Abstract
The curricular pivot of investigation integrated to a practical-pedagogical approach in the development of a college study plan of professor formation; constitutes an educational experience that points towards a conceptualize and contextualize pedagogy. This one, from the construction process of integrated learning present in actions, relations, and reflections that are produced in the various pedagogical spaces in which the educational task with children is developed. On the basis of the complexities of reality and the requirements of transformation, improvement, educational innovation, and production of new knowledge related to pedagogical procceses. It is assumed that the abilities and investigative competences constitute an inherent knowledge to the teaching practice, as a consequence, its development from the point the student enters the first level of initial formation. In this essay suggestions are presented in regards to how this integration could be developed in the formation of professionals in the areas of Preescolar Education and Early childhood from the undergraduate to the graduate bachelor degree.
References
Aznar, I. y García, Z. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales en pedagogía como personal docente investigador. Educare. Volumen (23), Enero-Abril. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.15.
Alzate, F. (2015). Prácticas y formación docente: Un escenario propicio para promover la investigación educativa en Colombia. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18962
Artavia, C. y Campos, L. (2020). La investigación en la disciplina de la orientación: procesos de formación desde la percepción estudiantil. En Educare. 24 (2), 1- 16. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13
Berrouet, F.(2006). Experiencia de iniciación en cultura investigativa con estudiantes de pregrado desde un semillero de investigación. Tesis para optar al título de maestría. Universidad de Antioquia. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/7080
Castillo, R. Ramírez, P. (2017). Semilleros de investigación y comunidades aprendientes: una experiencia para cosechar oportunidades, REDpensar 5 (1) (1-12), ISSN: 2215-2938/2016.
Castillo, R. Ramírez, P. (2019). Estado de la cuestión teórico conceptual en relación con la estrategia de semilleros de investigación. Proyecto Primera Infancia, Heredia Costa Rica: Universidad Nacional de Costa Rica
Dobles, C., Ramírez, P., & Herrera, A. (2020). From the Crisis of Questioning: Considerations About Practices and Reflections on Graduation Projects. En Educare, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.2
Estrada, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa. En Educare. Volumen 18, Mayo-Agosto. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.9
Gamero, M. (2016). El proceso de acompañamiento en investigación desde la experiencia de tutores académicos. http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/6986/mgamero.pdf?sequence= 1
Hillaraza, Y.J. (2012). La investigación pedagógica como aporte para la gestión de la formación docente desde el punto de vista socio cultural. Didáctica y Educación, ISSN-E 224-2643 3(1), 25-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4228367
López, G. Prieto, S. y Díaz, L. (2016). El desarrollo de las habilidades de investigación en los estudiantes universitarios. Una necesidad para la formación de investigadores. Revista de Educación, Cooperación y Bienestar Social. https://www.revistadecooperacion.com/numero10/010-03.pdf
Martí, A. Martínez, R y Valcárcel, N. (2018). La comunicación entre profesores y estudiantes universitarios durante el desarrollo del Proceso Docente Educativo. Revista Cubana de Educación Médica Superior 32, (1). https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2018/cem182y.pdf
Martínez, A. y Borjas, M. (2015). La formación del docente investigador: Un estudio en las facultades de educación del caribe colombiano. http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7861/9789587416770%20eLa20formaci%C3%B3n%20del%20docente%20investigador.pdf?sequence=1
McKernan, J. (2008). Investigación-acción y currículum. Ediciones Morata, S. L. Madrid, España.
Pérez, C. (2008). La investigación como eje curricular en los postgrados en educación. Revista de Educación, (27). https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892018.pdf