Abstract
After the pandemic, the use of technology has become part of everyday life in educational environments. With hybrid models, it is important for students to develop autonomous attitudes in their learning process. The goal of this article is to apply the UX methodology to the design of teaching materials for artistic drawing. In the UX methodology, the student is the center of their teaching-learning process and is involved in everything from the design to the evaluation of the products. The research adopts a qualitative approach to explore the implementation of the five UX phases: empathize, research, design, prototype, and test. The methodological design is classified as applied research of an existing methodology, using an exploratory cross-sectional approach to examine the performance of UX methodology in the context of artistic teaching materials. The researchers developed the study in three stages: the initial stage in 2020, the intermediate stage in 2021, and the advanced stage in 2024. For this purpose, we chose the Drawing 1 and Drawing 3 courses, which belong to the basic cycle of the curriculum of the School of Plastic Arts of the University of Costa Rica. The experience had the participation of 103 students. The results show the application of the empathy process, the research prior to the design, the development of two design systems, the evolution of the creation of three prototypes and the evaluation. The 2024 results confirm that UX methodology positively impacts the design of educational materials, fostering students’ sense of belonging and autonomy, which enhances learning and promotes personalized educational experiences.
References
Aguirre, E., Ferrer, M., Bustos, B. y Méndez, R. (2020). UX Design: una metodología para el diseño de proyectos digitales eficientes centrados en los usuarios. Espacios, 41(5), 1-9. https://revistaespacios.com/a20v41n05/a20v41n05p09.pdf
Aguirre-Villalobos, E. R., Ferrer-Mavárez, M., Valecillos-Pereira, J. B. y Bustos-López, G. I. (2024). Metodología UX para la educación: Desarrollo de la creatividad desde proyectos de innovación. Revista de Ciencias Sociales, 30, 184-200. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i.42257
Alfaro, A. y Chavaría, G. (2003). La ficha didáctica: una técnica Útil y necesaria para individualizar la enseñanza. Pensamiento Actual, 4(5), 13-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/8284
Allah, K. K., Ismail, N. A. y Elrobaa, H. (2021, 04-05 de julio). Empathy Map Instrument for Analyzing Human-Computer Interaction in Using Web Search UI by Elderly Users [Instrumento de mapa de empatía para analizar la interacción humano-computadora en el uso de la interfaz de usuario de búsqueda web por parte de usuarios de edad avanzada [Congreso]. 2021 International Congress of Advanced Technology and Engineering, (ICOTEN), Taiz, Yemen. https://doi.org/10.1109/ICOTEN52080.2021.9493548
Córdoba-Cely, C. (2013). La experiencia de usuario de la utilidad al afecto. ICONOFACTO, 9(12), 56-70. http://hdl.handle.net/20.500.11912/7334
Dávalos, J. E. y Rolón, L. G. (2023). Evaluación de materiales didácticos multimediales en contextos tecnológicos semipresenciales, desde la perspectiva de los alumnos Universitarios de Argentina, Brasil y Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 8529-8552. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5972
Ferrer-Mavárez, M. Á., Aguirre-Villalobos, E. R. y Méndez-Sánchez, R. E. (2021). Ruta UX para comunicadores. Un modelo para el desarrollo de productos digitales desde la mirada de la comunicación. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 497-517. https://doi.org/10.5209/ESMP.70420
González-Bañales, D. L. y Soto-Ortíz, L. E. (2017). Empathy map as a tool to analyze human-computer interaction in the elderly [Mapa de empatía como herramienta para analizar la interacción persona-ordenador en personas mayores]. Proceedings of the 8th Latin American Conference on Human-Computer Interaction, (17), 1-3. https://doi.org/10.1145/3151470.3156642
Kerres, M. y Buchner, J. (2022). Education after the Pandemic: What We Have (Not) Learned about Learning [Educación después de la pandemia: lo que (no) hemos aprendido sobre el aprendizaje]. Education Sciences, 12(5), 1-8. https://doi.org/10.3390/educsci12050315
Medina, A., Delgado, M. L. y Cámara, Á. (2021). Consequences of Covid-19 in Higher Education. Online or presential teaching? [Consecuencias del Covid-19 en la educación superior. ¿Enseñanza en línea o presencial?]. Journal of Management and Business Education, 4(3), 275-288. https://doi.org/10.35564/jmbe.2021.0016
Morville, P. (2004, 21 de junio). User Experience Design [Diseño de experiencia de usuario]. Semantic Studios. http://Semanticstudios.Com/User_experience_design/
Orfanidis, D. (2023). Art Didactics and New Technologies in Primary School Field Practice: Augmented Reality Application for Multimodality [Didáctica del Arte y Nuevas Tecnologías en la Práctica de Campo de Educación Primaria: Aplicación de Realidad Aumentada para la Multimodalidad]. Proceedings of The International Conference on Future of Teaching and Education, 2(1), 65-73. https://doi.org/10.33422/icfte.v2i1.50
Ortiz-Sánchez, P. A. G., Sánchez-Iturbe, P. G. y Ortiz-Y Ojeda, P. T. (2022). Education in pandemic times: A student vision of the contrast between presential and online education [Educación en tiempos de pandemia: Una visión estudiantil sobre el contraste entre educación presencial y virtual]. Revista de Políticas Universitarias, 6(16), 1-7. https://doi.org/10.35429/jup.2022.16.6.1.7
Papadopoulou, A. (2019). Art Didactics and Creative Technologies: No Borders to Reform and Transform Education [Didáctica del Arte y Tecnologías Creativas: Sin Fronteras para Reformar y Transformar la Educación]. En L. Daniela (Ed.), Didactics of Smart Pedagogy (pp. 159-178). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0_8
Peña, P. (2021). Hacia la justicia social en educación superior. Metodología docente y de investigación a través del aprendizaje servicio. Aula de Encuentro, 23(2), 1-4. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/6741/6375
Riskulova, K. D. y Yuldoshova, U. B. (2020). The role of didactics in teaching process [El papel de la didáctica en el proceso de enseñanza]. Theoretical & Applied Science, 85(05), 786-792. https://doi.org/10.15863/TAS.2020.05.85.146
Rodríguez, L., González, D. L. y Pérez, Y. (2017). De la arquitectura de información a la experiencia de usuario: Su interrelación en el desarrollo de software de la Universidad de las Ciencias Informáticas. E-Ciencias de La Información, 7(1), 1-24. https://doi.org/10.15517/eci.v7i1.24317
Sánchez, C. J., Aguirre, E. y Hernández, P. M. (2021, 18 y 19 de noviembre). Metodología UX: Innovación pedagógica en tiempos de formación remota [Jornadas]. Libro de Actas VIII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de Las TIC y Las TAC, Las Palmas de Gran Canaria, España. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/113250/1/Metodologia_UX_Innovacion.pdf
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education