Abstract
This article contemplates as an objective the reflection on first-order issues in the modern educational field, specifically, capturing the relevance of relevance, educational quality measured through indicators and innovation in higher education. The methodological approach of the research was of the qualitative type, and was carried out through a literature review and the critical contribution of the author, in order to measure the relevance of these three components in higher education. As a result, it was possible to carry out a comprehensive approach to these essential and closely linked elements, which are part of the outcome and total gear of higher education, and of this as a fundamental process for the development of the human being in an integral way. in society, for the generation of the invaluable product that knowledge represents, not only to exercise a trade or profession, but also knowledge for life. As a conclusion of the study, it is extracted that relevance, quality and innovation constitute codependent elements in modern education, for which they must be guaranteed, monitored and kept in constant dynamics in the current educational field.
References
Altopiedi, M., & Jiménez, L. C. L. (2010). Contextos difíciles e historias turbulentas como motores de la innovación. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 14(1), 29-35. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20521
Arias, W. R. (1996). La innovación educativa. Retrieved January, 16, 2017. https://www.academia.edu/download/51799671/innovacion_educativa_octubre.pdf
Cevallos, F. (2012). La responsabilidad social de las instituciones de Educación Superior. Hacia una praxis de ciudadanía responsable. Universitat de Barcelona. Revista ISEES, Nº 11, 105-117. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4421618.pdf
Comisión Europea (1999). Selection and use of indicators for monitoring & evaluation. Evaluating socio–economic programmes, (2). Luxembourg: Publications of the European Communities.
Expo Excelencia Universitaria. (2011). Visión Universitaria: Impacto de las Redes Sociales en la educación. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1151&v=cSs9IK68x0U&feature=emb_logo
Jiménez Moreno, J. A. (2019). La evaluación y acreditación de la educación profesional en México: ¿la legitimación y competitividad como fin de la universidad?. Revista de la educación superior, 48(189), 55-72. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100055&lng=es&tlng=es.
Lopera, J.M. (15 de mayo 2018). El rol de los maestros en la innovación educativa. TEDxPuraVidaED. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=YsSfm8OYDz8&feature=emb_logo
López-Echeverría, M. (2018). Innovaciones Educativas con Miras a la Sustentabilidad en la Universidad. Rev. Tekhné. Vol. 21, Núm 2. 003-018. http://oaji.net/articles/2019/7118-1556292763.pdf
Martínez, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, (35), 1-17. Recuperado en 06 de agosto de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200004&lng=es&tlng=es
Melo, D. F., Silva, J. A., Indacochea, L. R. & Núñez, J. H. (2017). Tecnologías en la Educación Superior: Políticas Públicas y Apropiación Social en su implementación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 193-206. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.498
Murillo, A. (2017). ¿Qué es innovación educativa?. Observatorio de Innovación Educativa, Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa
Oakes, J. (1986). Educational Indicators: A Guide for Policymakers. New Brunswick Center for Policy Research in Education, Rutgers University; Rand Corporation; Univ. of Wisconsin.
Organización de Estados Iberoamericanos. (12 de setiembre, 2015). Metas Educativas 2021. [Video]. OEI. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=NZHH3r0Pef8&feature=emb_logo
Pascual, J. & Navío-Gàmez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 71-90. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395
Rodríguez, A. (2012). Educación sobre la nube, la educación a distancia del siglo XXI. Universidad Autónoma de Occidente. Simposio Internacional de pedagogía. REDIPE. At 1, Volume: 1. https://www.researchgate.net/publication/292137610_EDUCACION_SOBRE_LA_NUBE_LA_EDUCACION_A_DISTANCIA_DEL_SIGLO_XXI
Salas, J. A. (2019). Historia general de la educación. Recuperado de: http://190.57.147.202:90/xmlui/bitstream/handle/123456789/730/Historia_general_de_la_educacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez, O. & Valenzuela, G. (2018). Aportaciones para los estudios de pertinencia en la educación superior. Un camino hacia la calidad. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/D039.pdf
Santos, D. (2018). Innovación educativa universitaria. Ined21. https://ined21.com/innovacion-educativa-universitaria/
Siemens, G. (9 de noviembre del 2013). El conectivismo. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=Wun8gQHFMBk&feature=emb_logo
Tomàs, M., Borrell, N., Castro, D., Feixas, M., Bernabeu, D., & Fuentes, M. (2009). La cultura innovadora de las universidades. Barcelona, España: Editorial Octaedro. https://www.researchgate.net/profile/Marina-Tomas-Folch/publication/329197831_La_cultura_innovadora_de_las_Universidades/links/5c52ba4ea6fdccd6b5d65b2f/La-cultura-innovadora-de-las-Universidades.pdf
Torres, L. H., de Quadros, M. R. S. S., & de Quadros Júnior, J. F. S. (2018). Evaluación de la calidad en la educación superior: Una revisión de la literatura a partir de la satisfacción del alumnado. Cuadernos de pesquisa, 25(2), 71-89. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9294/5536#
Tünnermann Bernheim, C. (2011). Pertinencia y Calidad de la Educacion Superior. Universidad del Atlántico. https://desarrollopedagogico.files.wordpress.com/2012/08/documento-tunnermann-2-2011.pdf
UNESCO. (2009). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural. Informe Mundial. http://www.crzujar.org/empresas/redacogediversidad/documentos/diversidad/invertir%20en%20diversidad%20cultural%20UNESCO.pdf
Vega Angarita, O. M. (2020). Calidad en educación superior y acreditación de alta calidad: contextualización. Avances en Enfermería, 38(1), 7-8. Epub March 16, 2020. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v38n1.83875
Vincent-Lancrin, S., Urgel, J., Kar, S. & Jacotin, G. (2019), Midiendo la innovación en la educación 2019: ¿Qué ha cambiado en el aula?, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, París, https://doi.org/10.1787/9789264311671-en https://read.oecd-ilibrary.org/education/measuring-innovation-in-education-2019_9789264311671-en#page1
Wyatt, T. (1994). Education indicators: a review of the literature. En Tuijnman y Bottani, 1994, 99–121.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Esteban Pérez López