Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Research Pertaining the Linguistic Policy, the Index of Graduation Rate and the Learning Losses During the Pandemic COVID-19 at the Autonomous University of the State of Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Política lingüística
Índice de titulación
Lenguaje académico
Educación superior
Linguistic Policy
Index of the Graduation Rate
Academic Language
Higher Education

How to Cite

Nava Gómez, G. N., & Alemán Martínez, R. M. . (2023). Research Pertaining the Linguistic Policy, the Index of Graduation Rate and the Learning Losses During the Pandemic COVID-19 at the Autonomous University of the State of Mexico . Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–28. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53908

Abstract

This paper addresses the linguistic policy and its relationship with the index of graduation rate and the learning losses during the pandemic of COVID-19 (2019-2021) at the Autonomous University of the State of Mexico (UAEMÉX). Regarding the main objective, it consists of analyzing the index of graduation rate and the college students’ linguistic education. Moreover, the researchers used a method of comparative and descriptive analysis as well as a comparative review of institutional databases. The scope of the study is descriptive and exploratory. Among the main results, the following stood out: a) the variety of current undergraduate graduation types has not impacted favorably the index of undergraduate graduation rate at the UAEMÉX; b) there is a null correlation between the percentage of exit undergraduate rate and the index of undergraduate graduation rate at the UAEMÉX throughout cohort; c) besides the high cost of graduation, the low level of academic language development along with the impact of the pandemic of COVID-19, stressed the low index of undergraduate graduation rate at the UAEMÉX, during the period of confinement (2019-2021). Therefore, the authors highly recommend reviewing the curricula to identify how the language policy is implemented within each of the professional training areas offered by the UAEMÉX.  

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53908
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aboites, H. (2021). La medida de una nación. Los primeros años de la evaluación en México, historia del poder, resistencia y alternativas (1982-2012). Ítaka.

ANUIES (2000). La Educación Superior del Siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Una propuesta de la ANUIES. ANUIES.

ANUIES (2021). Anuario Educación Superior - Técnico Superior, Licenciatura y Posgrado. Ciclo escolar 2020-2021, 1(1). http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2021). Construir el futuro de la educación en México. Hacia una agenda de política educativa nacional. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/agenda_politica.pdf

De Vries, W., León P., Romero, J. y Hernández, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior, 40(4)(160), 29-49. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60422569002

Diario Oficial de la Federación (30 de julio de 2003). Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/ca8cef5b-610b-4d55-8a52-03f1b84d0d6c/a328.pdf

Díaz-Barriga, Á. (2009). Pensar en didáctica. Amorrortu.

Díaz de Cosío, R. (1998, abril-junio). Los desafíos de la educación superior mexicana. Revista de la Educación Superior, 27(106), 1-5. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista106_S1A1ES.pdf

González, E. (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En UNESCO-IESALC (2006), Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2000-2005. La metamorfosis de la educación superior. (pp. 156-168). IESALC-UNESCO.

López, M. y Lozano, M. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129

Nava Gómez, G. N. (2021). Educación lingüística: hacia un modelo sociocrítico para el desarrollo de la literacidad y biliteracidad en la escuela pública mexicana. Torres y Asociados.

Ramos, I., Herrera, A. y Ramírez, M. (2010). Desarrollo de las habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: Un estudio de casos. Revista Comunicar, 17(34), 201- 209. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3167104

Rodríguez-Betanzos, A. (2014). Factores que dificultan titularse de una universidad mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 5(20), 117-127. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=443643895008

Senado de la República (2006, 14 de junio). Gaceta Parlamentaria. https://infosen.senado.gob.mx/sgsp/gaceta/59/3/2006-06-14-1/assets/documentos/gaceta.doc

Schwartzman, S. (2004). Acceso y retrasos en la educación en América Latina. Debate 1. http://www.schwartzman.org.br/simon/pdf/siteal.pdf

UAEMÉX. (2021a). Agenda Estadística 2020. Universidad Autónoma del Estado de México. http://planeacion.uaemex.mx/docs/AE/2020/AE2020.pdf

UAEMÉX. (2021b). Plan Rector de Desarrollo Institucional. Administración 2021-2025. Universidad Autónoma del Estado de México.

UAEMÉX. (2021c). Tablero de variables e indicadores: Educación Media Superior y Superior. https://spdi2.uaemex.mx/tableros/public/index.php

UAEMÉX. (2022a). 1er. Informe Anual de Actividades. Universidad Autónoma del Estado de México.

UAEMÉX. (2022b). Agenda Estadística 2021. Universidad Autónoma del Estado de México. http://planeacion.uaemex.mx/docs/AE/2021/AE2021.pdf

UAEMÉX. (2023a). 2o. Informe Anual de Actividades. Universidad Autónoma del Estado de México. https://spydi.uaemex.mx/docs/InfBasCon/Institucionales/Informes/2021-2025/2IA_CEBD_web.pdf

UAEMÉX. (2023b). Agenda Estadística 2022. https://spydi.uaemex.mx/docs/docs/AE2022.pdf

UAEMÉX. (2023c). Departamento de Evaluación Profesional. https://fi.uaemex.mx/titulacion/costos.html

UNESCO. (2021). El estado de la crisis educativa mundial: un camino hacia la recuperación. UNESCO, UNICEF y el Banco Mundial. https://es.unesco.org/news/estado-crisis-educativa-mundial-camino-recuperacion

Valenti, G. (2006). Las pistas del seguimiento: el puente necesario entre educación superior y mercado laboral. FLACSO.

Worldbank (2022). El estado global de la pobreza del aprendizaje: una actualización 2022. https://www.unicef.org/media/122921/file/StateofLearningPoverty2022.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.