Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
The Aesthetic of Rest in the Representation of Azorín’s Small Provincial Towns
Revista Humanidades
PDF (Español (España))
Epub (Español (España))

Keywords

Azorín
Generation of 98
aesthetic of rest
small philosophy
dead city
apathetic town
myth of eternal return
Azorín
Generación del 98
estética del reposo
pequeña filosofía
ciudad muerta
pueblo abúlico
mito del eterno retorno

How to Cite

Cuvardic García, D. (2014). The Aesthetic of Rest in the Representation of Azorín’s Small Provincial Towns. Revista Humanidades, 3. https://doi.org/10.15517/h.v3i0.13072

Abstract

This article analyzes the aesthetic of rest and small philosophy in Azorín´s work, associated to the representation of the indolent, apathetic towns and cities. The eternal return, as seen from Nietzsche´s pessimistic viewpoint, dominates the temporality of small provincial cities represented in his novels and essays: the notion of Progress has disappeared. Monotonous repetition of the same rites and practices dominates this space. For Azorín, when faced with this nihilistic landscape, subjects with intellectual concerns must find their place in the world through the modest enjoyment of small pleasures, those that arise from objects and everyday experiences, symbols of the “national soul”. This is the action plan of small philosophy. Its literary formulation is channeled through the aesthetic of rest, which describes silence, stillness, the paused pace of activities and steady beat of the bells in these social spaces.

https://doi.org/10.15517/h.v3i0.13072
PDF (Español (España))
Epub (Español (España))

References

Aguiar e Silva, Vítor Manuel de. 1975. Teoría de la literatura. Madrid: Gredos.

Baudelaire, Charles. 1996. “El pintor de la vida moderna.” En: Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: Editorial Visor.

Baroja, Pío. 1996. El árbol de la ciencia. Madrid: Alianza Editorial.

Friedman, Donald Flanell. 1990. The Symbolist Dead City. A Landscape of Poesis. New York:Garland Publishing

Fox, E. Inman. 1986. “Azorín y la nueva manera de mirar las cosas”. En: Actas du premier Colloque International ‘José Martínez Ruíz (Azorín), Faculté de Lettres et des Sciences Humaines, Pau, 25 et 16 avril 1985, 349-356.

Hernández Valcárcel, Carmen. 1986. “El viaje en el tiempo de Antonio Azorín”. En: Actes du premier Colloque International ‘José Martínez Ruíz (Azorín), 25 et 16 avril 1985. Pau: Faculté de Lettres et des Sciences Humaines, Université Pau, 83-94.

Higuero, Francisco Javier. 2001. “Deconstrucción de la estética del reposo en Diario de un enfermo de Azorín”, Hispanic Journal, 22(2), 455-470.

Johnson, Roberta. 2001. “El método arqueológico en la novelística de Azorín”, Hispania, 84 (4), 767-773.

Litvak, Lily. 1979. Erotismo fin de siglo. Barcelona: Editorial Bosch.

Machado, Antonio. 1998. Campos de Castilla. Madrid: Biblioteca Nueva.

Martín, Francisco J. 2000. “Introducción”. En: José Martínez Ruiz (Azorín). Diario de un enfermo Diario de un enfermo. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Martín, Francisco J. 2003. Las novelas de 1902. Sonata de Otoño, Camino de Perfección, Amor y pedagogía, La voluntad. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1967. España. Madrid: Espasa-Calpe.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1968. Las confesiones de un pequeño filósofo. Madrid: EspasaCalpe.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1996a. Castilla. Madrid: Editorial EDAF.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1996b. La voluntad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1997. Doña Inés. Historia de amor. Madrid: Acento Editorial.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 1998. Antonio Azorín. Madrid: Biblioteca Nueva.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 2000. Diario de un enfermo. Madrid. Biblioteca Nueva.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 2002a. Don Juan. Madrid: Biblioteca Nueva.

Martínez Ruíz, José (Azorín). 2002b. El alma castellana (1600-1800). Madrid: Biblioteca Nueva.

Nietzsche, Friedrich. 2000. Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza Editorial

Ortega y Gasset, José. 1957. “Azorín o primores de lo vulgar.” En: Obras completas. Tomo II. El espectador (1916-1934). Cuarta edición. Madrid: Revista de Occidente.

Ortega y Gasset, José. 1957. “Primores de lo vulgar”. En: Obras completas (Tomo II). Madrid: Alianza Editorial.

Rodenbach, Georges. 2011. Brujas la muerta. Madrid: Vaso Roto.

Rodenbach, Georges. 1930. Poesías. Barcelona: Editorial Cervantes.

Sánchez Francisco, Luis. 1996. “Azorín en el contexto de la crisis fin de siglo”, Acta Universitatis Wratislaviensis, n. 1661, Estudios Hispánicos V. Ideologías y poder. Aproximaciones a las literaturas hispánicas en los tiempos de crisis (ed. Piotr Sawicki y Beata Baczy’ska), Wroclaw, 35-50.

Shaw, Donald L. 1998. “More about Abulia”, ALEC, 23, 451-464.

Tinianov, Juri. 1970[1927]. “Sobre la evolución literaria”. En: Teoría de la literatura de los formalistas rusos (Antología de Tzvetan Todorov). Buenos Aires: Siglo XXI.

Unamuno, Miguel de. 1996. En torno al casticismo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Urrutia, Jorge. 2002. La pasión del desánimo. La renovación narrativa de 1902. Madrid: Biblioteca Nueva.

Verhaeren, Émile y Darío de Regoyos. 1963. España negra. Madrid: Taurus.

Vigneron, Denis. 2009b. La création artistique espagnole à l’épreuve de la medernité esthétique européenne (1898-1931). Paris: Éditions Publibook.

Vigneron, Denis. 2009a. “Azorín et Darío de Regoyos; une sensibilité de l’Espagne à l’unisson”. En: Pascale Peyraga (coord.). Los retratos de Azorín: en la encrucijada de unas subjetividades. Instituto de Cultura Juan Gil Albert, 121-138.

Vila-Belda, Reyes. 2004. Antonio Machado, poeta de lo nimio. Alteración de la perspectiva. Madrid: Visor libros.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.