Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe ISSN Impreso: 1659-0139 ISSN electrónico: 1659-4940

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/oai
Feminisms in the University. Mapping Interruptions from/at the Faculty of Social Sciences/UNC
PDF (Español (España))
DOCX (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Higher education
feminist politics
sexual dissidence
violences
patriarchy
Educación superior
políticas feministas
disidencias sexuales
violencias
patriarcado
Educação superior
política feminista
dissidência sexual
violências
patriarcado

How to Cite

Scarpino, P., & Coseani, D. del V. (2024). Feminisms in the University. Mapping Interruptions from/at the Faculty of Social Sciences/UNC. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 21(1), e61133. https://doi.org/10.15517/ca.v21i1.61133

Abstract

This paper presents the results of a diagnostic research on the implementation of the Feminist Institutional Policy (PIF) developed within the framework of the Faculty of Social Sciences of the National University of Cordoba, Argentina. With the aim of understanding the state of affairs, a rigorous documentary review and the analysis of sixteen semi-structured interviews with key informants were carried out. This article organizes the findings around the state of implementation and dynamics of PIF in three dimensions: what has been written, what has been said and what has been done on the issue in question. In each of these dimensions, the results of documentary mapping and narrative analysis are brought together. Finally, three considerations derived from the research are highlighted: the polysemy surrounding feminist institutional politics, the ruptures generated by the assumption of such a commitment in the institutional dynamics, and the daily rehearsal as an ethic of feminist action.

https://doi.org/10.15517/ca.v21i1.61133
PDF (Español (España))
DOCX (Español (España))

References

Bard Wigdor, Gabriela; Bonavitta, Paola; Scarpino, Pascual y Massei del Papa, Luana. (2023). Feminismos para todxs: investigación-acción sobre y con varones. En Alejandra Domínguez y Leticia Echavarri (Comps.), Feminismos populares, cuerpos y territorios: acciones colectivas contra las violencias (pp. 12-18). CISCSA Ciudades feministas. Cuadernos de Trabajo.

Bonavitta, Paola; Camacho Becerra, Jeli; Garay-Hernández, Jimena de; Johnson, María Cecilia; Bard Wigdor, Gabriela; Gastiazoro, María Eugenia; Muñoz-Rodríguez, Luisa Fernanda; Artazo, Gabriela; Menoyo, Sofia y Sarmiento, Laura. (2018). El género en la academia: los planes de estudio de la Universidad Nacional de Córdoba. Entorno, 66, 223-236. https://biblioteca2.utec.edu.sv/entorno/index.php/entorno/article/view/566

Bonavitta, Paola; Maritano, Ornella; de Garay-Hernández, Jimena; Coseani, Daniela del Valle; Menoyo, Sofia; Segura, Gisela; Deangeli, Melina; Muñoz-Rodríguez, Luisa Fernanda; Saab, Delfina; Presman, Clara; Sarmiento, Laura; Gastiazoro, María Eugenia; Colombero, Luciana. (2020). ¿Universidad arco iris? Desandar binarismos y heteronormas. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras, 7(7), 85-100. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/144836

Bonavitta, Paola; Maritano, Ornella; Schnell, Rocío; Gastiazoro, María Eugenia; Coseani, Daniela del Valle; Johnson, María Cecilia; de Garay-Hernández, Jimena; Deangeli, Melina; Menoyo, Sofia; Presman, Clara; Muñoz-Rodríguez, Luisa Fernanda; Scarpino, Pascual. (2021). Lo micro como política activa: propuestas para transversalizar la perspectiva de género en la UNC. Revista SANTIAGO. 154, 202-215. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5290

Coseani, Daniela del Valle y Schnell, Rocío. (2021). Universidad ¿desde y para quién? Escapar de la heteronormatividad binaria. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas 17(17), 103-114. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/543

Digesto UNC. (2019). Resolución 60/2019 del Honorable Consejo Directivo. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba. https://digesto.unc.edu.ar/handle/123456789/399261

flores, val. (2013). interruqciones. ensayos de poética activista. escritura, política, pedagogía. Editora La Mondonga Dark.

Ley Nacional Nº 27.499 “Micaela”. (2019). https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27499-318666/texto

Magnano, Cecilia. (26-30 de setiembre de 2022). La perspectiva de género en la formación en Ciencias Económicas. [Conferencia] IV Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública, La Plata, Argentina. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/145568

Programa de Feminismos, Sexualidades y Derechos de la Secretaría de Extensión de la Facultad de Ciencias Sociales UNC. (2024). https://sociales.unc.edu.ar/extension/feminismos-sexualidades-y-derechos

Repositorio Boletín Institucional Info#ConstruyendoSociales. (2024). Facultad de Ciencias Sociales UNC. https://sociales.unc.edu.ar/boletines

Roldán, Yanina. (2020). Los Feminismos del Sur en la formación de grado de Trabajo Social. Millcayac-Revista Digital de Ciencias Sociales, 7(13), 575-588. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/2588

Rovetto, Florencia Laura y Fabbri, Luciano. (2021). Haciendo feminista la universidad que queremos: transversalizar es la tarea. En Daniela Losiggio y Mariela Solana (Eds.), Acciones y debates feministas en las universidades (pp. 69-83). Universidad Nacional Arturo Jauretche.

Saletti-Cuesta, Lorena e Imhoff, Debora. (2021). Fortaleciendo la transversalidad de los feminismos en la comunidad universitaria. La experiencia de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Descentrada, 5(2). https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/dese153

Santoro, Estefanía. (11 de febrero de 2022). Cuando solo se habla la lengua del Estado hay una domesticación de la imaginación. Página|12. https://www.pagina12.com.ar/400611-cuando-solo-se-habla-la-lengua-del-estado-hay-una-domesticac

Scarpino, Pascual y Johnson, María Cecilia. (2021). “El lugar que nos venimos ganando”: Narrativasy resistencias contra las violencias homo-lesbo-trans-odiantes en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Revista Investigaciones Feministas, 12(2), 413-424. https://doi.org/10.5209/infe.72310

Scarpino, Pascual y García, Paola. (2023). “ESTO NO TE PERTENECE: violencias hetero/cis/sexistas en la Educación Superior”. En Representaciones y prácticas en torno a la violencia de género en estudiantes universitarios: el caso de los territorios femeninos. Universidad Nacional de Córdoba.

Universidad Nacional de Córdoba. (2024). Facultad de Ciencias Sociales. https://sociales.unc.edu.ar/

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Pascual Scarpino, Daniela del Valle Coseani

Downloads

Download data is not yet available.