Abstract
We propose to analyze some titles of the poetic work of Antonino Nieto Rodriguez: polyartist, as he defines himself, versatile, innovative and avant-garde writer. One of the objectives is to review the thematic variety and his very personal view of the present years with a sincere and expressive, truthful and eloquent attitude. Committed to the human being as an individual and as a society, heopens up to share his most intimate self. We are going to use a descriptive methodology to conclude how his verses drag us to the "Malditism" of the last fin-de-siecular decades, becoming a grammatical disruptor: without stanzas nor versal rhythms, he dominates the phonetic and orthographic singularity; his paragraphs are assembled in pieces in the manner of the Japanese kintsugi, recomposed, shining on their own. Unique, resounding, powerful, different, surprising, hyperbolic, transgressive. Part of the results will be presented as a synthesis of contents, ideas, thoughts, ravings, encounters and misunderstandings, sharp criticism and sweet prayer, bounded hope and foresighted illusion; before this polyantea, any attempt to classify and label it falls apart; this is shown by examples such as: Sudor del agua (Sweat of water), (Terra Natio, Ciudad Real, 2019) and La edad del tiempo (The age of time), (Terra Natio, Ciudad Real, 2019).
References
Amorós, A. (1989). ¡Los Novísimos y cierra España! Reflexión crítica sobre algunos fenómenos estéticos que configuran la poesía de los años ochenta. Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas , (512-513), 63-67.
Austin, J. L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras: palabras y acciones. Paidós.
Bericat Alastuey, E. (2000). La Sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Papers, (62), 145-176.
González, Á. (1980). Poesía española contemporánea. Los Cuadernos del Norte, (3), 4-7.
Nieto Rodríguez, A. (2010). La voz del escorpión. Sial.
Nieto Rodríguez, A. (2011). Un fantasma perfecto. Endymion.
Nieto Rodríguez, A. (2016a). Toda la carne y el infinito. Líneas paralelas.
Nieto Rodríguez, A. (2016b). Escaleras del aire. Endymion.
Nieto Rodríguez, A. (2018). La edad del tiempo. Terra Natio.
Nieto Rodríguez, A. (2019). Sudor del agua. Terra Natio.
Nieto Rodríguez, A. (2020). En el infinito no hay refugio. Cuadernos del Laberinto.
Rico, F. (1 de octubre de 1991). De hoy para mañana: la literatura de la libertad. El País, 1(1), 1-2.
Sanz Villanueva, S. (1984). Historia de la literatura española 6/2. Literatura actual. Ariel.
Siles, J. (1989). Los novísimos: la tradición como ruptura, la ruptura como tradición. Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas, (505), 9-11.
Talens Carmona, J. (1989). La coartada metapoética. Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas, (512-513), 55-57.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Pilar Úcar Ventura