Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe ISSN Impreso: 1659-0139 ISSN electrónico: 1659-4940

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/oai
With / for / from the Cuban Puppet Theater: I Sit, I Disobey, and then I Re-eXXIst
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Cuba
popular theater
decolonization
Puppet Theater
cultural heritage
Cuba
teatro popular
descolonización
teatro de marionetas
patrimonio cultural
Cuba
teatro popular
descolonização
teatro de marionetes
patrimônio cultural

How to Cite

Pérez-Recio, L. (2022). With / for / from the Cuban Puppet Theater: I Sit, I Disobey, and then I Re-eXXIst. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 19(2), e52590. https://doi.org/10.15517/c.a.v19i2.52590

Abstract

This article is part of the research that aims to question, based on qualitative documentary analysis, the notion of national identity with which Pelusín del Monte –character of the Cuban puppet theater– is indicated as a national icon, based on which, the statement that patrimonialized it was argued, through the investigation of Freddy Artiles (1946-2009) embodied in a doctoral thesis (2002). More specifically, a counterpoint is exposed on the uses of the popular term for an ontology of the puppet, and its use in the declaration of the character as a national icon. The expressive traces of the coloniality of knowledge and the coloniality of being are pointed out, inscribed in the academic gesture and in the very evolution of the denomination of popular, constitutive of the structures of feelings on which the cultural project of modernity stands.

https://doi.org/10.15517/c.a..v19i2.52590
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Almeida, Carlos H. (2015). Medievalidade, Carnavalização e o patético em Retablillo de Don Cristóbal. Guavira Letras, 20, 31-38. Recuperado de http://websensors.net.br/seer/index.php/guavira/article/view/375

Artiles, Freddy. (1998). Títeres: historia, teoría y tradición. Zaragoza: Teatro Arbolé.

Artiles, Freddy. (2000). Mito y realidad de los Camejo. Conjunto, 117, 36-41.

Artiles, Freddy. (2002). De Maccus a Pelusín, El títere popular. La Habana: Gente Nueva.

Artiles, Freddy. (2010). Pelusín del Monte: ¿Títere Nacional? En La jiribilla, 461.

Cárdenas, Mario. (2015). Multimedia El Arca Teatro Museo de Títeres. La Habana: OHC.

Casey, Calvert. (1964). Meza literato y los Croquis Habanero. En Memorias de una isla (pp. 25- 44). La Habana: Ediciones R.

Castro-Gómez, Santiago y Grosfoguel, Ramón. (2007). Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. En Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 9-23). Bogotá: Siglo del hombre editores. Recuperado de http://observatorioedhemfoc.hospedagemdesites.ws/observatorio/wp-content/uploads/2020/09/El-giro-decolonial-1.pdf

Cuba Museo. Recuperado de http://cubamuseo.net/inferior-collection/134

Esquerdo, Jaume. (1999). Repertorio Temático del Teatro de Títeres en España. En Documenta Títeres 1, 6-56. Recuperado de https://www.alicante.es/sites/default/files/documentos/202101/25-abril-2016-pdf-libro-documenta-titeres-01.pdf

Favier, Yudd. (2014). Catálogo UNIMA Cuba. La Habana: Consejo Nacional de las Artes Escénicas.

Favier, Yuddalys. (2004). La Dramaturgia titiritera cubana: sus características (Tesis de Grado). Instituto Superior de Arte, La Habana, Cuba.

Fournel, Paul. (1995). Guignol Les Mourguet. Barcelona: Seuil.

Freire, Susana y Curci, Rafael. (2021). Misericordia Campana. Buenos Aires: Tridente.

García Abreu, Eberto. (2001). Acta de pre-defensa. [Revisor, tesis de Doctorado Teatro para niños y de títeres por F. Artiles]. Expediente 183. La Habana: Comité Nacional de grado científico.

Gref, Alexander y Slonimskaya, Elena. (2019). Pétrouchka: marginalité e satire social. En Raphaèle Fleury y Julie Sermon (Eds.), Marionnette et pouvoir (pp. 285-296). Montpellier: Deuxième Époque.

Guillén, Nicolás. (1934). West Indies LTD. Poemas, 54. Recuperado de https://fr.slideshare.net/solobrother/nicols-guilln-poemas

Guillén, Nicolás. (1972). Son número 6. El son entero. En Obra poética 1920-1972. La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Guillén, Mónica. (2013). El público infantil y adolescente ante la programación de verano de la televisión cubana: principales tendencias de consumo. La Habana: Grupo de investigaciones aplicadas CIS-ICRT.

Jurkowski, Henryk. (1992). Sátira, alegoría y compromiso político ¿Guiñol comprometido? Puck, el títere y las otras artes, 3, 18-23.

Maldonado-Torres, Nelson. (2016). Transdisciplinaridade e decolonialidade. Bernardino-Costa, Joaze. (Traducción del original) [Transdisciplinariedad y decolonialidad]. Revista Sociedade e Estado, 31(1), 75-97. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100005

Martí, José. (2003). Bebé y el señor don Pomposo. Biblioteca virtual. Recuperado de https://biblioteca.org.ar/libros/89005.pdf

Pasqualino, Antonio. (1992). Los “pupi” de Palerno: modelos de vida, el teatro de las callejuelas. Puck, el títere y las otras artes, 3, 53-58.

Pérez-Recio, Liliana. (2003). Diálogo con Carucha Camejo. Tablas, 2(72), 57-62.

Plassard, Didier. (1992). Guiñol se va a la guerra. Puck, el títere y las otras artes, 3, 28-35.

Recio, Liliana. (2020). Sobre a Patrimonialização de Pelusín del Monte e a impossibilidade de uma identidade: ¿Quem necessita um "Fantoche Nacional" no século XXI cubano? Anais II Congresso Internacional Online de Estudos sobre Culturas. Recuperado de https://tupa.claec.org/index.php/culturas/2020/paper/view/1985

Rocha, João Cezar. (2016). Roberto Fernández Retamar: autor-matriz de Nuestra América. En Julio Guanche (Ed.), Vidas de Caliban, herencia y porvenir del calibanismo (pp. 91-126). La Habana: Editorial José Martí.

Rodríguez, Olga María. (2021). Imaginarios racializados: impresos sobre tipos cubanos del español Víctor Patricio de Landaluze durante la segunda mitad del siglo XIX. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 48(2), 115-147. doi: https://doi.org/10.15446/achsc.v48n2.95649

San Millán, Blas de. (1852). Los cubanos pintados por sí mismos. La Habana: Barcina.

Simões, Chico. (09 de octubre de 2012). Mensagem em uma garrafa: Entrevista com Javier Villafañe. Associação Brasileira de Teatro de Bonecos. Recuperado de https://abtbcentrounimabrasil.wordpress.com/2012/10/09/mensagem-em-uma-garrafa/

Vaillant, Adolfo. (2021). Los títeres y Misericordia. En Susana Freire y Rafael Curci (Ed.), Misericordia Campana (pp. 47-49). Buenos Aires: Tridente.

Velho, Gilberto. (2003). Projeto e metamorfose: Antropologia das sociedades complexas. Río de Janeiro: Jorge Zahar Ed.

Viera, Lester. (2021). Fotografía inédita inauguración de la sala cubana en El Arca, Teatro Museo de Títeres.

Williams, Raymond. (2014). Recursos da Esperança. São Paulo: UNESP.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Liliana Pérez-Recio

Downloads

Download data is not yet available.