Abstract
For many years, the situation of SFL associations in Côte d'Ivoire has not kept pace with the dynamism of its teaching not only in demolinguistic terms but also in the production of teaching materials adapted to African learners. The current awakening in this field has something to do with, on the one hand, the linking power of the Internet and social networks, and, on the other hand, the passion, imagination and vision of the new generations of teachers. But this awakening should not obscure or lead to undervaluing previous associative initiatives, because it is by learning from the mistakes and successes of the past that the new Ivorian SFL associations will successfully face the challenges of the present and the future.
References
Bekale, H. D., Caro Muñoz, M., Djandué, B. D., Recuenco Peñalver, M. & Serrano Avilés, J. (2020). Ampliación de horizontes: materiales didácticos ELE en África al sur del Sahara. MarcoELE, 30, 1-17. https://marcoele.com/descargas/30/bekale-et-al-materiales_ele_africa_sur_sahara.pdf
Benítez Rodríguez, S. G. y Koffi, H. K. (2010). La situación del español en Costa de Marfil. Contextos específicos para la enseñanza de ELE. MarcoELE, 11, 252-263. https://marcoele.com/descargas/11/13.benitez_konan.pdf
Calvo Rodríguez, M. (2016). Asociaciones de E/LE. https://www.hablandodeele.com/profesor/asociaciones-de-ele-2/
Djandué, B. D. (2018). El español en Costa de Marfil: un presente dinámico y un futuro prometedor. Nodus Sciendi, 23, 4-15. https://nodus-sciendi.net/wp-content/uploads/2020/12/2019_DrDJANDUEBi_01_2019.pdf
Djandué, B. D. (2021a). Libros de texto y enculturación del español en Costa de Marfil. Cuestiones Pedagógicas, 1(30), 141-151. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/17616/15219
Djandué, B. D. (2021b). Approche titrologique et paratextuelle des manuels d’espagnol en usage en Côte d’Ivoire. Liens Nouvelle Série, 2(31), 55-71.
Djandué, B. D., Maroto Blanco, J. M. y Diawara, O. (2022). Los clubes marfileños de español: tradición, crisis y despertar en la era de Internet. Varela, 22(62), 94-100. http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1393/2423
Djè, A. M. (2014). Les représentations de l’Espagne et de l’Amérique hispanique dans les manuels d’espagnol en Côte d'Ivoire de 1960 à 2007 [Tesis de doctorado]. Université François-Rabelais. http://www.applis.univ-tours.fr/theses/2014/anamaria.dje_3261.pdf
García Gómez, J. (2019). El hispanismo subsahariano, una gran oportunidad para la lengua española. Atalayar. https://atalayar.com/content/el-hispanismo-subsahariano-una-gran-oportunidad-para-la-lengua-espa%C3%B1ola
Hispania. Revista de los Profesores de Español de Costa de Marfil (febrero de 1999). ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/355904852_HISPANIA_REVISTA_DE_LOS_PROFESORES_DE_ESPANOL_DE_COSTA_DE_MARFIL
Instituto Cervantes (2019). I Encuentro de Hispanistas África-España. www.cervantes.es. https://www.cervantes.es/lengua_y_ensenanza/hispanismo/encuentros-hispanistas-africa-espana/i-encuentro-de-hispanistas-africa-espana.htm
Instituto Cervantes. (2022). El español: una lengua viva. Informe 2022. CVC Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2022.pdf
Lanoue, E. (2003). L’école à l’épreuve de la guerre. Vers une territorialisation des politiques d’éducation en Côte d’Ivoire? Karthala, 92, 129-143. https://www.cairn.info/revue-politique-africaine-2003-4-page-129.htm
Mbaye, D. (9 de marzo de 2018). Fuerza y debilidad del español en la enseñanza superior de Senegal: radiografía de una lengua en expansión. Ponencia presentada en el I Coloquio International Hispanoafricano de Lingüística, Literatura y Traducción en Costa de Marfil, Abiyán.
Real Academia Española. (s.f.). Hibernación. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 12 de noviembre de 2022, de https://dle.rae.es/hibernaci%C3%B3n
Serrano Avilés, J. (2014). La enseñanza del español en África Subsahariana. Catarata.
Tama Bena, V. (2014). Orígenes, consolidación y retos del hispanismo africano. Index.comunicación, 4(2), 37-48. https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/138/128
Thonnyen, J. J. (1998). Costa de Marfil: El español en auge. Mundo Negro, p. 7.
Yao, E. (2016). Solidarité: Les enseignants d’espagnol renforcent leurs liens. www.fratmat.info. https://www.fratmat.info/article/72264/64/solidarite-les-enseignants-d-espagnol-renforcent-leurs-liens
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 José Luis Ortega Martín, Bi Drombé Djandué, Anougba Simplice Kumon