Abstract
The works of Salarrué emerge partially from the costumbrista tradition in El Salvador, and partially from the avant-garde movements that appeared in the first half of the twentieth century. Within this framework, figures from popular myth, and in particular the Ziguanaba and the Cipitío, appear in his short stories, much the same as they do in the works of his contemporaries, such as Miguel Ángel Espino and Arturo Ambrogi. Salarrué’s works are unique in this respect, however, as he is careful to resist identifying these figures as extant within the lived world of the protagonists of these stories. While other authors utilized myth to help build a collective national consciousness, this article proposes that Salarrué instead uses myth as a means of framing issues of social and cultural importance, such as gender and social class, by inverting the position of the stories’ heroes as being not the central mythic figures, but rather their everyday human protagonists.
References
Acevedo, Ramón Luis (1991). Los senderos del volcán: Narrativa centroamericana contemporánea. Editorial Universitaria.
Anderson-Imbert, Enrique (1991). Historia de la literatura hispanoamericana. Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, Mijaíl (1998). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento [Julio Forcat y César Conroy, trad.]. Alianza.
Bajtín, Mijaíl (2003). Problemas de la poética de Dostoievski [Tatiana Bubnova, trad.]. Fondo de Cultura Económica.
Berman, R. A. (1986). The Rise of the Modern German Novel: Crisis and Charisma. Harvard University Press.
Carpentier, Alejo (1990). Obras completas 13: Ensayos. Siglo XXI.
Casaús Arzú, Marta Elena (2009). La creación de nuevos espacios públicos a principios del siglo XX: La influencia de redes intelectuales teosóficas en la opinión pública centroamericana (1920-1930). En M Elena Casaús Arzú y Teresa García Giráldez (2009). Las redes intelectuales centroamericanas: un siglo de imaginarios nacionales (1820-1920) (71-121). F&G Editores.
Davisson, Brian (2018). Flotando en las nubes: la vanguardia literaria en las narrativas de viaje de Salarrué. Journal of Iberian and Latin American Research, 24(1), 16-27.
Delgado Rodríguez, Wanda I (2002). Salarrué. O-Yarkandal y Remotando el Uluán: Paradigmas de la literatura irealista en El Salvador. En William Mejías López (Ed.), Morada de la palabra: Homenaje a Luce y Mercedes López-Baralt, vol. 1 (586-598). Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Eagleton, Terry (2011). La estética como ideología (Germán Canó y Jorge Canó, trads.). Editorial Trotta.
Earle, Rebecca (2007). The Return of the Native: Indians and Myth-Making in Spanish America, 1810-1930. Duke University Press.
Gallegos Valdés, Luis (1981). Panorama de la literatura salvadoreña, del período precolombino a 1980 (3a ed.). UCA Editores.
Horkheimer, Max y Theodor W. Adorno (1998). Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos [Juan José Sánchez, trad.]. Editorial Trotta. [Original publicado en 1947].
Huezo Mixco, Miguel (2020). Salarrué. El artista en la dictadura.. Istmo, 39, 135-166.
Lara-Martínez, Rafael (2011). Política de la cultura del Martinato. Editorial Universidad Don Bosco.
Lindo, Hugo (1969). «Prólogo a las Obras escogidas de Salarrué», en Salarrué (Hugo Lindo, comp.), Obras escogidas, tomo 1 (pp. vii-cxvii). Editorial Universitaria de El Salvador.
López Bernal, Carlos Gregorio (2000). Inventando tradiciones y héroes nacionales: El Salvador (1858-1930). Revista de Historia de América, 127, 117-151.
Lukács, Georg (1963). Significación actual del realismo crítico [María Teresa Toral, trad.]. Ediciones ERA. [Original publicado en 1958].
Lukács, Georg (1966). La novela histórica [Jasmin Reuter, trad.]. Ediciones ERA. [Original publicado en 1937].
Lukács, Georg (1975). La teoría de la novela [Manuel Sacristán, trad.], en Obras completas I: El alma y las formas y La teoría de la novela. Ediciones Grijalbo. [Original publicado en 1916].
Melgar, Luis (1979). Literatura hispano-centroamericana y salvadoreña. Ediciones Pulgarcito.
Melgar, Luis (2003). Oralitura de El Salvador. Universidad de El Salvador.
Menton, Seymour (2010). El cuento hispanoamericano. Antología crítico-histórica [10a ed.]. Fondo de Cultura Económica.
Padura Fuentes, Leonardo (2002). Un camino de medio siglo: Alejo Carpentier y la narrativa de lo real maravilloso. Fondo de Cultura Económica.
Philmus, Robert M. (1980) Todorov’s Theory of the ‘Fantastic’: The Pitfalls of Genre Criticism. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 13: 3-4, 71-82.
Ramírez, Sergio (1977). «Prólogo» en Salarrué (Sergio Ramírez, comp.), El Ángel del Espejo y otros relatos (pp. ix-xxv). Biblioteca Ayacucho.
Roque Baldovinos, Ricardo (1999). «Nota introductoria», en Salarrué (comp. Ricardo Roque Baldovinos). Narrativa completa I (p. 427). Dirección de Publicaciones e Impresos.
Salarrué [Salvador Salazar Arrué] (1999a). Narrativa completa I. Dirección de Publicaciones e Impresos.
Salarrué [Salvador Salazar Arrué] (1999b). Narrativa completa II. Dirección de Publicaciones e Impresos.
Salarrué [Salvador Salazar Arrué] (1999c). Narrativa completa III. Dirección de Publicaciones e Impresos.
Sánchez Salvà, Marta. (2021). Devenir-terruño: vitalismo y activismo en Cuentos de barro de Salarrué. Istmo, 43, 159-174.
Todorov, Tzvetan. (2006). Introducción a la literatura fantástica [Elvio Gandolfo, trad.]. Paidós. [Original publicado en 1970].
Zelaya, Karina. (2017). La Ziguanaba y la búsqueda de la identidad cultural salvadoreña en los siglos XX y XXI. Istmo, 34, 1-18.
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Brian Davisson