. (2020). How does the mental health and wellbeing of teachers compare to other professions? Evidence from eleven survey datasets [¿Cómo se compara la salud mental y el bienestar de los maestros con otras profesiones? Evidencia de once conjuntos de datos de encuestas]. Review of Education, 8(3), 659–689. https://doi.org/10.1002/rev3.3228
Kurt, N. y Demirbolat, A. (2018). Investigation of the relationship between psychological capital perception, psychological well-being and job satisfaction of teachers [Investigación de la relación entre la percepción psicológica del capital, el bienestar psicológico y la satisfacción laboral de los docentes]. Journal of Education and Learning, 8(1), 87-99. https://doi.org/10.5539/jel.v8n1p87
Naranjo, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 171-190. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.511
Neffa, J. (2015). Los riesgos psicosociales en el trabajo. Contribución a su estudio. Universidad Nacional de Moreno.
Organización Internacional del Trabajo [OIT]. (2016). Recomendación de la OIT y la UNESCO relativa a la situación del personal docente (1966) y Recomendación de la UNESCO relativa a la condición del personal docente de enseñanza superior (1997). https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/normativeinstrument/wcms_493318.pdf
Paco, R. y Matas, J. (2015). Clima organizacional y desempeño laboral docente en instituciones educativas de nivel primario y secundario. Apuntes de Ciencias Sociales, 5(2), 334-338. http://dx.doi.org/10.18259/acs.2015048
Ribeiro, B., Scorsolini, F. y Dalri, R. (2021). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008
Rodríguez, J., Guevara, A. y Viramontes, E. (2017). Síndrome de burnout en docentes. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(14), 45-67. https://www.scielo.org.mx/pdf/ierediech/v8n14/2448-8550-ierediech-8-14-45.pdf
Trillo, M. (2022). Percepciones docentes sobre las condiciones laborales y su incidencia en la salud y en el desempeño de su tarea: la visión en un centro de Montevideo perteneciente a la Dirección General de Educación Técnico Profesional durante la emergencia sanitaria por la COVID-19 [tesis de maestría inédita]. Universidad ORT Uruguay.
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization [UNESCO]. (2015). Guía para el desarrollo de políticas docentes: resumen. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235272_spa
Vaillant, D., Rodríguez, E. y Questa, M. (2022). Pandemia y percepciones docentes acerca de la enseñanza remota de emergencia. El caso de Uruguay. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.4
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education