Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
About Reading and Writing Skills of Freshmen Students at the UCR
PDF (Español (España))

Keywords

Reading and Writing
assigned readings
freshmen students
UCR
Lectoescritura
lectura obligatoria
primer ingreso
UCR

Abstract

Professors often complain about the lack of reading of the freshmen students of the Universidad de Costa Rica. This article compares the situation about the reading skills and difficulties of these students in the year of 2009 and 2016. Students who participate were studying the course of Humanities offered by the UCR. In order to stablish the comparison, students filled a small survey; they also offered extra comments and expression which complement the questions asked. The results and comments showed that the habits have not changed very much; neither the difficulties that they face once that the start the assigned readings and papers at the University.
https://doi.org/10.15517/re.v0i0.27593
PDF (Español (España))

References

Barthes, Roland (1987). El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós Comunicación.

Barthes, Roland (2002). “Por una teoría de la lectura” en Variaciones sobre la escritura. Barcelona: Paidos.

Borges, Jorge Luis (2005). Siete noches. Cuarta reimpresión. España: Alianza Editorial.

Hernández Santiago, Pedro (2014). “Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las instituciones de educación superior” Revista de la Educación Superior [en línea] vol. XLIII, núm. 171 (3) (Julio-Septiembre), 2014, pp. 171-174. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior Distrito Federal, México. [Fecha de consulta: 9 de octubre de 2016] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60432070009

Instituto de Estudios Sociales en Población. “La población costarricense del Gran Área Metropolitana frente a su compromiso hacia la lectura”. Universidad Nacional de Costa Rica. Recuperado el 17 de mayo del 2009 de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ICAP/UNPAN029911.pdf

Moreno Castillo, Ricardo (2016). La conjura de los ignorantes: De cómo los pedagogos han destruido la enseñanza. Tercera edición. España: Pasos perdidos.

Preguntas a jóvenes costarricenses que ingresan por primera vez a la UCR (2009). Curso Integrado de Humanidades I, grupos 42 y 49: Universidad de Costa Rica.

Preguntas a jóvenes costarricenses que ingresan por primera vez a la UCR (2016). Curso Integrado de Humanidades I, grupos 51 y 59: Universidad de Costa Rica.

Programa Estado de la Nación (2008). Estado de la Educación Costarricense: La enseñanza de la Lengua Española y la formación docente en la educación primaria costarricense. Recuperado el 5 de octubre del 2016 de: http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/002/inf2educap5-edu02.pdf

Programa Estado de la Nación (2015). Quinto Informe del Estado de la Educación. Recuperado el 9 de octubre del 2016 de: http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.