Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Conceiving writing: theoretical and methodological approaches on written production through time
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

writing
writing process
writing theories
language instruction
writing teaching
redacción de textos
proceso de escritura
teorías de escritura
enseñanza de la escritura

How to Cite

Casasa Núñez, L. (2023). Conceiving writing: theoretical and methodological approaches on written production through time. Káñina, 47(3), 7–31. https://doi.org/10.15517/rk.v47i3.56203

Abstract

This article presents a tour of the various theoretical approaches with which it has been addressed and has tried to explain and teach the process of written production in the educational field. From the bibliographical review, the different classifications that have been made on this subject are firstly proposed. Subsequently, a description is offered about the known theoretical approaches to writing, organized into three categories: textual approaches, cognitive approaches and contextual approaches. Finally, a review is made of some other theoretical-methodological approaches that are currently being incorporated into the exercise of teaching writing. With this document we intend to contribute to the decisions that mediate the teaching of writing in our region, in order to strengthen educational processes for the achievement of more critical, more reflective societies with higher development rates.

https://doi.org/10.15517/rk.v47i3.56203
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Adoumieh, Nour. (2011). Las habilidades metacognitivas en el proceso escritural: un estudio de casos. Investigación y posgrado, 26(2), 57-92.

Adoumieh, Nour. (2013). Modelo pedagógico dialogante y su aplicación en la escritura. Sapiens, 14(1), 23-40. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1317-58152013000100003&script=sci_arttext

Álvarez Angulo, Teodoro y Ramírez Bravo, Roberto. (2006). Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Didáctica (Lengua y literatura), 18, 29-60.

Atienza, Encarnación. (2012). Aproximaciones teóricas a la producción escrita: de la codificación a la práctica letrada. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 61, 72-82.

Beiki, Maryam. (2022). Review of Writing-Related Theories. Cultural Arts Research and Development, 2(1), 27-33. https://ojs.bilpub.com/index.php/card/article/view/20

Bloom, David y Green, Judith. (2020). The Social and Linguistic Turns in studying Language and Literacy. En Rowsell, Jennifer y Pahl, Kate (Eds.), The Routledge Handbook of Literacy Studies (pp. 19-34). Routledge.

Camelo, M. (2010). El mejoramiento cualitativo de la escritura a partir de la metacognición. Colombian Applied Linguistics Journal, 12(1), 54–69.

Camps, Anna. (1990). Modelos del proceso de redacción: algunas implicaciones para la enseñanza. Infancia y aprendizaje, 13(49), 3-19.

Camps, Anna. (2003). Miradas diversas a la enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. Lectura y vida, 24(4), 2-11.

Cassany, Daniel. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, Lenguaje y Educación, 6, 63-80.

Cassany, Daniel. (2004). Explorando las necesidades actuales de comprensión. Aproximaciones a la comprensión crítica. Lectura y vida, XXV, 2, 6-23.

Castillo, Karla. (2021). Principios de la gamificación para la educación. Docentes en línea. https://docentesenlinealatinoamerica.com/2021/03/29/principios-de-la-gamificacion-para-la-educacion/

Carlino, Paula (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Celce-Murcia, Marianne. (2001). Language teaching approaches: An overview. Teaching English as a second or foreign language, 2(1), 3-10.

Colen, Kerryn y Petelin, Roslyn. (2004). Challenges in collaborative writing in the contemporary corporation. Corporate Communications: An International Journal.

Cooper, Marilyn. (1986). The Ecology of Writing. College English, 48(4), 364-375. https://doi.org/10.2307/377264

Dayton, Amy (Ed.). (2015). Assessing the Teaching of Writing. University Press of Colorado.

De Beaugrande, Robert y Dressler, Wolfgang. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Ariel Lingüística.

Deterding, Sebastian, Khaled, Rilla, Nacke, Lennart y Dixon, Dan. (2011). Gamification: Toward a definition. [Conferencia] CHI 2011, Vancouver. https://www.researchgate.net/publication/273947177_Gamification_Toward_a_definition

Díaz, Lourdes. (2002). La escritura: modelos explicativos e implicaciones didácticas. Revista de pedagogía, 23(67), 319-332.

DIDACTEXT, G. D. D. D. T. G. (2003). Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos. Didáctica. Lengua y Literatura, 15, 077-104.

Ferrari, Laura y Bassa, Lorena. (2017). Escritura colaborativa y actividad metalingüística. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 4(8), 121-142. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/1065

Flavell, John. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906.

Fregoso Peralta, Gilberto y Aguilar González, Luz. (2018, julio-setiembre). Oralidad, lectura y redacción: enfoques académicos clásicos en torno a la compresión y producción verbal. Revista de Educación y Desarrollo, 46, 33-42.

