Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Creative and Cultural Industries: Innovation and Territorial Development
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

creative industry
innovation
development
design
visual arts
industria creativa
innovación
desarrollo territorial
diseño
artes visuales
industrie créative
innovation
développement territorial
conception
arts visuels

How to Cite

Badilla Agüero, A. (2025). Creative and Cultural Industries: Innovation and Territorial Development. Káñina, 49(1), 1–40. https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64074

Abstract

This article presents an analysis of the Creative and Cultural Industries in relation to the potential for territorial development and innovation in the case of visual arts and design in Costa Rica. The qualitative research approach involved the review of literature and reports on creative and cultural industries in order to contextualize the study. In addition, interviews were conducted with professionals, entrepreneurs, teachers and key actors in the field to obtain first-hand information; an online questionnaire was applied to obtain information from several key actors, and observations were made of individual arts and design entrepreneurship initiatives and fair events. Subsequently, the Iceberg Model was used to analyze thedata, categorizing events, patterns, systemic structures and mental models. As main results, systemic structures related to centralization, previous deficiencies and needs related to training spaces and their articulation are identified. Likewise, mental models concerning self-perception and perception from decision makers are identified. Finally, opportunities for improvement in these areas are discussed in depth.

https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64074
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Backman, M. y Nilsson, P. (2018). The Role of Cultural Heritage in Attracting Skilled Individuals. Journal of Cultural Economics, 42(1), 111-138.

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2020). La pandemia pone a prueba a la economía creativa. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-pandemia-pone-a-prueba-a-la-economia-creativa-Ideas-y-recomendaciones-de-una-red-de-expertos.pdf

Benavente, J. M. y Grazzi, M. (2017). Políticas públicas para la creatividad y la innovación: impulsando la economía naranja en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de desarrollo–BID.

Boal, I. (2021). Cultura, creatividad y disparidades territoriales: Nuevas Perspectivas de Análisis. Universidad de Valladolid.

Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La Economía Naranja: una oportunidad infinita. Banco Interamericano de Desarrollo, 1(2), 244. https://publications.iadb.org/es/la-economia-naranja-una-oportunidad-infinita

Castro Higueras, A. (2016). De las industrias culturales a las industrias creativas: Una visión crítica. https://www.researchgate.net/publication/314465219

Cerisola, S. (2019a). A New Perspective on The Cultural Heritage–Development Nexus: The Role of Creativity. Journal of Cultural Economics, 43(1), 21-56.

Cerisola, S. (2019b). Cultural Heritage, Creativity and Economic Development. Edward Elgar Publishing, London.

CONARE. (2022). Radiografía Laboral | Consejo Nacional de Rectores. https://radiografia.conare.ac.cr/radiografia-laboral-iii-2019/mis-opciones/

Cunningham, S. (2011). Las industrias creativas y algunas respuestas a sus críticos. En R. Zallo y J. C. Miguel de Bustos (Eds.), Industrias culturales y creativas en la sociedad del conocimiento desigual, pp. 7-23, Ekonomiaz.

de Miguel Molina, B., Hervás-Oliver, J. L. y Boix, R. (2019). Understanding Innovation in Creative Industries: Knowledge Bases and Innovation Performance in Art Restoration Organzations. Innovation: Organization and Management, 21(3), 421-442. https://doi.org/10.1080/14479338.2018.1562300

Decreto Ejecutivo N° 42148 - C-MEIC-MICITT de 2020 [Presidencia de la República, Ministerio de Economía, Industria y Co¬mercio, Ministerio de Cultura y Juventud, y Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones]. Creación de la Estrategia Nacional «Costa Rica Creativa y Cultural 2030». 05 de febrero del 2020.

Eltham, B. (2013). Three Arguments Against «Soft Innovation»: Towards a Richer Understanding of Cultural Innovation. International Journal of Cultural Policy, 19(5), 537-556. https://doi.org/10.1080/10286632.2012.658044

Fernández, D. (2017). Situación del de¬sarrollo rural territorial y priorización de territorios en Costa Rica. Repo¬sitorio del Instituto Latinoamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). http://repositorio.iica.int/handle/11324/2739

Galeano, B. (2022). La clusterización de la cultura. Revista Académica Estesis, 13, 26-39. https://doi.org/10.37127/25393995.162

Garnham, N. (2011). De las industrias culturales a las creativas. Análisis de las implicaciones en el Reino Unido. En E. Bustamante (Ed.), Las industrias creativas: amenazas sobre la cultura digital, pp.117-144. Gedisa S. A.

Gigena, D. (9 de febrero de 2021). Pandemia. La Unesco pidió a los Estados que no descuiden a la cultura. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/pandemia-la-unesco-pidio-a-los-estados-que-no-descuiden-a-la-cultura-nid09022021/

Horkheimer, M. y Adorno, T., (1994). Dialéctica de la Ilustración: fragmentos filosóficos. Trotta, Editorial S.A.

