Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
El uso de la tipografía en el diseño editorial como medio de comunicación gráfica
PDF (Español (España))

Keywords

Typography
typographic fonts
tracking
kerning
newspaper editorial design
graphic communication
logo
Tipografía
fuentes tipográficas
interlínea
interletraje
diseño editorial de periódicos
comunicación gráfica
logotipo

Abstract

The analysis in this article can be applied not only to newspapers, also includes the graphic design of books , magazines, and everything related to editorial design . The typography has been present at the service of humanity , faithful friend in the printing,lithographs and in the wonderful world of the visual arts. Is an essential resource in digital media and in everyday recurring print media.

The designers have a great responsibility in their hands, to communicate, in an effective and readable texts that use in graphics posts, as, the Incorrect use of the typographic fonts (also known as the typography) and inadequate choice of typographic font has problems with legibility and visibility in the communication of the texts, the misuse of a font, causes problems of reading and communication between the printed and the reader. In a newspaper, a book or any reading media, you can not get away from this goal, because, if does not meet its target,that is, being read, it makes no sense, a text that not read clearly,will causeproblems in reading and communication.

 

https://doi.org/10.15517/re.v0i30.19864
PDF (Español (España))

References

Bibliografía

Ambrose, G y Harris, P. (2005). Imagen. España: Parramón.

Ambrose, G y Harris, P. (2008). Retículas. España: Parramón.

Ávila, R.(2009). De la imprenta a la Internet: la lengua española y los medios de comunicación masiva. México: El Colegio de México.

Bhaskaran L. (2006).¿Qué es diseño editorial? Barcelona, España: Editorial Index Book S. L.

Canga, J. (1994). El diseño periodístico en prensa diaria. Normas básicas. Barcelona España: Bosh Casa Editorial, S. A.

Carter, D. (1999). The Big Book of logos. EE. UU: Editorial HBI.

Chaves, N. (1996). La imagen corporativa. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S.

A.

Costa, J. (2006). Imagen corporativa en el siglo XXI. Argentina: La Crujia Ediciones.

Costa, J. (2008). Diseñar para los ojos. España: Costa Punto Editor.

Costa, J. (2008). La forma de las ideas, cómo piensa la mente estrategias de la imaginación creativa. España: Costa Punto Editor.

Cruz, J. (2009). Imagen: ¿signo, icono o ídolo? México: Siglo veintiuno editores.

Dabner D. (2007). Diseño gráfico fundamentos y prácticas. Barcelona, España: Blume.

De Buen, J. (2008). Manual de diseño editorial. España: Ediciones Trea, S. L.

De Buen, J. (2011). Introducción al estudio de la tipografía. España: Ediciones Trea, S. L.

De Pietro, S y Hamra, P. (2010). Diseñar hoy, visión y gestión estratégica del diseño. Argentina: Nobuko.

Dondis, D. (2010). La sintaxis de la imagen, introducción al alfabeto visual. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Elam, K. (2007). Sistemas retículares, principios para organizar la tipografía. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Elizondo, J. (2009). La Escuela de Comunicación de Toronto. Comprendiendo los efectos del cambio tecnológico. México: Siglo veintiuno editores.

Estrada. S. (2010). Desarrollo de un proyecto gráfico. España: Index Book S. L.

Hall, S. (2007). Esto significa esto, esto significa aquello, semiótica: Guía de los signos y su significado. Barcelona, España: Editorial Blume.

Haslam, A. (2007). Creación, diseño y producción de libros. Barcelona, España: Blume.

Jijena, R. (2008). Imagen personal, profesional y corporativa, Cómo mejorarla, sostenerla o revertirla. Buenos Aires. Argentina: Nobuko.

Johansson, K; Lundberg, P y Ryberg. (2011). Manual de producción gráfica recetas. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Jury, D. (2007). ¿Qué es la tipografía? Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Koch, R. (2000). El libro de los símbolos. México: Grupo Editorial Tomo S. A. de C.V.

Koren, L y Wippo, M. (2009). Recetario diseño gráfico. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Lidwell, W; Holden, K y Butler, J. (2011). Principios universales de diseño. España: Blume.

Martín, J; Mas, M. (2007). Manual de tipografía. Valencia, España: Campgrafic.

Munari, B. (2010). Diseño y comunicación visual, contribución a una metodología didáctica. España. Editorial Gustavo Gili, S. L.

Rojas, M. (2007). La creatividad desde la perspectiva de la enseñanza del diseño. México: Universidad Iberoamericana.

Samara, T. (2009). Los elementos del diseño. Manual de estilo para diseñadores gráficos. España: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Samara, T. (2010). El diseñador como chef. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Samara, T. (2011). Diseñar con y sin retícula. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.

Tondreau B. (2009). Principios fundamentales de composición 100 proyectos de diseño con retículas. España: Blume.

Trémoli A. (2008). Diseño del libro, construcción de la página. Argentina: Nobuko.

Weber, M. (2010). Nuevas tendencias en maquetación y diseño editorial. España: Maomao Publications.

Zappaterra, Y. (2008). Diseño editorial periódicos y revistas. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Tesis Diseño, ilustración y elaboración de la imagen gráfica para la colección de libros de artistas costarricenses dirigidos a niños. 2002 Tesis, UCR, N.º 2118.

Propuesta de un Sistema de Comunicación Gráfico para la lectura en el periódico Eco Católico. 2012, Tesis UCR.

Artículos

Ramírez, F. (2011). Dimensión cultural de la gráfica en el diseño de cubiertas de libros. Revista Herencia. Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Ramírez, F. (en prensa). La retícula en el diseño editorial como medio de comunicación gráfica. Revista Herencia. Editorial de la Universidad de Costa Rica

Comments

Downloads

Download data is not yet available.