Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Work Inclusion Experience: The Case of Oscar, a Pianist with Autism Spectrum Disorder
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Labor Inclusion
Neurodevelopmental Disorder
Autism Spectrum Disorder (ASD)
Labor Integration
Music
Employment
Disability
inclusive education, comprehensive education, cooperation, competition.
Social Skills
Work Support
Inclusión laboral
Trastorno del neurodesarrollo
Trastorno del espectro autista (TEA)
Integración laboral
Música
Empleo
Discapacidad
Educación inclusiva
Habilidades sociales
Apoyo laboral

How to Cite

López Pacheco, M. M. (2023). Work Inclusion Experience: The Case of Oscar, a Pianist with Autism Spectrum Disorder . Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–27. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53835

Abstract

Through this article, the researcher aimed to describe the experience of a successful case of labor inclusion of a person with autism spectrum disorder [ASD] through workplace support. The study is framed within a qualitative methodology with a case study design narrated from the experience of a colleague at work. Moreover, the sample selection was convenience-based as it occurred in a specific context where the University of Costa Rica hired a 38-year-old pianist with a diagnosis of ASD to perform the role of accompanying pianist for Complementary Singing courses. Regarding the information, the author obtained it through document collection, structured interviews with the pianist's mother, a former music teacher, and a person belonging to the PROEMDIS team, in addition to observations with full participation. Furthermore, the data obtained were categorized into five thematic criteria: family support in childhood, first steps as a piano student in school age, challenges in the work environment, types of work support, and evolution of the inclusion process. Hence, the investigator concluded that approaching the inclusion process with a long-term perspective resulted in small continuous advances that built a positive change over time. The trust achieved in the process over these four years exhibited a favorable modulation of emotions, reactions to new experiences, impulse control, and dysfunctional behaviors, opening the way to new social contacts and environments. Employers are urged to create an environment adapted to their employees with ASD so that they can remain in the workplace and aspire to job stability, an improvement in income that empowers and motivates them, giving the possibility of opening a path towards a better quality of life. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53835
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-5) (5ta ed). Editorial Medica Panamericana. American Psychiatric Association. https://www.federaciocatalanatdah.org/wp-content/uploads/2018/12/dsm5-manualdiagnsticoyestadisticodelostrastornosmentales-161006005112.pdf

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2008). Ley Nº 8661: Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. La Gaceta. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/4315/Ley_8661_Convencion_sobre_Derechos_Personas_con_Discapacidad.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Asociación Española de Empleo con Apoyo. (2007). Empleo con apoyo. Boletín informativo de Empleo con apoyo, 0(1), 1-6. http://www.empleoconapoyo.org/aese/IMG/pdf/Boletin0.pdf

Bonilla, M. y Chaskel, R. (2017). Trastorno del espectro autista. Programa de Educación continua en Pediatría. Sociedad Colombiana de Pediatría, 15(1), 19-29. https://scp.com.co/wp-content/uploads/2016/04/2.-Trastorno-espectro.pdf

Canossa, H. (2017). Inclusión laboral de las personas con discapacidad en las empresas de servicios costarricenses: implicaciones para las empresas y los colaboradores con discapacidad. Revista de Ciencias Económicas, 35(1), 77-90. https://repositorio.ulacit.ac.cr/bitstream/handle/123456789/9251/021433.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Canossa, H. (2020). Retos para la inclusión laboral de personas con discapacidad en Costa Rica. Economía y Sociedad, 25(58), 50-72. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-34032020000200050

Chacón, D., Fernández, H., Guardiola, L. y Padilla, M. (2019). Informe sobre empleo con apoyo y personas con trastorno del espectro del autismo. Algunas propuestas sobre el real decreto 870/2007, de 2 de julio, por el que se regula el programa de empleo con apoyo como medida de fomento de empleo de personas con discapacidad en el mercado ordinario de trabajo. Universidad Carlos III de Madrid. https://clinicajuridicaidhbc.files.wordpress.com/2019/09/informe-clinicajuridica-empleo-con-apoyo-tea.pdf

