Abstract
In this society, appearance and exhibition confer existence and value as part of a process of production and objectification that dominates social life. The integration of the museum discourse, from the objects or works and their arrangement within the space that is used with its architecture, lighting and layout, to guide the visitor to navigate through the narrative of what is exhibited, is part of this process. In this context, the Museum of Broken Relationships, as a “physical and virtual public space created for the purpose of treasuring and sharing your stories of brokenness and symbolic possessions” unfolds as a paradigmatic case of this process of spectacularization of personal objects transmuted or re-signified through museum discourse. And these objects are peculiar in that they refer to the intimacy of the sentimental experience of rupture. This paperproposes the analysis of the museum discourse from the point of view of museography and curatorship in order to analyze how the proposal for the projection of intimacy as a commercial product is constructed in the physical and virtual environment of the contemporary museum.
References
Alas, M. (2020). El discurso Museístico y su traducción: Los museos del triángulo de arte en Madrid. Editorial Síntesis.
Alderoqui, S. y Pedersoli, C. (2011). La educación en los museos. De los objetos a los visitantes. Paidós
Bhaskar, M. (2017). Curaduría. El poder de la selección en un mundo de excesos. Fondo de Cultura Económica.
Díaz-Sánchez, C. (2022). El debate de la divulgación histórico-arqueológica por el uso de la recreación histórica en el patrimonio arqueológico. En S. Carbonell Pastor, M. Fructuoso Cárcel, A. García López, P. M. de la Sierra Pareja, J. L. Martínez Boix, E. Moya Soriano, N. Pastor Alameda, P. Ramón Baraza y I. Serna Martínez (Eds.), Periferias: desde los márgenes de la arqueología (pp. 447-450). Instituto Universitario de Investigación en Arqueología, Patrimonio Histórico (INAPH) y Publicacions Universitat d’Alacant. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/134479/1/JIA-LACANT-2022_74.pdf
Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Editorial Pre-Textos.
de la Fuente Prieto, J., Lacasa Díaz, P. y Martínez-Borda, R. (2019) Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
Freire-Sánchez, A., Vidal-Mestre, M. y Gracia-Mercadé, C. (2023). La revisión del universo narrativo transmedia desde la perspectiva de los elementos que lo integran: storyworlds, multiversos y narrativas mixtas. Austral Comunicación, 12(1), 1-28. https://ojs.austral.edu.ar/index.php/australcomunicacion/article/view/984
Gómez, V. P. (2022). La na(rra)ción de los museos: curaduría y prácticas artísticas en entornos virtuales. UNR Editora; Centro de Estudios Interdisciplinarios-CEI. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/223150/CONICET_Digital_Nro.ac2dde9c-cfb3-4402-be5f-143a76c07251_B.pdf
Lepe Lira, L. M. (2008). Discurso y comunicación en los museos de Querétaro: Una propuesta de análisis sobre sus prácticas discursivas. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 15(43), 81-110. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/4271
Museum of Broken Relationships. (2024). Explore. https://brokenships.com/explore
Museum of Broken Relationships [@brokenships]. (2024). Museum of Broken Relationships. A new take on heartbreak #brokenships [Fotografía]. Instagram. https://www.instagram.com/brokenships/
Palencia-Triana, C. A. (2024). Museos, redes sociales y universos transmedia. Creación de contenidos para la participación activa de públicos. International Visual Culture Review, 16(3), 229-238. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5259
Paquin, M. y Lemay-Perreault, R. (2017). De l’éducation muséale à la médiation culturelle au musée: d’une muséologie de l’apprentissage à une muséologie des publics. En F. Mairesse (Ed.), Définir le musée du XXIe siècle. Matériaux pour une discussion (pp. 261-265). ICOFOM. https://icofom.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/18/2022/03/2017_definir_le_musee_du_XXIe_siecle.pdf
Rodríguez Ynclo, G. A. (2024). Estrategia transmedia y gráfica ambiental en sistemas museográficos: Un estudio de tres museos representativos de Lima. Eikón Imago, 13(1), 1-12. https://dx.doi.org/10.5209/eiko.91604
Sibilia, P. (2009). En busca del aura perdida: Espectacularizar la intimidad para ser alguien. Psicoperspectivas, 8(2), 309-329. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/83
Sibilia, P. (2014). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Silverstone, R. (1995). El medio es el museo: sobre los objetos y las lógicas en tiempos y espacios. En R. Miles (Comp.), El museo del futuro: algunas perspectivas europeas (pp. 27-44). CONACULTA-UNAM.
Thomson, K. (1998). El museo y su entorno. Editorial Akal.
Tzortzi, K. (2015). Reading museums. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 4(2), 273-283. https://qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/244
van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores.
Vergo, P. (1995). La retórica de la exposición. En R. Miles (Comp.), El museo del futuro (pp. 45-66). CONACULTA-UNAM.
Vištica, O. y Grubišić, D. (2017). Museum of Broken Relationships. Grand Central Publishing.
Walias Rivera, L. (2021, 25-26 de marzo). El marketing y su implementación en la gestión de la estrategia digital de los museos [Ponencia]. Congreso CIMED. I Congreso Internacional de Museos y Estrategias Digitales. Universidad Politécnica de
Valencia, España. https://dx.doi.org/10.4995/CIMED21.2021.12284
Zavala, L. (2012). Antimanual del museólogo. Hacia una museología de la vida cotidiana. CONACULTA-UNAM.
Zavala, L. (1993). La recepción museográfica, entre el ritual y el juego. En L. Zavala, M. Silva y F. Villaseñor (Eds.), Posibilidades y límites de la comunicación museográfica (pp. 127-144). UNAM, Escuela Nacional de Artes Plásticas.
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Revista humanidades