Abstract
This paper makes a literature review about the traditional and hegemonic way it has taught and written history specifically about the colonial period in our country between the seventies and today. This is to demystify some prevailing discursive constructions that depicting the history of our country as harmonious, egalitarian, peaceful and without social unrest, where the development of the nation was through a distribution of wealth and more equitable power than the rest of the region. All this through curricula and textbooks to history teaching in high schools, where the hegemonic groups that conduct educational processes is to disseminate the historical processes in a conservative perspective that does not encourage in the future generations a critical spirit about the society they live and was not invited to find the big transformations needed in building a more equitable, just and democratic society.References
Aguilar, Oscar. “Antorcha cívica III”. Educación Cívica. Materiales de trabajo. Setiembre de 1978.
Alpizar. Fernando. “Educación Cívica”. Curso para IV año. Librería e Imprenta Atenea. San José, CR., 1965.
Bolaños, Raquel. Educación Cívica 8. Costa Rica. Mc Graw Hill, 1999.
Callinicos, Alex. “Contra el postmodernismo: una crítica marxista. (1er ed.) Bogotá, Colombia: Editorial El Ancora, 1993.
González, Yamileth. “Educación diversificada y humanista para una democracia integral”. En: Historia de la Educación de Costa Rica. Jorge Mario Salazar. Comp. EUNED. San José, Costa Rica, 2009.
Jiménez, Ricardo. “Instrucción cívica: para uso de las escuelas de Costa Rica”. San José, C.R.: Impr. M. vda. de Lines. 1926.
Madrigal, Eduardo. “El antiguo régimen en Costa Rica: imaginarios de una organización socio política (1600 – 1718). Ponencia IX Congreso Centroamericano de Historia. San José. UCR. 2008.
Martínez Peláez, Severo. “La patria del criollo: interpretación de la realidad colonial guatemalteca”. San José, C.R.: EDUCA, 1973.
Ministerio de Educación Pública. Programas de Estudio de Estudios Sociales. San José, Costa Rica. 1971. 1973, 1978, 1979, 1991, 1996, 2001, 2005.
Morales, Elsa. “Cívica 9”. San José, Costa Rica. Editorial Santillana, 1996.
Ortiz, Gustavo. “Panorama mundial 10 y 11”. San José, Costa Rica. Editorial Eduvisión, 2003.
Pacheco, F. “Educación cívica costarricense”. San José, C.R. EUNED. 1981.
Quirós, Ángela. “Fichas para estudios sociales. Tercer ciclo de educación general básica. San José, Litografía e Imprenta LIL, 1996.
Villalobos, Guillermo. “Visión de la patria”. San José, Costa Rica, 1970.
Zelaya, Chester. “Los valores morales, cívicos y religiosos”. Costa Rica. EUNED. 1989