Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management Assessment for Mode I Schools from Northern Educational Region Circuit 6 in 2013
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education management
principals
strengths and weaknesses
management strategies
Gestión de la educación
dirección
elementos favorecedores y obstaculizadores
estrategias de gestión

Abstract

An management assessment was made of  3 Mode 1 public high schools belonging to the Northern Educational Region Circuit 6 in the Northern Region of Costa Rica in 2013. The general objectives were to assess and propose enhancements to management activities for the high schools participating in the study. The objectives specifically include: 1 – Acknowledging strengths and weaknesses in the schools´curriculum, teaching staff, financial limitations, educational resources and procedures.  2 – Determine the principal management strategies embraced by principals in teh aforementioned instittutions. The study is qualitative.  Findings include: principals overloaded with work, decontexualized content, general lack of motivation among teachers in the workplace and lack of adequate classrooms to provide a quality education

https://doi.org/10.15517/rge.v4i2.15146
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alfaro C., M., Arce B., M., Gatjens E., M., Murillo V., M.T., Quintanilla M., R. y Vásquez P., S. (2012). Análisis de la gestión de la oferta educativa del Tercer Ciclo de la Educación General Básica Abierta en la Dirección Regional de Educación de Occidente. Revista Gestión de la Educación, 2(1), 1-32. Recuperado en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/8507

Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina. Chile: UNESCO.

Chiavenato, I. (2000). Administración de los recursos humanos . Colombia: McGraw-Hill.

Chiavenato, I. (2007). Administración de los recursos humanos. Colombia: McGraw-Hill.

Collis, J. y Rustad, M. (2008). ¿Puede decir cuál es su estrategia? Harvard Business Review, 86(4), 98-107. Recuperado en : http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2556218

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2009). Informe del Estado de la Nación. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Autor.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. México: UNESCO.

Garbanzo, G. y Orozco, D. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), 95-110. Recuperado en: http://latindex.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/1246/1309

Garbanzo V., G. y Delgado O, V.H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34(1), 15-29. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44013961001

García L., N., Rojas P., M. y Campos S., N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas . San José, Costa Rica: EUCR.

Hellriegel, D., Jakcson, S. E. y Slocum, J. W. (2005). Evolución de la administración. Administración un enfoque basado en competencias. México: Thomson.

Jiménez, W. (2003) Evolución del pensamiento administrativo en la educación costarricense . San José, Costa Rica: EUNED.

Mendoza, L. (2009). Análisis de las funciones de los asesores específicos, respecto al desempeño docente administrativo, de los maestros unidocentes del circuito 05, Dirección Regional Educativa de Santa Cruz. (Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica). Sede de Guanacaste, Guanacaste, Costa Rica.

Miranda M., E. (2002). La Supervisión escolar y el cambio educativo. Un Modelo de Supervisión para la transformación, desarrollo y mejora de los centros. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 6 (1-2), 1-15. Recuperado en: http://www.ugr.es/~recfpro/ rev61ART5.pdf

Narváez, L. (2008). Técnicas de gestión: planeamiento y la estrategia. Gestión Universitaria, 2(3). Recuperado en: http://www.gestuniv.com.ar/gu_06/v2n3a3.htm

Pareja, J. (2009). Liderazgo y conflicto de las organizaciones educativas. Educación y Educadore s, 12(1), 137-152. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83411512010

Rada, G. (2007). Estudios descriptivos. Epicentro, Universidad Católica de Chile. Recuperado en: http://escuela.med.puc.cl/recursos/recepidem/epiDesc4.htm

Rojas R., Y. y Barahona M., M. (2006). Hacia un modelo educativo para elevar la calidad de la educación costarricense: una propuesta de políticas, estrategias y acciones. San José, Costa Rica: CONARE-UNED.

Sander, B. (1996). Gestión educativa en América Latina. Buenos Aires, Argentina.

Torres, N. y Céspedes, E. (2005). Acerca de la educación rural en Costa Rica. En: Instituto de Estudios Sociales en Población (IDESPO). (2005). Aportes: Repensando la educación para sociedades con equidad, 1, 29-34. Programa de Estudios de Opinión, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional. Recuperado en: http://www.repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/7232/aportes_1.pdf?sequence=1

Ugalde, J. (1979). Administración del currículum. San José, Costa Rica: EUNED.

Velásquez, M. E. (2009). Pedagogía y formación docente. San José, Costa Rica: Editorama, S. A.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.