Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe ISSN Impreso: 1659-0139 ISSN electrónico: 1659-4940

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/oai
“I learned by watching”. Training Scenes for Migrant Bolivian in La Plata, Argentina
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Knowledge
communication
education
migrants
work
Saberes
comunicación
educación
migrantes
trabajo
Conhecimento
comunicação
educação
migrantes
trabalho

How to Cite

Martínez, D. G. (2021). “I learned by watching”. Training Scenes for Migrant Bolivian in La Plata, Argentina. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 19(1), e48435. https://doi.org/10.15517/c.a.v19i1.48435

Abstract

This article describes, from a sociocultural perspective, the training processes undergone by horticultural producers in the city of La Plata. Our purpose is to examine how horticultural knowledge and practices are transmitted in Bolivian migrant families engaged in this activity. For this, ethnographic interviews were conducted with 25 different producers who work in one of the most important horticultural areas of Argentina. From their testimonies, we observe the making complex process they have done, from a very young age, in this productive activity.

https://doi.org/10.15517/c.a..v19i1.48435
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Archenti, Adriana. (2008). Producciones identitarias y relaciones interculturales en el periurbano platense. Mundo Agrario, 9(17).

Avellaneda, María Elena y Cassanello, Carina. (2009). Saberes inmigrantes como saberes socialmente productivos: la construcción de nuevas configuraciones sociales. En Adriana Puiggrós (Ed.), Saberes: reflexiones, experiencias y debates (pp. 101-122). Buenos Aires: Buenos Aires.

Benencia, Roberto. (1997). Área hortícola bonaerense. Cambios en la producción y su incidencia en los sectores sociales. Buenos Aires: La Colmena.

Benencia, Roberto. (2012). Participación de los inmigrantes bolivianos en espacios específicos de la producción hortícola en la Argentina. Política y Sociedad, 49(1), 163-178.

Benencia, Roberto y Quaranta, Guillermo. (2007). Mercados de trabajo y economías de enclave. La “escalera boliviana” en la actualidad. Estudios Migratorios Latinoamericanos, 20, 413-431.

Caggiano, Sergio. (2005). Lo que no entra en el crisol. Inmigración boliviana, comunicación intercultural y procesos identitarios. Buenos Aires: Prometeo.

Caggiano, Sergio. (2006). El ambiguo valor de una herencia. Capital social, inmigrantes y sociedad «receptora». En Carlos Acuña, Elizabeth Jelin y Gabriel Kessler (Eds.), Políticas sociales y acción local. 10 estudios de caso. Buenos Aires: CLASPO-Argentina.

Dominguez, Alida Patricia. (2008). El contexto cultural en la implementación de proyectos de desarrollo rural. El caso del Parque Pereyra Iraola. Mundo Agrario, 9(17).

Ferraris, Guillermina y Ferrero, Esteban. (2018). Análisis de la estructura agraria en los sistemas hortícolas del AMBASUR (Área Metropolitana de Buenos Aires-Sur). Revista de la Facultad de Agronomía, 117(2), 231-244.

Freire, Paulo. (2008). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI.

García, Matías. (2011a). Análisis de la estructura agraria hortícola platense en los últimos 20 años. El rol de los horticultores bolivianos. Universidad Nacional de La Plata, La Plata.

García, Matías. (2011b). Análisis de las transformaciones de la estructura agraria hortícola platense en los últimos 20 años. El rol de los horticultores bolivianos. Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales-UNLP, La Plata.

García, Matías. (2014). Fuerza de trabajo en la horticultura de La Plata (Buenos Aires, Argentina). Razones y consecuencias de su competitividad. Trabajo y sociedad, (22), 67-85.

Gómez Sollano, Marcela y Hamui Sutton, Liz. (2009). Saberes de integración y educación. Nociones ordenadoras y articulación conceptual. En Adriana Puiggrós (Ed.), Saberes: reflexiones, experiencias y debates (pp. 37-62). Buenos Aires: Galerna.

Hobsbawm, Eric. (2012). La Era de la Revolución (1789-1848); La era del Capital (1848-1875); La era del Imperio (1875-1914). Barcelona: Crítica.

Kraser, María Belén y Ockier, Cecilia. (2008). El circuito económico hortícola en manos de la comunidad boliviana. De la práctica de subsistencia a la agricultura comercial. V Jornadas de Investigación y Debate. Trabajo, propiedad y tecnología en la Argentina rural del siglo XX, Bernal.

Kusch, Rodolfo. (1976). Geocultura del hombre americano. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro.

Martínez, Darío. (2015). Saberes, experiencias y subjetividades de la educación de jóvenes y adultos en la ciudad de La Plata. Un abordaje desde la perspectiva de comunicación/ educación (Tesis Doctoral en Comunicación). La Plata, FPyCS-UNLP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49538

Martínez, Darío. (2020). Contextos de comunicación/ educación. Prácticas y políticas de significación. REVCOM. Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social, (11), e045.

Novaro, Gabriela. (2019). Migración boliviana y escuela secundaria en Argentina: reflexiones en clave intercultural. Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia, 3(2), 111-131.

Puiggrós, Adriana. (1997). Historia de la educación en la Argentina. Buenos Aires: Galerna.

Puiggrós, Adriana. (Ed.). (2009). Saberes: reflexiones, experiencias y debates. Buenos Aires: Galerna.

Puiggrós, Adriana y Gagliano, Rafael. (2004). La fábrica del conocimiento. Los saberes socialmente productivos en América Latina. Rosario: Homo Sapiens.

Ringuelet, Roberto, Attademo, Silvia y Archenti, Adriana. (1991). Tiempo de medianero. Cuestiones Agrarias Regionales, 6, 36-54.

Thompson, Edward Palmer. (2012). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Madrid: Capitan Swing.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.