Abstract
In this essay we propose to investigate the figure of the interruption of reading in order to offer a definition of reading as interruption. Evocated on several occasions by different critics, represented numerous times in the history of painting, the figure of the interruption of reading is also portrayed in literature where we believe it is possible to find elements that examine reading as interruption. For this, we will focus on what we will call three reading scenes (Proust, Saer, Cortázar) that aims to explore what we define as the interruption and to investigate the borders between life and literature, between text and reader, between reality and fiction, seeking to offer a possible definition of reading.
References
Barthes, Roland. (2002a). Le degré zéro de l’écriture. Œuvres complètes (Tome I). París: Seuil.
Barthes, Roland. (2002b). “Écrire la lecture”. Œuvres complètes (Tome III). París: Seuil.
Barthes, Roland. (2002c). Le plaisir du texte. Œuvres complètes (Tome IV). París: Seuil.
Barthes, Roland. (2002d). “Noureev et la Berma”. Œuvres complètes (Tome V). París: Seuil.
Bayard, Pierre. (2004). Peut-on appliquer la littérature à la psychanalyse ? París: Minuit.
Bayard, Pierre. (2008). L’Affaire du Chien des Baskerville. París: Minuit.
Bernárdez, Asunción. (2007). Pintando la lectura: mujeres, libros y representación en el Siglo de Oro. Edad de oro, XXVI, 67-90.
Coleridge, Samuel Taylor. (2010). Biographia Literaria. Montana: Kessinger Publishing. Cortázar, Julio. (2004). “Continuidad de los parques”. Cuentos Completos 1. Buenos Aires:Punto de lectura.
Damasio, Alonso. (2017). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. (J. Ros, trad.). Barcelona: Ediciones Destino.
De Man, Paul. (1979). Allegories of Reading. New Heaven and London: Yale University Press.
De Man, Paul. (2002). The Resistance to Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Doubrovsky, Serge. (1974). La place de la madeleine. París: Mercure de France.
Freud, Sigmund. (1992). Lo ominoso. Obras completes (Vol. XVII). (J. L. Etcheverry, trad.). Buenos Aires: Amorrortu.
Greimas, Algirdas Julien. (1987). De l’imperfection. Périgueux: Pierre Fanlac.
Holland, Norman. (1968). The Dynamics of Literary Response. New York: Oxford University Press.
Holland, Norman. (1973). Poems in persons. New York: The Northon Library.
Holland, Norman. (2015). Literatura, lectura y neuropsicoanálisis. (N. Garayalde, trad.). Córdoba: Alción.
Lacan, Jacques. (1990). El seminario. Libro 7. La ética del psicoanálisis. (D. Rabinovich, trad.). Buenos Aires: Paidós.
Littau, Karin. (2008). Teorías de la lectura. Buenos Aires: Manantial. Trad. de Elena Marengo. Macé, Marielle. (2011). Façons de lire, manières d’être. París: Gallimard.
Miller, Joseph Hillis. (1987). The Ethics of Reading. New York: Columbia University Press. Pavel, Thomas. (1988). Univers de la fiction. París: Seuil.
Picard, Michel. (1968). La lecture comme jeu. París: Minuit.
Proust, Marcel. (1987). Sur la lecture. París: Complexe.
Proust, Marcel. (2004a). Por el camino de Swann. Obras completas (Tomo I). (P. Salinas, trad.). Madrid: Aguilar.
Proust, Marcel. (2004b). A la sombra de las muchachas en flor. Obras completas (Tomo II). (P. Salinas, trad.). Madrid: Aguilar.
Saer, Juan José. (2012). Lugar. Cuentos Completos (1957-2000). Buenos Aires: Seix Barral. Winnicott, Donald. (1971). Realidad y juego. (F. Mazía, trad.). Barcelona: Gedisa.