Abstract
This article presents an argument about the reasons for the exclusion of Spanish women and their literary production in relation with the rest of the Group of '27 literary canon. In order to evidence the marginalization of these authors and demonstrate their absence in the cultural Spanish landscape, the article begins with an explanation of the historical and sociopolitical context of Spain during the early decades of the 20th century. Afterward, this paper presents a conceptualization of literary canon as a starting point to approach the polemic associated with the —commonly referred to as— Generation of '27 as well as the configuration of poetry as a characteristic genre in comparison to the other literary work, and the role that critics and history played in the conformation of the canon of the '27 movement. Finally, it is concluded that women were not part of the modernization attempts in Spain at the beginning of the 20th century for different reasons: relegation of them to the domestic sphere, the high representation of men in the Group of '27, the significant role of anthologies and magazines in shaping the canon, and the repression caused by the dictatorship of the Franco regime.
References
Aradra, R. (2009). Los procesos de formación del canon (reflexiones metodológicas sobre el canon literario español de los siglos XVIII y XIX). Revista Signa, 18, 21-44.
Balló, T. (2016). Las Sinsombrero, sin ellas la historia no está completa. Espasa.
Balló, T., Jiménez, M. y Torres, S. [Directores]. (2021). Las Sinsombrero 3. El exilio. [Película] https://www.rtve.es/play/videos/las-sinsombrero/exilio/5812547/
Bianco, S. (2018). Las Sinsombrero: las olvidadas de la Generación del 27. En Y. Romano Martín y S. Velázquez García (Eds.), Las inéditas: voces femeninas más allá del silencio (pp. 21-33). Ediciones Universidad de Salamanca. https://eusal.es/index.php/eusal/catalog/view/978-84-9012-887-9/5222/5148-1
Blanco, C. (1997). La herencia cultural de los poetas del 27. En Y. Jiménez de Báez (Ed.), Varia lingüística y literaria. Cincuenta años del CELL III. Literatura: siglos XIX y XX (pp. 3-24). El Colegio de México. https://www.jstor.org/stable/j.ctv47w565.5?seq=1#metadata_info_tab_contents
Calvo, Y. (2020). La mujer, víctima y cómplice. Editorial Costa Rica.
Chacel, R. (1989). Obra completa. Centro de Creación y Estudios Jorge Guillén.
Cruz-Cámara, N. (2004). Matando al «ángel del hogar» a principios del siglo XX: las mujeres revolucionarias de Margarita Nelken y Federica Montseny. Invierno, 30(2), 7-28. http://www.jstor.com/stable/23021561
Cuadros, R. (2005). El método generacional: origen y desarrollo. Crítica.cl. https://critica.cl/literatura/el-metodo-generacional-origen-y-desarrollo
Díaz, F. (2018). Breve historia de la Generación del 27. http://ebiblioteca.org/?/ver/128924
Fernández, M. (2001). Visiones de Estereoscopio. Paradigma de hibridación en la ficción y el arte de la vanguardia española. University of North Carolina Press. https://www.jstor.org/stable/10.5149/9781469639222_fernandezutrera.9
García Barrientos, J. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro: ensayo de método. Paso de Gato.
García Llorente, J. (2016). Generación del 27: Ellas, las creadoras invisibles. Álabe, 14, 2-4.
García, M. (2011). Hacia una reconfiguración radical del canon. Anales de la literatura española contemporánea, 36(1), 55-80. https://www.jstor.org/stable/41329536
Geist, A. (1993). El 27 y la vanguardia: una aproximación ideológica. Cuadernos Hispanoamericanos, 53-64.
Giménez, M. (2011). Introducción: Aproximaciones a la guerra civil española. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 36(1), 1-7. http://www.jstor.com/stable/41636629
Gómez-Blesa, M. (2019). Modernas y vanguardistas: las mujeres-faro de la Edad de Plata. Huso.
Harris, W. (1991). Canonicity. PMLA, 106(1), 110-121. https://www.jstor.org/stable/462827
Larraz, F. (2017). Censura, exilio y canon literario. Historia Actual Online, 42(1), 49-56. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5872321.pdf
López-Cabrales, M. (1998). Tras el rostro/rastro oculto de las mujeres en la Generación del 27. Letras femeninas, 24(1-2), 173-187. http://www.jstor.org/stable/23021670
López García, J. (2012). La poesía del exilio republicano en la historiografía literaria: una revisión crítica. Iberoamericana, (47), 115-128. https://www.jstor.org/stable/23720373
Martínez Neira, M. (2015). La cuestión feminista y el derecho de la mujer al producto de su trabajo en España (C 1911). Quaderni del Dipartimento Jonico, 1, 61-78. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/20350/cuestion_martinez_QDJ_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Merlo, P. (2010). Introducción. En Peces en la tierra. Fundación José Manuel Lara.
Mora, A. (2011). Reseña de Peces en la tierra. Antología de mujeres poetas en torno a la Generación del 27. Álabe, (3), 1-5. http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/54/51
Moreno, M. (2020). Introducción. Género, creación y transgresión en Activistas, creadoras y transgresoras, Disidencias y representaciones. Dyckinson, S.L.
Nora, E. (1979). La novela española contemporánea (1927-1939). Gredos.
Nora, E. (1988). La novela española contemporánea (1936-1967). Gredos.
Palenque, M. (2007). Cumbres y abismos. Las antologías y el canon. Ínsula, 721-722. https://www.insula.es/sites/default/files/articulos_muestra/INSULA%20721-722.htm
Pelka, A. (2014). Mujer e ideología en la posguerra española: feminidad, cuerpo y vestido. Fundación Instituto de Historia Social, 79, 23-42. https://www-jstor-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/stable/24330761
Ramón, M. (2017). La poesía amorosa en el panorama poético de la España de la preguerra: las poetas olvidadas de la Generación del 27. Poéticas. Revista de Estudios Literarios, 7, 49-79.
Servén, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, (4),7-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=259119718001
Silver, P. (1971). La estética de Ortega y la generación del 27. Nueva Revista de Filología Hispánica, 20(2), 361-380. http://www.jstor.com/stable/40297974
Trigo, E. y Romero, C. (2020). Las Sinsombrero o cómo leer y comprender el mundo a través de la obra de un grupo de creadoras olvidadas. El Guiniguada, (29), 89-100. https://www.researchgate.net/publication/342888419_Las_Sinsombrero_o_como_leer_y_comprender_el_mundo_a_traves_de_la_obra_de_un_grupo_de_creadoras_olvidadas
Urrutia, H. (1999-2000). La Edad de Plata de la Literatura Española (1868-1936).Cauce. Revista de Filología y su Didáctica, 22-23, 581-595.
Vera, J. (2005). Sobre la forma antológica y el canon literario. Espectáculo, 30. http://webs.ucm.es/info/especulo/numero30/antcanon.html
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Giovanni Orozco Abarca, Meilyn Quesada Chavarría, Gabriela Rojas Arias