Abstract
This paper presents the results of an exploratory research that analyzes the activities designed by teachers in training for the use of interactive virtual scientific simulations. Simulations are considered to be a privileged resource for learning disciplinary content in Natural Sciences. Therefore, the objective of this study is to examine, from a predominantly qualitative approach, its use in the framework of initial teacher training as part of didactic strategies for teaching content related to the pH of a solution. Prospective teachers of Chemistry at the Universidad Nacional de San Juan (Argentina) participated in this research. The development of the study includes three instances: (a) planning of activities that involve the use of a PhET simulation; (b) instance of group discussion to propose ideas to optimize the use of the resource; and (c) reformulation and reorganization of the initial proposals. The data collection technique involves documents produced individually in the first and last instances. The objective of this work is to present an analysis of the activities proposed based on three questions: who to teach, what to teach, and how to teach. The results are examined in the light of categories created around these questions, and it can be concluded that difficulties arise in the proposals for activities related to the level of in-depth study according to the recipients, the approach to the use of simulation, the macroscopic and predominantly conceptual treatment of the contents, and the scarcity of open approaches that challenge the student body. These difficulties lead to recommending an explicit approach to the didactic use of simulations in initial teacher training.
References
Alves, R., Araújo, R. y de Vasconcelos, F. (2019, 25-28 de junio). O uso de simulações PhET no ensino dos conceitos de ácido e base [El uso de simulaciones PhET en la enseñanza de los conceptos ácido y base]. [Conferencia]. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN. https://www.researchgate.net/publication/341447974_O_USO_DE_SIMULACOES_PHET_NO_ENSINO_DOS_CONCEITOS_DE_ACIDO_E_BASE
Anijovich, R. y Cappelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Paidós.
Anijovich, R. y Mora, S. (2010). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Aique Grupo Editor.
Ayón, E. y Víctores, M. (2020). La simulación: Estrategia de apoyo en la enseñanza de las Ciencias Naturales en básica y bachillerato. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(2), 04-22. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1204
Bizzio, M. de los Á., Guirado, A. M. y Maturano, C. (2022). El uso de simulaciones como estrategia didáctica: una experiencia con futuros docentes de Física y de Química. En I. Idoyaga y J.E. Maeyoshimoto (Comps.), Enseñanza de las Ciencias Naturales en pandemia: Encuentro virtual de Enseñanza de las Ciencias Naturales- EnCiNa 5 (pp. 223-225). Editorial FEDUN. https://fedun.com.ar/editorial/ensenanza-de-las-ciencias-naturales-en-tiempos-de-pandemia/
Calderón, S., Núñez, P., Di Laccio, J., Iannelli, L. y Gil, S. (2015). Aulas-laboratorios de bajo costo, usando TIC. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 212-226. https://www.redalyc.org/pdf/920/92032970014.pdf
Chamberlain, J. M., Lancaster, K., Parson, R. y Perkins, K. K. (2014). How guidance affects student engagement with an interactive simulation [Cómo la orientación afecta la participación de los estudiantes con una simulación interactiva]. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 628-638. https://doi.org/10.1039/C4RP00009A
De Vasconcelos, F. (2016). Considerações de licenciandos em Química sobre o uso de simulações PhET em aulas simuladas [Consideraciones de estudiantes de Química sobre el uso de simulaciones PhET en clases simuladas]. Revista Tecnologia na Educação, 8(14), 1-13. https://acortar.link/D3H0YR
Instituto Vasco de Investigación y Evaluación educativa. (2017). PISA: Competencia Científica. ISEI. IVEI. https://isei-ivei.euskadi.eus/c/document_library/get_file?uuid=35e2983a-7b45-4fb3-943d-b5d8dc459b4a&groupId=635622
Lobo, H. (2019). TIC y modelo curricular universitario. En H. Lobo, J. Briceño y J. Terán (Orgs.), Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje: investigaciones desde el CRINCEF (pp. 271-291). Pimenta Cultural. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2019.652
López, D. (2020). Estrategias didácticas para el uso eficaz de simulaciones interactivas en el aula. Latin American Journal of Science Education, 7(12019), 1-14. http://www.lajse.org/may20/2020_12019.pdf
López, V. y Ferrer, D. (2021). Análisis del uso de un simulador de colisiones para resolver un accidente de tráfico. Enseñanza de las Ciencias, 39(3), 51-70. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3330
Lucero, I., Chamorro, T. y Delgado, M. E. (2018, 14-15 de junio). Indicadores ácido-base de laboratorio en entorno virtual. [Conferencia]. XIII Congreso Nacional de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Universidad Nacional de Misiones, Posadas, Misiones, Argentina. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/941/929/3085-1
Manghi, D., González, D., Echeverría, E., Marín, C., Rodríguez, P. y Guajardo, V. (2013). Leer para aprender a partir de textos multimodales: los materiales escolares como mediadores semióticos. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 12(24), 77-91. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243129663005
Martínez, L., Hinojo, F. y Aznar, I. (2018). Aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los Procesos de Enseñanza Aprendizaje por parte de los Profesores de Química. Información Tecnológica, 29(2), 41-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200041
Ministerio de Educación. (2017). Diseño curricular jurisdiccional de educación secundaria orientada y artística. Ministerio de Educación de San Juan.
