Abstract
This paper proposes a differentiation of the terms "magical realism" and «real marvelous» to, from this, make a critical comment on the relevance of both terms as representative of the Latin American reality. It is concluded that the possibility of the marvel is nothing more than an aesthetic interpretation of the Latin American reality perceived by certain authors and that to consider it a fundamental part of said reality responds to an alienating distancing.
References
Breton, A. (2009). Manifiestos del surrealismo. Madrid, España: Visor.
Carpentier, A. (1990). Obras completas vol. 13. México: Siglo XXI.
Carpentier, A. (1999). Tientos y diferencias Montevideo, Uruguay: Arca.
Carpentier, A. (2000). El reino de este mundo. Barcelona, España: Seix Barral.
Carpentier, A. (2004). Los pasos perdidos. Madrid, España: Alianza.
Durán Luzio, J. (1979). Los pasos perdidos: viaje al interior del nuevo mundo. En J. Durán Luzio, Creación y utopía: letras de hispanoamérica (pp. 153-166). Heredia, Costa Rica: EUNA.
Fernández Moreno, C. (1972). "¿Qué es América Latina?" En C.Fernández Moreno, América Latina en su Literatura. México: Siglo XXI Editores, 5-8.
Llarena, A. (1997). Un balance crítico: la polémica del realismo mágico y lo real maravilloso americano (1955-1993). Anales de literatura hispanoamericana , 107-117.
Márquez Rodríguez, A. (1984). Lo barroco y lo real-maravilloso en la obra de Alejo Carpentier. México: Siglo XXI Editores.
Padura, F. L. (2002). Un camino de medio siglo: Alejo Carpentier y la narrativa de lo real maravilloso. México: Fondo de Cultura Económica.
Paz, O. (1999). El laberinto de la soledad. México: Fondo de cultura económica.
Vargas Llosa, M. (2007). ¿Lo real maravilloso o artimañas literarias? En M. Vargas Llosa, La verdad de las mentiras (pp. 247-261). Madrid, España: Punto de lectura.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Juan Pablo Morales Trigueros