Abstract
The article proposes a narrative approach to Mad Men (AMC, 2007-2015), the television series by the creator and screenwriter Matthew Weiner. The story is analyzed structurally, emphasizing its narrative mechanisms. Firstly, the beginning of the narrative –incipit- is tackled by highlighting the codes that are already orienting the reception of the series, in order to contrast them with the elements that draw an end to the story. Afterwards, the spatial construction is examined upon the concept of cronotopos, according to Mikhail Bakhtin’s perspective. From there onwards, three main cronotopos will be analyzed: the city as a great stage, the homes and lastly, the different offices of the agency Sterling Cooper, which is the predominant cronotopos in the opinion of the one writing these lines. Finally, the topic of temporary matters is handled, in this case, in accordance to three different points of view: as course of time, as discourse and as vital experience.
References
Agamben, Giorgio (2007) Infancia e historia. Trad. de Silvio Mattoni. Buenos Aires: Ediciones Adriana Hidalgo (AH).
Allen, E. (2014). Mad Men, Mad World: Sex, Politics, Style & the 1960s. Critical Quarterly, 56(1), 99-102. doi:10.1111/criq.12099.
Amoretti H. María (1992) Diccionario de términos asociados en teoría literaria. 1ra.ed. San José, C.R: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Bajtín, Mijaíl (1989) Teoría y estética de la novella. Madrid: Taurus.
Bennet, Laura (2015) An Interview With the Real-Life Ad Man Who Created That Coca-Cola Commercial. Recuperado de: http://www.slate.com/blogs/browbeat/2015/05/18/mad_men_finale_and_coke_an_i nterview_with_the_real_life_ad_man_who_created.html, el 21/07/2016.
Bowman, J. (2015). All the latest fashions. New Criterion, 33(9), 57-60.
Breger, E. (2015). Serial Offenders. New Republic, 246(1), 46-49. / Breger, E 2015, 'Serial Offenders', New Republic, 246, 1, pp. 46-49, Academic Search Complete, EBSCOhost, viewed 10 August 2015.
Camacho Ordóñez, Rafael. (2005). Televisión de calidad: distinción y audiencia. Comunicar, Sin mes, 29-32.
Cuadrado Alvarado, Alfonso. (2011). El estilo de Mad Men: La Desarticulación del drama televisivo. Revista de Comunicación No. 9 (1), pp. 34-48
de Groot, J. (2011). 'Perpetually dividing and suturing the past and present': Mad Men and the illusions of history. Rethinking History, 15(2), 269-285. doi:10.1080/13642529.2011.564833
ELDER, S. (2015). HOW TO SUCCEED IN BUSINESS WITHOUT REALLY DYING. Newsweek Global, 164(15), 52-56.
Erreguerena Albaitero, M. J. (2013). La construcción de la memoria colectiva sobre los hechos democratizantes: Estados Unidos en los sesenta y la serie de televisión Mad Men. (Spanish). Cotidiano - Revista De La Realidad Mexicana, 28(181), pp. 47- 53.
Falkof, Nicky. (2012) The father, the failure and the self-made man: masculinity in Mad Men. Critical Quarterly, 54(3), 31-45. doi:10.1111/criq.12003.
Friedan, Betty (2009) La Mística de la feminidad. Trad. Magali Martínez. MadridValencia: Cátedra y Universidad de Valencia.
Galán, Ilia (2013) El romanticismo y sus mutaciones actuales. Madrid: Dykinson.
García G. Francisco y Rojas Mario (Coordinadores) (2011) Narrativas audiovisuales: el relato. Madrid: Ediciones Icono 14.
Gaudreault, A. y Jost F. (1995) El relato cinematográfico: Ciencia y narratología. Barcelona: Paidós Ibérica, S. A.
Goodlad, L. E. (2012). The "Mad Men" in the Attic: Seriality and Identity in the Narrative of Capitalist Globalization. Modern Language Quarterly, 73(2), 201-235. doi:10.1215/00267929-1589176
Irwin, W. (2010). Mad men and philosophy: nothing is as it seems (Vol. 28). R. Carveth, & J. B. South (Eds.). John Wiley & Sons.
Lorenzo, F. C., Oñate, C. G., & Peyró, C. F. (2013). Los paisajes del sueño americano: escenografía de 'Mad Men'. Revista de Comunicación de la SEECI, (32), 1-11.
Maloyed, C. L. (2014). Mad Men and the Virtue of Selfishness. Journal Of Popular Film & Television, 42(1), 16-24. doi:10.1080/01956051.2013.787041. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed August 10, 2015).
Margulis, M. (editor) (2008). La juventud es más que una palabra: Ensayos sobre cultura y juventud. Tercera edición. Buenos Aires: Biblos.
Palomares, Chiqui (2015) La verdadera historia del anuncio que explica el final de Mad Men. Recuperado de http://verne.elpais.com/verne/2015/05/21/articulo/1432194915_827284.html (21(05/2015).
Poniewozik, J. (2014). The Last Days of Culture Mad Men. Time, 183(13), 42. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed August 10, 2015).
Requena, J. G. (2010). Crónicas del vacío. En: Mad men: reyes de la Avda. Madison (pp. 21-30).
Ricoeur, P. (2004) Freud: Una interpretación de la cultura. Buenos Aires, Madrid, México: Siglo XXI, Editores.
Ricoeur, P. (2004) Tiempo y Narración. 5ta ed. en español. México: Siglo XXI Editores.
Sloterdijk, Peter (2007) Crítica de la razón cínica. Trad. de Miguel Angel Vega. Madrid: Siruela.
Stoddart, S. F. (Ed.). (2011). Analyzing Mad Men: Critical essays on the television series. McFarland.
Talens Jenaro y Zunzunegui, Santos (eds.) (2007). Contracampo. Ensayos sobre teoría e historia del cine. 1ra ed. Madrid: Cátedra.
Tudor, D. (2012). Selling Nostalgia: Mad Men, Postmodernism and Neoliberalism. Society, 49(9), 333-338. doi:10.1007/s12115-012-9557-5.
Vásquez Roca, Adolfo. (sr) Sloterdijk; extrañamiento del mundo, abstinencia, drogas y ritual, consultado desde: http://www.filosofia.net/materiales/num/num22/Sloterdijk.htm, 20/01/2016).
VV. AA. (2010) Guía de Mad Men: Reyes de la Avenida Madison. Madrid: Capitán Swing.
Zavala, Iris (1996) Escuchar a Bajtín. Barcelona: Montesinos