Flower, Linda y Hayes, John. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32, 4, 365-387.

García Rodríguez, María Luisa y Sánchez Gómez, María Cruz. (2012). El valor de la escritura. Papeles salmantinos de educación, 103-140.

Gee, James Paul. (2015). The New Literacy Studies. En Rowsell, Jennifer y Pahl, Kate (Eds.), The Routledge handbook of literacy studies (35-48). Routledge.

Gil, Guillermo y Santana, Begoña. (1985). Los modelos del proceso de la escritura. Estudios de Psicología, (19-20), 87-101.

González García, Javier. (2018). El enfoque multimodal del proceso de alfabetización. Educação em Revista, 34. https://www.scielo.br/j/edur/a/DpbjKPkLtryKvZR9cHxFrsz/abstract/?lang=es

Hartnett, Carolyn. (1997). A Functional Approach to Composition Offers an Alternative. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers, 10(5), 5-8.

Hayes, John. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. En Levy, M. y Ransdell, S. (Eds.), The science of writing (1-27). Erlbaum.

Hernández, Gregorio. (2016). Literacidad académica. Universidad Autónoma Metropolitana.

Iglesias, Gustavo. (2004). Enfoques didácticos de enseñanza de la redacción y composición.

http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:nzVwwoa1Q-AJ:scholar.google.com/&hl=es&as_sdt=0,5

Lacon de De Lucia, Nelsi y Ortega de Hocevar, Susana. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Revista Signos, 41(67), 231-255. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342008000200009

Land, Charlotte. (2022). Recentering purpose and audience as part of a critical, humanizing approach to writing instruction. Reading Research Quarterly, 57(1), 37-58.

Martos García, Alberto. (2010). Las prácticas de lectura y escritura y los enfoques etnográfico y geográfico. Didáctica. Lengua y literatura, 22, 199-229. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA1010110199A/18712

Marro, Mabel. (1987). Los modelos procesales y la enseñanza de la redacción. Lectura y vida, 8(4). http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a8n4/08_04_Marro.pdf

Moreno, Emilce y Soares Sito, Luanda. (2019). Discusiones actuales, oportunidades y horizontes en los estudios sobre literacidades en América Latina. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 219-229. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-34322019000200219

Mostacero, Rudy. (2010). La inversión de la pirámide cognitiva y la didáctica de la escritura. Revista de Postgrado FACE-UC, 4(7), 11-38.

Mostacero, Rudy. (2017). Modelos para enseñar y aprender a escribir: bosquejo histórico. Lenguaje, 45(2), 247-274.

Ortiz Colón, Ana María; Jordán, Juan y Agredal, Míriam. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e pesquisa, 44, https://www.scielo.br/j/ep/a/5JC89F5LfbgvtH5DJQQ9HZS/#

Ramírez Bravo R. y Álvarez Angulo T. (2006). Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Didáctica. Lengua y Literatura, 18, 29-60. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA0606110029A

Rivera, Lizbeth. (2020). La influencia de las emociones en la producción de textos escritos en alumnos de 4to grado de primaria. 11º Congreso Nacional de Investigación UVM.

https://www.researchgate.net/publication/344617353_La_influencia_de_las_emociones_en_la_produccion_de_textos_escritos_en_alumnos_de_cuarto_grado_de_primaria

Rojas-García, Ilene. (2016). Aportes de la lingüística sistémico-funcional para la enseñanza de la lectura y la escritura en la educación superior. Educación y Educadores, 19(2), 185-204.

Scardamalia, Marlene y Bereiter, Carl. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y aprendizaje, 58, 43-64.

Sequeida, Julia. (s.f). Factores cognitivos y afectivos que explican la expresión escrita en adolescentes. Investigación FONDECYT Nº 431-88, Chile. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a13n3/13_03_Sequeida.pdf

Shih, May. (1986). Content‐based approaches to teaching academic writing. TESOL quarterly, 20(4), 617-648.

Soviyah, Soviyah. (2015). Humanistic Approach in Action: EFL Writing Class. TEFLIN Journal, 18(2), 148-158.

Valenzuela, Ángel. (2018). La metacognición en los procesos de lectura y escritura académica: ¿qué nos dice la literatura? Lenguaje, 46(1), 69-93. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v46i1.6197

Vargas Franco, Alfonso. (2018). Nuevos estudios de cultura escrita y educación: implicaciones para la enseñanza del lenguaje en Colombia. Perspectiva Educacional, 57 (3), 153-174. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.3-art.757

Van Dijk, Teun. (1992). La ciencia del texto. (2a reimpr.). Ediciones Paidós Ibérica.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Laura Casasa Núñez

Downloads

Download data is not yet available.