Conde, O., Longhi, H., Paterlini, S. y Yebra, A. (2019). La inclusión de personas con trastornos del espectro autista en el mercado laboral: síndrome Asperger. [Trabajo final de grado], Universidad Argentina de las Empresas, Buenos Aires. https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/8366/Conde.pdf?sequence=3&isAllowed=y

De Borja, F. (2011). Acercamiento al empleo con apoyo y breve análisis de España e Iberoamérica. Psicología Conocimiento y Sociedad, 1(4), 21-40. https://www.redalyc.org/pdf/4758/475847406003.pdf

Gavranic, M. (2014). El empleo con apoyo: inclusión laboral de personas con Síndrome de Asperger y Autismo de Alto Funcionamiento. [Trabajo final de pregrado], Universidad de la República Uruguay. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/5297/1/GAVRANIC.pdf

Hernández, R. (2003). El proceso de la investigación cualitativa. En C. Fernández-Collado (Ed.), Metodología de la investigación (6ta ed.) (pp. 645-681). McGraw-Hill. https://highered.mheducation.com/sites/dl/free/1456223968/1058642/CAPITULO04.pdf

Hernández, R., Fernández, R. y Baptista, P. (2017). Metodología de la investigación. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Jiménez, C. (2022). Contexto actual de inclusión laboral de las personas con Autismo. [Tesis de licenciatura inédita]. Universidad Concepción http://repositorio.udec.cl/bitstream/11594/9607/1/Tesis%202022%20Educaci%C3%B3n%20Diferencial%20CONTEXTO%20ACTUAL%20%20DE%20INCLUSI%C3%93N%20%20LABORAL%20DE%20LAS%20PERSONAS%20CON%20AUTISMO%20%20%20-%20Constanza%20Jim%C3%A9nez%20P%C3%A9rez.pdf

Lampert, M. (2018). Trastorno del Espectro Autista. Epidemiología, aspectos psicosociales, y políticas de apoyo en Chile, España y Reino Unido. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/25819/1/BCN__Politicas_de_apoyo_al_espectro_autista_FINAL.pdf

Lugo, J. (2019). Características psicopatológicas en adultos con trastorno del espectro autista. [Tesis doctoral inédita], Universidad de Salamanca https://produccioncientifica.usal.es/documentos/5e4e724c2999524eaa950c2e

Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193. https://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social de Costa Rica [MTSS] (2012). Plan Nacional de Inserción laboral para la Población con Discapacidad en Costa Rica. https://www.mtss.go.cr/seguridad-social/discapacidad/Plan%20nacional%20de%20insercion%20laboral%20para%20la%20poblacion%20con%20discapacidad%20en%20Costa%20Rica%20.pdf

Montero, J. (2021, 1 de noviembre). EY puso en funcionamiento herramienta para la inclusión laboral de personas con diversidad neurológica. El Financiero CR. https://www.elfinancierocr.com/negocios/ey-puso-en-funcionamiento-herramienta-para-la/H5JKGZLLWRDCBGW7OZQIPUODWI/story/

Rangel, A. (2017). Orientaciones pedagógicas para la inclusión de niños con autismo en el aula regular. Un apoyo para el docente. Telos, 19(1), 81-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99356728016

Rodríguez, C., Quiles, L. y Herrera, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/pdf/654/65415209.pdf

Vidriales, R., Hernández, C. y Plaza, M. (2018). Empleo y Trastorno del Espectro del Autismo: "Un potencial por descubrir". Autismo España. https://sid-inico.usal.es/wp-content/uploads/2018/10/Empleo-y-Trastorno-del-Espectro-del-Autismo.-Un-potencial-por-descubrir.pdf

Viola, M. (2021). Empleo con apoyo para personas con trastorno del espectro autista de alto funcionamiento. [Tesis de Licenciatura inédita]. Universidad de Belgrano. http://repositorio.ub.edu.ar/bitstream/handle/123456789/9477/Viola.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.