Abstract
The University of Costa Rica has developed a humanistic education program that serves as the distinctive hallmark of professionals educated in this institution. This program is realized through the General Education System, which comprises 4 key components: the General Education System Council, the School of General Studies, National Reality Seminars, and University Community Work. This system represents a unique and original approach to the conception and structuring of humanistic education. While not exclusive to this university on a global scale, it is unique in terms of its specific configuration as the General Education System, and this article focuses precisely on this aspect. The foundations of the content presented here are based on the author’s 2020 doctoral thesis, documentary and field research from a humanistic and systemic approach, methodologically supported by the sequential transformative mixed design.
References
Barahona Jiménez, L. (2015). La Universidad de Costa Rica: (1940-1973). 2da.edic. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Boff, L. (2007). Humanidades hoy en América Latina. Revista Pasos (129), 28-32. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Costa_Rica/dei/20120706095935/humanidades.pdf
García Pérez, S. (1990). Breve reseña histórica de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación. 14(1), 169-174.
González Villalobos, P. (1989). La Universidad de Santo Tomás. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Monge-Alfaro, C. (1975). La Educación Superior en Costa Rica. San José: Consejo Nacional de Rectores.
Monge-Alfaro, C. (1978). La Universidad en el Desarrollo Histórico Nacional. Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.
Montalbán Rivera, V. (2020). La gestión del sistema de Seminarios de Realidad Nacional de la Universidad de Costa Rica desde una perspectiva sistémica con enfoque humanista, hasta el año 2019. [Tesis doctoral, Universidad Católica Anselmo Llorente y La Fuente] https://opac.ucatolica.ac.cr/cgi-bin/koha/opac-retrieve-file.pl?id=11b7dd2da9ce93c6664aa9a88a644623
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (10 de octubre del 2023). Nuestra facultad cumple 78 años. https://fhce.edu.uy/nuestra-facultad-cumple-78-anos/
García-Pérez, S. (1990). Breve reseña histórica de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 14(1), 169-174.
Quesada, J. R. (1991). 50 años de la Universidad de Costa Rica. Revista Herencia, 3(1- 2), pp.52-58
Rodríguez-Bolaños, J.A. (2015) La imagen de Estudios Generales y la calidad de gestión. Un modelo de análisis multivariable. Revista humanidades. Enero-junio, 2015 • Volumen 5, Número 1 pp. 1-23, ISSN 2215-3934.
Ruíz, A. (2001) La educación superior en Costa Rica: tendencias y retos en un nuevo escenario histórico. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica: CONARE.
Ruíz, A. (2001). El destino de Costa Rica y la educación superior: el escenario histórico del país, la educación y el papel de la universidad. Editorial de la Universidad de Costa Rica,CONARE.
Ruíz, A. (2001). El siglo XXI y el papel de la universidad: radiografía de nuestra época y las tendencias en la educación superior. Editorial de la Universidad de Costa Rica, CONARE.
Soto Valverde, G.A. (2007). 50 aniversario de los Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica: Documentos fundamentales. Sección de Impresión del SIEDIN
Universidad de Costa Rica. (2016). Organigrama Institucional. https://www.ucr.ac.cr/acerca-u/marco-estrategico/organigrama-institucional.html
Universidad de Costa Rica. (2023). Mediación virtual. Sistema de Educación General [Imagen]. https://mediacionvirtual.ucr.ac.cr/
Von Bertalanffy, L. (1974). Robots, hombres y mentes. La psicología en el mundo moderno. Ediciones Guadarrama.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Vanessa Montalbán Rivera