Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
The estructural marks of El mártir del sacramento, san Hermenegildo, by Sor Juana Inés de la Cruz: versification, sing and scenography
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Versification
structure
singing
scenography
auto sacramental
Versificación
estructura
canto
escenografía
auto sacramental

How to Cite

Mackenzie Rebollo, C. E. (2018). The estructural marks of El mártir del sacramento, san Hermenegildo, by Sor Juana Inés de la Cruz: versification, sing and scenography. Revista Humanidades, 8(2), 1–17. https://doi.org/10.15517/h.v8i2.33337

Abstract

In this paper, the structural function of El martir del sacramento, san Hermenegildo’s sung parts was analyzed. Attached to unusual metric forms and sumptuous scenographic elements, the sung parts of this auto are important to the story development. The combination of these elements indicates an important space overlap, leadingus from the inner conflicts of Hermenegildo to the impact of these on the outside.

https://doi.org/10.15517/h.v8i2.33337
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alatorre, A. (2007). “Versos esdrújulos”. En Antonio Alatorre, Cuatro ensayos sobre arte poética (pp. 193-306). México: El colegio de México.

Antonucci, F. (2010). “La segmentación métrica, estado actual de la cuestión”. Teatro de palabras, 4: 77-97. URL: http://www.uqtr.ca/teatro/teapal/Tea-PalNum04Rep/TeaPal04Antonucci.pdf.

Antonucci, F. (2006). “La imbricación de lo visual y lo auditivo en la construcción de El verdadero Dios Pan”. En E. Cancelliere e I. Arellano (eds.) La drama-turgia de Calderón. Técnicas y estructuras (Homenaje a Jesús Sepúlveda) (pp. 25-39). Madrid/Frakfurt am main: Iberoamericana/Vervuert.

Arellano, I. y Duarte, J. E. (2003) El auto sacramental. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Calderón de la Barca, P. (2012). La vida es sueño. Edición de las dos versiones del auto y de la loa. Fernando Plata Parga (ed.). Pamplona/Kassel: Universidad de Navarra/Reichenberger.

Cruz, sor J. I. de la. (1995). El mártir del sacramento, san Hermenegildo. En Autos sacramentales. Sergio Fernández y Alfonso Méndez Plancarte (eds.). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Díez Borque, J. M. (2000). “Teatro y fiesta en el Barroco español: El auto sacra-mental de Calderón y el público. Funciones del texto cantado”. En En J. A. Maydeu (ed.). Estudios sobre Calderón t. II (pp. 135-183). Madrid: Istmo.

Fernández Guillermo, L. (2013). “La trama polimétrica de El divino Narciso de sor Juana Inés de la Cruz”. En M. Insúa y M. Vinatea recoba. Teatro y fiesta popular y religiosa. (119-136). Pamplona: Servicios de publica-ciones de la Universidad de Navarra. URL: http://dadun.unav.edu/bits-tream/10171/35172/1/FernandezGuillermo.pdf

García Barrientos, J. L. (2007) Cómo se comenta una obra de teatro. 2ª reimp. Madrid: Síntesis.

Gilbert, F. (2006a). “Polimetría y estructura dramática en el auto de Calderón El cordero de Isaías (1681), y sus consecuencias en la creación del espacio dramático.” Criticón, 96, 167-179.

Gilbert, F. (2006b). “Polimetría y estructuras dramáticas en el auto de Calderón Los encantos de la culpa (1645): las implicaciones dramáticas de una es-tructura binaria”. En O. Gorse y F. Serralta. El Siglo de Oro en escena. Ho-menaje a Marc Vitse. (pp. 363-381). Toulouse: Publications Universitaires du Mirail/Consejería de Educación de la Embajada de España en Francia.

Hernández Araico, S. (2008) “El montaje de El mártir del Sacramento: Sor Juana y san Hermenegildo, entre jesuitas y sevillanos”, Destiempos, 14, 286-299. URL: http://www.destiempos.com/n14/hernandezaraico.pdf

Mackenzie, C. (2014) “La segmentación métrica de El pleito matrimonial del cuerpo y el alma: división y continuidad”. Signos literario, 19, 129-154.

Paz, O. (1982). Sor Juana Inés de la Cruz o Las trampas de la fe. México: Fondo de Cultura Económica.

Vega Carpio, F. L. (2016). Arte nuevo de hacer comedias. Felipe Pedraza Jiménez (ed.). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Vitse, M. (2006). “Métrica y estructura dramática en El gran teatro del mundo”. En E. Cancelliere e I. Arellano (eds.). La dramaturgia de Calderón. Técni-cas y Estructuras (Homenaje a Jésús Sepúlveda). (pp. 609-624). Madrid/Frakfurt am main: Iberoamericana/Vervuert.

Vitse, M. (1998). “Polimetría y estructuras dramáticas en la comedia de corral del siglo XVII: el ejemplo de El burlador de Sevilla”. En Ysla Campbell (ed.). El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los siglos de Oro. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro. (pp. 45-63). Ciudad Juárez: Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro/Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Worley, R. D. (2011). “La politización de la religión expuesta por Sor Juana Inés de la Cruz en el auto titulado El mártir del sacramento, san Hermenegildo”, Bulletin of the comediantes, 63(1), 105-120.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.