Instituto Nacional de Estadística y Censo. (2020). Pobreza por ingresos alcanzó un 26,2 %. Instituto Nacional de Estadística y Censos. https://www.inec.cr/noticia/pobreza-por-ingresos-alcanzo-un-262

Juliao, D., Lopez, M. y Muñoz, A. (2020). Transición del concepto de industrias creativas y su papel en el entorno económico. I+D Revista de Investigaciones, 16(1), 225-237. https://doi.org/10.33304/revinv.v16n1-2021018

Kim, D. (1999). Introduction to Systems Thinking. Pegasus Communications, Inc. https://thesystemsthinker.com/introduction-to-systems-thinking/

Lebendiker, M., Herrera González, R. y Velásquez López, G. (2015). La Situación del Emprendimiento en Costa Rica Una perspectiva local sobre emprendimientos, retos y crecimientos en Costa Rica. Asociación Incubadora Parquetec, 66(27). https://www.gemconsortium.org/report/gem-costa-rica-2014-report

Luzardo, A., Mejías, M., Prada, E., Inthamoussu, M. y Zaldívar, T. (2023). 10 años impulsando la cultura y la creatividad: el compromiso del BID con las industrias culturales y creativas. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0005064

Luzardo, A. y Rodríguez, L. (2018). Economía creativa en América Latina y el Caribe: mediciones y desafíos. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/handle/11319/9111

Madrigal, L. M. (2020). La pobreza en Costa Rica alcanza el valor más alto en 28 años: 26,2%. Delfino.cr. https://delfino.cr/2020/10/la-pobreza-en-costa-rica-alcanza-el-segundo-valor-mas-alto-de-la-historia-262

Meza Thorne, K. M., Meza Thorne, L. M. y Rodríguez Albor, G. (2017). Innovation, Cultural Industries and Local Development. Dimensión Empresarial, 15(1). https://doi.org/10.15665/rde.v15i1.1005

Ministerio de Cultura y Juventud (2019). Cuenta Satélite de Cultura. Sistema de Información Cultural de Costa Rica. https://si.cultura.cr/cuenta-satelite-cultura.html

Miller, T. (2011). La nueva derecha de los estudios culturales-Las industrias creativas. Tabula Rasa.

Monat, J. P. y Gannon, T. F. (2015). What is Systems Thinking? A Review of Selected Literature Plus Recommendations. American Journal of Systems Science, 2015(1), 11-26. https://doi.org/10.5923/j.ajss.20150401.02

Morales, D., Sariego-Kluge, L. y Teixeira, T. (2022). Territorios y Desarrollo: Teorías, Debates Y Casos Desde América Latina (1st ed.). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de Investigación, CICAP.

Naciones Unidas. (2022). Creative Economy Outlook 2022: Overview. United Nations Conference on Trade and Development. UNCTAD. https://unctad.org/publication/creative-economy-outlook-2022

O’Connor, J. (2011). Las industrias culturales y creativas. Una historia crítica. En R. Zallo y J. C. Miguel de bustos (Eds.), Industrias culturales y creativas en la sociedad del conocimiento desigual, (pp. 24-47). Ekonomiaz.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). Re-pensar las políticas para la creatividad: Plantear la cultura como un bien global. UNESCO. https://doi.org/10.58337/ZWFF4891

Peralta, L. y de Groot, O. (2020). Fortalecimiento de la cadena de valor de la animación digital en Costa Rica. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Portella, G., Llorens, G., Rodríguez, M., Martín, P., García-Castro, R., de la Sierra, V., y Fundación COTEC para la Innovación. (2020). Informe COTEC 2020. Fundación COTEC para la innovación. https://cotec.es/informes/informe-cotec-2020/

Ruiz, P. (15 de noviembre de 2020). Ministerio de Cultura acepta reducir ¢1.500 millones de su presupuesto. https://observador.cr/ministerio-de-cultura-anuente-a-rebaja-de-¢1-500-millones-en-presupuesto-del-proximo-ano/

Saferstein, E. y Szpilbarg, D. (2014). De la industria cultural a las industrias creativas: un análisis de la transformación del término y sus usos contemporáneos. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de Las Ideas, 16(2). www.estudiosdefilosofia.com.ar

Sánchez, J. J., Arrollo, S., Parra, J. F. y Verdú, A. (2018). Las Industrias Culturales y Creativas en Iberoamérica: evolución y perspectivas. Universidad Miguel Hernández de Elche. https://fibicc.org/wp-content/uploads/2021/04/Las-Industrias-culturales-y-creativas-en-Iberoamerica.pdf

Schneider, S., y Peyré Tartaruga, I. G. (2006). Territorio y enfoque territorial, de las referencias cognitivas a los aportes aplicados al análisis de los procesos sociales rurales. En M. Manzanal, G. Neiman, y M. Lattuada (Eds.), Desarrollo Rural. Organizaciones, Instituciones y Territorio (pp. 71-102). Ciccus. https://bit.ly/3HTKwYg

Stoneman, P. (2010). Soft Innovation: Economics, Product Aesthetics, and the Creative Industries. Press Oxford.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199572489.001.0001

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (UNDP) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2013). Creative Economy Report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224698

Valbuena, B., Blanco Valbuena, C. E., Bernal Torres, C. A., Camacho, F. y Díaz-Olaya, M. (2018). Industrias Creativas y Culturales: Estudio desde el Enfoque de la Gestión del Conocimiento. Información Tecnológica, 29(3).

Verganti, R. (2009). Innovación impulsada por el diseño. Prensa de Harvard Business Review. [Edición de Kindle].

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Andrés Badilla Agüero

Downloads

Download data is not yet available.