Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Education quality considering historical and current perspectives of humanitarianism in the field of education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Humanismo
calidad de la educación
paradigma
modernidad
posmodernidad
holística
transhumanismo
Humanism
quality of education
paradigm
modernity
holistic
transhumanism

Abstract

Quality in education is a notion that deals with diverse and complex concerns that range from the merely economic -an approach that was favored a few decades ago and still today-, to different schools of thought that comprise the philosophical, epistemological, anthropological and sociocultural dimensions. It is a national concern from the moment it was institutionalized and became a constitutional responsibility of the State. It is fundamental to focus on the fact that studies in “quality” have concentrated more on the semantic field of the term than in the analysis of actions that allow alternative solutions to the quality problem in the field of education. Consequently, the definition and notion of quality are somewhat troublesome to articulate in a way that the different parties in the different fields may be satisfied. Individuals, groups, and institutions develop different perceptions and assessments about the quality of an object based on their schemata and subjective judgment, and this phenomenon is transferred not only to what education is but also to other social issues. Scientists and theoreticians from diverse fields (including the positivistic and humanitarian approaches to education) have questioned and researched on the issue of quality in this context; as a result, the topic has been outlined from different perspectives from epistemology to ideology, including the anthropological and sociocultural perspectives on the subject. Among the different theoretical approaches analyzed in this research, humanitarianism and transhumanism are strategic to understand the quality of the term education in the XXI century. Humanitarianism is an approach, theory, school or philosophical system that has accompanied education from early times, from the ancient Greek civilization, to nowadays. Transhumanism has become a fashionable ideology today that bases its philosophy on the idea that humankind can improve with the assistance of emerging technologies, increasing their physical and cognitive capacities and their life span as human beings. It is a fact that the concern for quality in the field of education has revealed to be fundamental in the construction of a more egalitarian world for the different cultures and countries around the orb.

https://doi.org/10.15517/rge.v7i2.30653
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bautista, J. (2006). Educar en la posmodernidad. Descubrir personas y orientar su desarrollo. San José, Costa Rica: EUNED.

Botero, D. (1997). El Derecho a la Utopía. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Botero, D. (2004). Discurso sobre el humanismo. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Editorial Anagrama, S.A.

Chomsky, N. (2003). Las verdaderas intenciones del Tío Sam. Bogotá: Talleres Fica.

Correa, C. (2004). Gestión y evaluación de calidad. Referentes para la acreditación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Donoso, R. (1999). Mito y educación. El impacto de la globalización en la educación en Latinoamérica. Buenos Aires: Editorial Espacio.

Donoso, R. (2007). Mito y educación. El impacto de la globalización en la educación en Latinoamérica. Buenos Aires. Espacio Editorial.

Finkielkraut, A. (1988). La derrota del pensamiento. Barcelona: Editorial Anagrama.

Frías, M. (2001). Desarrollo pedagógico de las instituciones educativas. Una perspectiva para el Siglo XXI. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Fukuyama, F. (2014). The wordl´s mort dangerois ideas transhumanism [Entrada de blog].

Recuperado de: http://www.au.dk/fukuyama/boger/essay/ Gaarder,

J. (2004). El Mundo de Sofía. Madrid: Editorial Siruela.

Galino, Á. (1997). Formar en un humanismo actual, en aprender para el futuro. Desafíos y oportunidades. Madrid: Fundación Santillana.

Guédez, V. (1992). La calidad de la educación en el marco de los nuevos paradigmas. Tablero Revista Convenio Andrés Bello, 45. Bogotá: Tablero.

Heidegger, M. (1980). Dépassemente de la Métaphysique, en Essais et Conférences. París: Editorial Gallimard.

Kasuga, L., Gutiérrez, C. y Muñoz, J. D. (2001). Aprendizaje acelerado. Estrategias para la potenciación del aprendizaje. México: Editorial Tomo, S. A.

Laval, C. (2004). La Escuela NO ES una Empresa. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Madruga, A. (2014). Dilemas del pensamiento humanista en la era tecnológica [Entrada de blog]. Recuperado de: https://cibernetica.wordpress.com/2016/02/10/los-riesgos-potencialesde-la-inteligencia-artificial-2/

Mejía, J. (1998). Recuperar la conciencia del sujeto. La interioridad, dimensión olvidada. Bogotá: Editorial Antropos Ltda.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2005). EFA Global Monitoring Report. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/gmr_ download/chapter1.pdf

Rojas, C. (2002). La filosofía en el debate posmoderno. Heredia, Costa Rica: Editorial EUNA.

Sánchez, C. (2015). Transhumanismo: el último paso en la evolución humana. Recuperado de: http://www.xlsemanal.com/actualidad/20150809/2045-humano-cambia-para-8737.html

Scatolini, J. (2011). El Pasaje del Hombre de la Sociedad Moderna a la Posmoderna. Revista Anales, 41, 338-346. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/20722/ Documento_completo.pdf?sequence=1

Schultz, T. (1985). Invirtiendo en la gente. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Serrano, A. (1979). Dialéctica y enajenación. San José, Costa Rica: Trejos S.A.

Wilber, K. (1990). La conciencia sin fronteras. Aproximaciones de Oriente y Occidente al crecimiento personal. Buenos Aires: Editorial Kairós.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.