Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Diachronic Approach to the Associationism of Spanish as a Foreign Language (SFL) in Côte d’Ivoire
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Côte d'Ivoire
associations
secondary education
teachers
SFL
Costa de Marfil
asociaciones
educación secundaria
profesorado
ELE

How to Cite

Ortega Martín, J. L., Djandué, B. D., & Kumon, A. S. (2023). Diachronic Approach to the Associationism of Spanish as a Foreign Language (SFL) in Côte d’Ivoire. Káñina, 47(1), 127–142. https://doi.org/10.15517/rk.v47i1.54610

Abstract

For many years, the situation of SFL associations in Côte d'Ivoire has not kept pace with the dynamism of its teaching not only in demolinguistic terms but also in the production of teaching materials adapted to African learners. The current awakening in this field has something to do with, on the one hand, the linking power of the Internet and social networks, and, on the other hand, the passion, imagination and vision of the new generations of teachers. But this awakening should not obscure or lead to undervaluing previous associative initiatives, because it is by learning from the mistakes and successes of the past that the new Ivorian SFL associations will successfully face the challenges of the present and the future.

https://doi.org/10.15517/rk.v47i1.54610
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Bekale, H. D., Caro Muñoz, M., Djandué, B. D., Recuenco Peñalver, M. & Serrano Avilés, J. (2020). Ampliación de horizontes: materiales didácticos ELE en África al sur del Sahara. MarcoELE, 30, 1-17. https://marcoele.com/descargas/30/bekale-et-al-materiales_ele_africa_sur_sahara.pdf

Benítez Rodríguez, S. G. y Koffi, H. K. (2010). La situación del español en Costa de Marfil. Contextos específicos para la enseñanza de ELE. MarcoELE, 11, 252-263. https://marcoele.com/descargas/11/13.benitez_konan.pdf

Calvo Rodríguez, M. (2016). Asociaciones de E/LE. https://www.hablandodeele.com/profesor/asociaciones-de-ele-2/

Djandué, B. D. (2018). El español en Costa de Marfil: un presente dinámico y un futuro prometedor. Nodus Sciendi, 23, 4-15. https://nodus-sciendi.net/wp-content/uploads/2020/12/2019_DrDJANDUEBi_01_2019.pdf

Djandué, B. D. (2021a). Libros de texto y enculturación del español en Costa de Marfil. Cuestiones Pedagógicas, 1(30), 141-151. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/17616/15219

Djandué, B. D. (2021b). Approche titrologique et paratextuelle des manuels d’espagnol en usage en Côte d’Ivoire. Liens Nouvelle Série, 2(31), 55-71.

Djandué, B. D., Maroto Blanco, J. M. y Diawara, O. (2022). Los clubes marfileños de español: tradición, crisis y despertar en la era de Internet. Varela, 22(62), 94-100. http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1393/2423

Djè, A. M. (2014). Les représentations de l’Espagne et de l’Amérique hispanique dans les manuels d’espagnol en Côte d'Ivoire de 1960 à 2007 [Tesis de doctorado]. Université François-Rabelais. http://www.applis.univ-tours.fr/theses/2014/anamaria.dje_3261.pdf

García Gómez, J. (2019). El hispanismo subsahariano, una gran oportunidad para la lengua española. Atalayar. https://atalayar.com/content/el-hispanismo-subsahariano-una-gran-oportunidad-para-la-lengua-espa%C3%B1ola

Hispania. Revista de los Profesores de Español de Costa de Marfil (febrero de 1999). ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/355904852_HISPANIA_REVISTA_DE_LOS_PROFESORES_DE_ESPANOL_DE_COSTA_DE_MARFIL

Instituto Cervantes (2019). I Encuentro de Hispanistas África-España. www.cervantes.es. https://www.cervantes.es/lengua_y_ensenanza/hispanismo/encuentros-hispanistas-africa-espana/i-encuentro-de-hispanistas-africa-espana.htm

Instituto Cervantes. (2022). El español: una lengua viva. Informe 2022. CVC Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2022.pdf

Lanoue, E. (2003). L’école à l’épreuve de la guerre. Vers une territorialisation des politiques d’éducation en Côte d’Ivoire? Karthala, 92, 129-143. https://www.cairn.info/revue-politique-africaine-2003-4-page-129.htm

Mbaye, D. (9 de marzo de 2018). Fuerza y debilidad del español en la enseñanza superior de Senegal: radiografía de una lengua en expansión. Ponencia presentada en el I Coloquio International Hispanoafricano de Lingüística, Literatura y Traducción en Costa de Marfil, Abiyán.

Real Academia Española. (s.f.). Hibernación. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 12 de noviembre de 2022, de https://dle.rae.es/hibernaci%C3%B3n

Serrano Avilés, J. (2014). La enseñanza del español en África Subsahariana. Catarata.

Tama Bena, V. (2014). Orígenes, consolidación y retos del hispanismo africano. Index.comunicación, 4(2), 37-48. https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/138/128

Thonnyen, J. J. (1998). Costa de Marfil: El español en auge. Mundo Negro, p. 7.

Yao, E. (2016). Solidarité: Les enseignants d’espagnol renforcent leurs liens. www.fratmat.info. https://www.fratmat.info/article/72264/64/solidarite-les-enseignants-d-espagnol-renforcent-leurs-liens

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 José Luis Ortega Martín, Bi Drombé Djandué, Anougba Simplice Kumon

Downloads

Download data is not yet available.