Abstract
Summary: The objective of the work is to characterize the beliefs of the bachelor's degree students in Social Sciences of Fundación Universitaria del Área Andina about the teaching-gender relationship to account for the meaning and meaning given to being a female teacher. For this, a documentary analysis of the reflections delivered in the Pedagogical Practice that students take before receiving their professional title, a focus group and a self-completed survey (for the second phase 2020) was carried out. It is found that various perspectives and emphasis on the woman-teacher relationship coexist, in such a way that some continue to refer to the feminine of care, and others to being professional. Based on these conclusions, it is proposed to open new spaces for educational reflection and research from the gender perspective, in order to contribute to the field and enrich the training of teachers.
References
Referencias
Achilli, E. L. (2000). Investigación y formación docente, Colección Universitas, Serie Formación Docente, Laborde Editor.
Altamirano, G. (1993). Estereotipos de género en la terapia psiquiátrica en Educación y Género: una propuesta pedagógica. Santiago de Chile. Ediciones La Morada – Ministerio de Educación
Beauvoir, S. (1949). El segundo sexo. Ediciones cátedra, Madrid.
Boff, L. y Muraro, R. M. (2004) Femenino y Masculino: Una nueva conciencia para el encuentro de las diferencias. Editorial Trotta
Bolaños, L. y Jiménez, R. (2007). La formación del profesorado en género. Revista de Investigación Educativa, 25 (1), 77-95.
Bronfenbrenner, U. (2002). La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós
Cisterna F, (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. theoria, 14(1), 61-71. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf
Cristancho, J. G. (2012). Los conceptos sujetos y subjetivación política. Propedéutica para una reflexión. documento presentado en el seminario “Memoria y subjetividad política en el cine colombiano de la última década”, Bogotá, UPN.
De Lauretis, T. (1996). La tecnología del género. Revista Mora, Vol. 2, 6-34.
Izquierdo, M.ª Jesús (1994): “Uso y abuso del concepto de género”. En Vilanova, Mercedes (comp.): Pensar las diferencias, Barcelona, Universidad de Barcelona (SIM), Institut Catalá de la Dona. 31-53.
Lamas, M. (2006). Género: algunas precisiones conceptuales y teóricas. Feminismo. Transmisiones y retransmisiones. Recuperado de: https://redmujeresjusticia.org.ar/wp-content/uploads/2019/03/Ge%CC%81nero-algunas-precisiones-conceptuales-y-teo%CC%81ricas-Lamas.pdf
Lamas, M. (2007). Género: claridad y complejidad. Recuperado de: http://www.yorku.ca/hdrnet/images/uploaded/un_genero%20lamas.pdf.
Lozano, A., & Herrera, J. (2013). Diseño de programas educativos basados en competencias. Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la practica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Colección critica y fundamentos (España).
Ramírez, F. (2017). Inclusión educativa de estudiantes sexualmente diversos en Colombia, periodo 2000 - 2015. Tesis de doctorado en educación. Universidad Santo Tomás, Colombia. Recuperado de: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/4074
Schön, D. (2002). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
Shulman, L. S. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus, 134(3): 52–59. doi: 10.1162/0011526054622015
Sultana, R. G. (2009). Competence and competence frameworks in career guidance: complex and contested concepts. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 9(1), 15-30.
Vasilachis, I. (2019) Estrategias de investigación cualitativa: Volumen II (Vol. 240022). Editorial Gedisa.
Villa, A., y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Universidad de Deusto
Yuan, R., & Burns, A. (2017). Teacher identity development through action research: A Chinese experience. Teachers and Teaching, 23(6), 729-749.