Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Theoretical contributions to the study of the Costa Rican educational system from critical thought
PDF (Español (España))

Keywords

historia de la educación
sistema educativo
teoría crítica
ideología
discursos
poder
hegemonía
history of education
educational system
critical theory
ideology
speeches
power
hegemony

How to Cite

Barrientos Valverde, J. (2015). Theoretical contributions to the study of the Costa Rican educational system from critical thought. Revista Estudios, (31), 318–345. https://doi.org/10.15517/re.v0i31.22636

Abstract

The aim of this article is to provide a series of theoretical principles and conceptual explanations from critical thought, that with their respective authors provide some guidance for addressing topics referred to the analysis of contemporary educational systems taking into account the practical logic for which they have been made in the world of contemporary neoliberal capitalism system that governs us. So that aims to develop aproposal that serves those interested in the study and critical understanding of education or history of educational systems in Costa Rica and in general in Latin America, where they have similar perspectives.

https://doi.org/10.15517/re.v0i31.22636
PDF (Español (España))

References

BIBLIOGRAFÍA

Althusser, L. (1970). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Medellín, Colombia: Editorial Pepe.

Anderson, P. (1981). Las antinomias de Antonio Gramsci: Estado y revolución en Occidente. Barcelona, España: Editorial Fontamara.

Anderson, P. (2000). Los orígenes de la posmodernidad. Barcelona, España: Editorial Anagrama.

Apple, M. (1994). Educación y poder. Madrid, España: Editorial Paidós Ibérica.

Apple, M. (1997).Teoría crítica y educación. Buenos Aires, Argentina: Dávila Editores.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (1972). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona, España: Editorial Laia.

Carr, E. (2000). Los derechos del hombre. Barcelona. Laia.

Chomsky, N. (1994). Conversaciones libertarias. Madrid, España: Editorial Madre Tierra.

Chomsky, N. (1997). Secretos, mentiras y democracia. D.F., México: Siglo Veintiuno Editores.

Chomsky, N. (1999). La quinta libertad: la intervención de los Estados Unidos en Centroamérica y la lucha por la paz. Barcelona, España, Crítica.

Chomsky, N. (2000). El beneficio es lo que cuenta: neoliberalismo y orden global. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Chomsky, N. (2004). La (des) educación. Barcelona, España: Crítica.

De Castilla, M. (1980). Educación y lucha de clases en Nicaragua. Publicaciones del departamento de filosofía Universidad Centroamericana. Managua, Nicaragua.

Díaz, D. (2001). Del discurso pedagógico: problemas críticos: poder, control y discurso pedagógico. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Fendrik, S. (n.d.) El discurso en Foucault. Consultado el 5 de noviembre de 2010. Obtenido de : http://www.andamiaje-lacaniano.com.ar/textos/el-discurso-en-Foucault.pdf

Freire, P (2001). La naturaleza política de la educación: Cultura, poder y liberación. Centro de publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid, España.

Freire, P. (1970) Pedagogía del Oprimido. D.F. México: Editorial Siglo XXI.

Freire, P. (1974). Concientización. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Búsqueda.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid, España: Ediciones Morata.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Gallardo, H. (2008). Teoría crítica: matriz y posibilidad en Derechos Humanos. Comisión Estatal de Derechos Humanos de San Luis Potosí. Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México.

Giroux, H. (1990). Los profesionales como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica.

Giroux, H. (2006). La escuela y la lucha por la ciudadanía: pedagogía crítica de la era moderna. D.F., México: Siglo Veintiuno Editores

Gramsci, A. (1972). La alternativa pedagogica. Selección de textos

Gramsci, A. (1985). Educacion y sociedad. Lima, Perú: Editorial Tarea.

Gutiérrez, F. (1982). Educación como praxis política. San José, Costa Rica: Editorial Nueva Década.

Hobsbawm, E. (1994). Historia del siglo XX. Barcelona, España: Crítica:

Introducción por Mario A. Manacorda. Barcelona, España: Hogar del Libro.

Marx, K. (1974). El 18 brumario de Luis Bonaparte. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Marx, K. (1974). El Manifiesto Comunista. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Marx, K. y Engels, F. (1974). La ideología alemana. D.F., México: Cultura Popular editorial.

McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora: políticas de oposición en la era posmoderna. Barcelona, España: Editorial Paidós.

McLaren, P. (2008). Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona, España: Editorial GRAO.

Ossenbach, G. y Somoza, M. (2001). Los manuales como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid, España: Ediciones UNED.

Ponce, A. Educación y lucha de clases. (1976). Cultura Popular. México.

Sobejano, M. (2000). Didáctica de la historia: ideas, elementos y recursos para ayudar al profesor. Universidad Nacional de Educación a distancia. Madrid, España.

Van Dijk, T. (1984). Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso. Editorial Cátedra, Madrid.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.