Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Pro-Environmental Attitudes in Elementary School. A Comparative Study in the Context of the Environmental Certification of Educational Establishments, Chile
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

primary education
science teaching
ecological crisis
enseñanza primaria
enseñanza de las ciencias
crisis ecológica
ensino básico
ensino de ciências
crise ecológica

How to Cite

Aguilar Correa, C. M., Alcaíno Barrera, C. B., Bustamante Saavedra, M. A., Céspedes Guerrero, E. J., Devia González, S. E., Gómez González, C. F., & Morales Herrera, J. R. (2025). Pro-Environmental Attitudes in Elementary School. A Comparative Study in the Context of the Environmental Certification of Educational Establishments, Chile. Revista Humanidades, 15(1), e58575. https://doi.org/10.15517/h.v15i1.58575

Abstract

This research seeks to investigate the development of environmental attitudes in elementary school students from a commune in Central Chile (Curicó). A comparative study was carried out between two schools, one with an environmental certification granted by the Ministry of the Environment (MMA) and the other without said certification. To carry out the study, two instruments were used: identity drawing and a Likert-type scale. Students from first to sixth grade participated from both schools. The sample for school A was 253 students, while that from school B was 448 students. According to the results, there are no major variations in the affective, active and cognitive attitudes among the students and it is established that some dimensions would be changing in terms of pro-environmental attitudes, although what the study cannot assure is if these attitudes are being triggered by the objectives of a state environmental certification or training actions of an official or hidden curriculum that is increasingly environmentalized.

https://doi.org/10.15517/h.v15i1.58575
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Organización de las Naciones Unidas. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Cantú-Martínez, P. C. (2014). Educación ambiental y la escuela como espacio educativo para la promoción de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 18(3), 39-52. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.3

Casa, M., Mamani, F. y Cusi, L. (2019). A ctitudes ambientales en estudiantes del nivel secundario. Revista Innova Educación, 1(2), 147-148. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.02.001

Esteban-Guirart, M., Pallisera, M., Fullana, J. y Gifre, M. (2017). Más allá de la palabra escrita. La utilización de recursos visuales como estrategia metodológica en ciencias sociales y de la educación. REMA Revista electrónica de metodología aplicada, 22(1), 1-22. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6296430.pdf

Kong, F., Garrido, M. y Pérez, G. (2022, 14 de julio). ‘Ambiente’ y ‘medio’ no son sinónimos. Conceptos precisos en el debate medioambiental. Ciper. https://www.ciperchile.cl/2022/07/14/ambiente-y-medio-no-son-sinonimos-conceptos-precisos-en-el-debate-medioambiental/

Meira, P. (2013). Problemas ambientales globales y educación ambiental: Una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático. Revista Integra Educativa, 6(3), 29-64. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432013000300003&lng=es&tlng=es

Melendo, M. (2018). Creencias, comportamientos y actitudes proambientales en centros de educación primaria. Un estudio comparativo [Tesis de grado]. Repositorio Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/35214/TFG-O-1567.pdf;jsessionid=AF34D84468280F640FDDFCEE79ECE088?sequence=

Meza Sánchez, V. (2014). Diseño de un modelo para explicar conductas ecológicas mediante la “teoría del comportamiento planificado”: Caso aplicado a estudiantes universitarios en Chile [Tesis de grado]. Universidad Técnica Federíco Santa María, Departamento de Industrias, Chile. https://repositorio.usm.cl/bitstream/handle/11673/46118/3560902047405UTFSM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio del Medio Ambiente. (2017). Guía de apoyo docente en cambio climático. Chile [Archivo PDF]. Gobierno de Chile. https://bibliotecadigital.ciren.cl/bitstream/handle/20.500.13082/33122/MMA_2017_guia_apoyo_docente_cambio_climatico.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio del Medio Ambiente. (2018). Educación Ambiental Una mirada desde la institucionalidad ambiental chilena [Archivo PDF]. Gobierno de Chile. https://mma.gob.cl/wp-content/uploads/2018/08/LIBRO-EDUCACION-AMBIENTAL-final_web.pdf

Ministerio del Medio Ambiente. (2020). Manual del Sistema Nacional de Certificación Ambiental de Establecimientos Educacionales [Archivo PDF]. Gobierno de Chile. https://sncae.mma.gob.cl/docs/manual/Manual_SNCAE_2020_final.pdf

Ministerio del Medio Ambiente. (2022). Certificación Ambiental Establecimientos Educacionales [Archivo PDF]. Gobierno de Chile. https://sncae.mma.gob.cl/docs/2022/Manual_de_Procedimientos_SNCAE_2022.pdf

Organización de Naciones Unidas Programa para el Medio Ambiente. (2022). 2022: En modo emergencia por el medio ambiente. https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/2022-en-modo-emergencia-por-el-medio-ambiente

Osorio-González, R. y Castro-Ricalde, D. (2021). Aproximaciones a una metodología mixta. NovaRua: Revista Universitaria de Administración, 13(22), 65-84. https://www.semanticscholar.org/paper/Aproximaciones-a-una-metodolog%C3%ADa-mixta-Gonz%C3%A1lez-Ricalde/47ea7bf01cd918f5c03fac3c3e487bfbc4e250ad

Pariona, D. (2019). Actitud ambiental en los estudiantes del quinto grado de primaria de Comas 2018 [Tesis de grado]. Repositorio Universidad Cesar Vallejo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/36608/B_Pariona_TDA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Quispe, L. y Ccorimanya, K. (2019). Actitud ambiental en estudiantes y la sostenibilidad ambiental en la institución educativa primaria N° 56033 de San Pablo - Chanchis - Cusco. 2018 [Tesis de grado]. Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, Perú. http://200.48.82.27/bitstream/handle/20.500.12918/4960/253T20190765_TC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ramírez, J. (2021). ¿Medio ambiente o un solo ambiente? El Heraldo Austral. https://www.eha.cl/noticia/opinion/opinion-medio-ambiente-o-un-solo-ambiente-10699#:~:text=De%20acuerdo%20a%20estas%20definiciones,este%20organismo%20%E2%80%9Cest%C3%A9%20vivo%E2%80%9D%2C

Rustom, A. (2012). Estadística descriptiva, probabilidades e inferencia, una visión conceptual y aplicada. Repositorio Facultad de Ciencias Agronómicas, Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/120284/Rustom_Antonio_Estadistica_descriptiva.pdf

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Revista humanidades

Downloads

Download data is not yet available.