Ortiz, F. y Álava, C. (2021). Formación Científica: Un Desafío para la Educación Mediada. Libros Universidad Nacional Abierta y a Distancia.
Pacheco, A., Lorduy, D. y Páez, J. (2021a). Criterios de una secuencia didáctica utilizando simuladores PhET asociados a experiencias de laboratorio para la enseñanza de la Química. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (Número Extraordinario), 727–733. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15181
Pacheco, A., Lorduy, D., Flórez, E. y Páez, J. C. (2021b). Uso de simuladores PhET para el aprendizaje del concepto de soluciones desde las representaciones en química. Revista Boletín Redipe, 10(7), 201–213. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1358
Pontes, A. (2019). Actividades de formación docente para familiarizarse con el modelo de aprendizaje por indagación en un entorno virtual. En REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019 (pp. 450-454). Redine. http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2020/03/EDUNOVATIC19.pdf
Pontes, A. y Oliva, J.M. (2019). Una experiencia de trabajo con laboratorios virtuales en la formación inicial docente. En C.Vasconcelos, R. Ferreira, C. Calheiros, A. Cardoso, B. Mota y T. Ribeiro (Eds.), Proceedings Book: III International Seminar of Science Education (pp. 367-374). U. Porto Edições. http://doi.org/10.24840/978-989-746-198-9
Sánchez, W. (2021). La simulación Phet en el aprendizaje de las ciencias naturales y las matemáticas. Revista Académica Arjé, 4(1), 81-95. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/350
Silva, A., Martins, G. y Bizarria, G. (2021). Desenvolvimento de modelos mentais de alunos sobre escala de pH por meio do uso de uma simulação computacional [Desarrollo de modelos mentales de los estudiantes sobre la escala de pH mediante el uso de una simulación por computadora]. En A. Araya, G. Osorio y M. Pereira (Orgs.), O ensino de Ciências e as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC): pesquisas desenvolvidas na educação básica (pp. 65-96). Unesp Editora. https://books.scielo.org/id/cwcpz/pdf/araya-9786557140543.pdf
Smetana, L. K. y Bell, R. L. (2012). Computer simulations to support science instruction and learning: A critical review of the literature [Simulaciones por computadora para apoyar la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: una revisión crítica de la literatura]. International Journal of Science Education, 34(9), 1337– 1370. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.605182
University of Colorado Boulder. (2023, 10 de julio). Escala de pH. PhET Interactive Simulations. https://phet.colorado.edu/sims/html/ph-scale/latest/ph-scale_es.html
Watson, S. W., Dubrovskiy, A. V. y Peters, M. L. (2020). Increasing chemistry students’ knowledge, confidence, and conceptual understanding of pH using a collaborative computer pH simulation [Aumentar el conocimiento, la confianza y la comprensión conceptual del pH de los estudiantes de química mediante una simulación colaborativa de pH por computadora]. Chemistry Education Research and Practice, 21(2), 528-535. https://doi.org/10.1039/C9RP00235A
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education