Abstract
This article discusses the use of humor as a learning tool not only in university classrooms, but also, as an innovative way of improving academic administrative settings. Humor can create a better work environment, improve the learning experience and encourages habits based on harmony, respect and the students’ own perception of humor that can be replicated in other educational scenarios which are compiled here as exercises, ideas and general information. This, in turn, contributes to improving overall administrative skills and, thus, fosters a better workplace. When humor is used in this setting, it can be adapted and modified to adapt to any university or learning institute with both short and medium-term effects which will surely reflect as high levels of effectiveness and achievement of goals.References
Alonso, M. y Moreno, P. (2013). El humor en el aula de ELE: Una propuesta didáctica. Recuperado en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/oran_2013/21_ alonso-moreno.pdf
Aristóteles. (1983). Moral a Nicómaco. España: Ediciones Austral, Espasa Calpe.
Bergson, H. (2011). La risa. Ensayo sobre el significado de la comicidad. Argentina: Ediciones Godot.
Betés de Toro, M. (2011). El humor como actitud ante la vida. HASER Revista Internacional de Filosofía Aplicada, 2, pp. 67-93. Recuperado en: http://institucional.us.es/revistahaser/ uploads/N2/betes.pdf
Boff, L. (2014). El humor como expresión de salud psíquica y espiritual. Recuperado en: http://elpais.cr/frontend/noticia_detalle/3/93698
Bustos, P. (2005). Clima organizacional. Recuperado en: http://www.gestiopolis.com/recursos/ documentos /fulldocs/rrhh/clio.htm
Caferri, A. (s.f.). Las mejores frases de la historieta “Mafalda”. Recuperado en: http://chistes.about. com/od/Recursos-de-humor/a/Las-Mejores-Frases-De-La-Historieta-Mafalda.htm
Carlson, B. (2002). Educación y mercado del trabajo en América Latina frente a la globalización. Revista de la CEPAL, 77. Recuperado en: http://www.oei.es/etp/educacion_mercado_ trabajo_AL_carlson.pdf
Castellanos, L. (2009). La risa es la mejor medicina para el alma. Reflexiones Diarias. Recuperado en: http://reflexionesdiarias.wordpress.com/2009/08/12/la-risa-es-la-mejor-medicina-para- el-alma/
Cousins, N. (1993). Anatomía de una enfermedad o La voluntad de vivir. Barcelona: Kairós.
Covey, S. R. (2003). Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Buenos Aires: Paidós.
Chiavenato, I. (2001). Administración de recursos humanos. México: Lily Solano.
Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. Colombia: MxGraw-Hill Interamericana.
Delgrosso, A. (2012). El humor como recurso didáctico: Análisis de los juegos de palabras de Sendra desde el punto de vista de la lingüística estructural. (Jornadas de Intercambio en Investigación Educativa y Psicopedagogía). Recuperado en: http://www.uai.edu.ar/facultades/desarrollo- e-investigacion-educativos/jornadas-de-intercambio-e investigacion/Analisis%20del%20 juego%20de%20las%20palabras.pdf
Domínguez, J. L. (2002). La risa hay que tomarla en serio. Revista Universidad de San Buenaventura, 17, 63-68. Recuperado en: http://www.monografias.com/trabajos66/terapia-risa/terapia- risa.shtml
Fallas M., I. (2011). Gestión Académica en la UNED: ¿Tirar el vestido viejo, poner remiendos o buscar un traje nuevo? (IV Congreso Universitario, Universidad Estatal a Distancia). Recuperado en: http://www.uned.ac.cr/ivcongreso/documentos/GestionAcademicaUNED.pdf
Feliz, T. y Levi, G. (2011). El humor como activador didáctico para el aprendizaje . Recuperado en: http://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2011/documentos/posters/185430.pdf
Fernández, P. (2012). Riéndose aprende la gente. Humor, salud y enseñanza aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES ), 3(8), 51-70. Recuperado en: http://ries. universia.net/index.php/ries/article/viewArticle/164/html_28
Giménez, O. (2005).El humor terapéutico bajo el escrutinio de la ciencia. Jano: Medicina y humanidades, 69(1574). Recuperado en: http://www.jano.es/ficheros/sumarios/1/61/1406/1 5/1v61n1406a13022094pdf001.pdf
González, F. (2009). Escuelas con humor. Revista Iberoamericana de Educación, 50(5). Recuperado en: http://www.rieoei.org/jano/3060GonzalezJano.pdf
Iberbuden, E. (2005). La ciencia lo avala: reírse mejora la salud . Recuperado en: http://revista. consumer.es/web/es/20051101/interiormente/
Johnson, S. (1999). ¿Quién se ha llevado mi Queso? Estado Unidos: Empresa Activa.
Keaton, B. (2006). La risa como terapia. Recuperado en: http://www.udel.edu/fllt/faculty/jmperez/ Risa.html
Lopera, J. y Bernal, M. (2002). La culpa es de la Vaca. Colombia: Intermedio Editores.
Morris, D. (2003). El mono desnudo. Barcelona: De Bolsillo. Orwell, G. (2006). Rebelión en la Granja. España: Editorial Destino.
Preidt, R. (2014). Funciones protectoras de la risa. Recuperado en: http://www.intramed.net/contenidover.asp?contenidoID=83877
Puig, M. A. (2010). Psiconeuroinmunología: Lo que el corazón quiere, la mente se lo muestra. (Entrevista). Recuperado en: http://www.vidapositiva.com/psiconeuroinmunologia-lo-que-el-corazon-quiere-la-mente-se-lo-muestra.html
Romano, O. (2009). Norman Cousins o la voluntad de vivir . Recuperado en: http://www. vidapositiva.com/Norman-Cousins-o-la-voluntad-de-vivir.html
Saint-Exupéry, A. (1977). El Principito. México: Fernández Editores.
Santana, P. (1997). ¿ Es la gestión de calidad total en educación: un nuevo modelo organizativo? Recuperado en: http://www2.uca.es/HEURESIS/heuresis97/v1n1-1.html
Taber, K., Redden, M. y Hurley, R. (2007). Functional anatomy of humor: Positive affect and chronic mental illness. The Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences, 19, 358- 362. Recuperado en: http://journals.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=103166
Universidad Pública de Navarra. Germán Payo ofreció pautas para entender y experimentar el sentido del humor y afrontar la vida con menos estrés. (Noticias, CURSOS Y CONFERENCIAS). Recuperado en: http://www.unavarra.es/actualidad/berriak?pagina=2&contentId=133285