Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud ISSN Impreso: 1409-0724 ISSN electrónico: 1659-4436

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/oai
ANALYSIS OF THE DIMENSIONS OF PHYSICAL SELF-CONCEPT BY SEX IN ADOLESCENTES FROM A TYPICAL SPANISH MEDITERRANEAN COMMUNITY
PDF_ES (Español (España))
HTML_ES (Español (España))

Keywords

Physical self-concept
Gender
Adolescence
Autoconcepto Físico
Sexo
Adolescencia
autoconceito físico
sexo
adolescência

How to Cite

Palomares Cuadros, J., González Naveros, S. L., Amparo Ortega Becerra, A., Padial Ruz, R., & Torres Campos, B. (2016). ANALYSIS OF THE DIMENSIONS OF PHYSICAL SELF-CONCEPT BY SEX IN ADOLESCENTES FROM A TYPICAL SPANISH MEDITERRANEAN COMMUNITY. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 14(1). https://doi.org/10.15517/pensarmov.v14i1.20751

Abstract

This study examined globally adolescents’ physical self-concept as a function of its components: physical appearance, physical ability, strength, balance, flexibility, and endurance, and as a function of their sex, in a population aged 12-15 from Jaén, Spain. The sample consisted of 296 participants with an average age of 13.03 years. As a measuring tool, an adaptation of the Marsh and Sutherland Physical Self-concept Scale was used. The results revealed that boys rated above girls in most of the items that showed positive self-concept aspects. Conversely, girls scored higher than boys in the majority of negative self-concept items. Our evidence showed significant gender differences related to teenagers’ physical self-concepts; where girls obtained more negative assessments regarding physical self-concepts than boys did, and the latter group was more interested in engaging in physical exercise than the former group.

English translation by Jeannette Soto Segura

 

 

 

https://doi.org/10.15517/pensarmov.v14i1.20751
PDF_ES (Español (España))
HTML_ES (Español (España))

References

Abellán, A. (2003). Percepción del estado de salud. Revista Mutidisciplinar de Gereontología, 13(5), 340-342. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=784776

Arkin, H., y Colton, R. (1984). An outline of statistical methods as applied to economics, business, education, social and physical science. Recuperado de https://books.google.co.cr/books/about/An_outline_of_statistical_methods.html?id=3oFRAAAAMAAJ&redir_esc=y

Brewis, A., Wutich A., Faletta-Cowden, A., y Rodriguez-Soto I. (2011). Body norms and fat stigma in a global perspective. Current Anthropology, 52(2), 269-276. doi: http://dx.doi.org/10.1086/659309

Carrasco, J., y Calderero, J. (2000). Aprendo a investigar en educación. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=51105

Consejería Educación Junta de Andalucía (2011). Alumnado Escolarizado en el Sistema Educativo Andaluz. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/

Contreras, O. R., Fernández, J.G., García, L.M., Palou, P., y Ponseti, J. (2010). El autoconcepto físico y su relación con la práctica deportiva en estudiantes adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 23-39. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/627

Declaración de Helsinki (2008) en Asociación Médica Mundial (2001). Declaración de Helsinki Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. 52ª Asamblea General de Edimburgo, Escocia. Octubre de 2000 [versión en línea]. Revista Gaceta Médica de México, 137(4), 387–390. Recuperado de http://new.medigraphic.com/cgi-bin/resumen.cgi?IDARTICULO=8294

Dieppa, M., Machargo, J., Luján, I., y Guillén, F. (2008). Autoconcepto general y físico en jóvenes españoles y brasileños que practican actividad física vs. no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 221-239. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/8

Dolan, P., Hallsworth, M., Halpern D., King, D., y Vlaev I. (2010). MINDSPACE: Influencing behaviour through public policy. Recuperado de http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf

Dorak, F. (2011). Self-esteem and body image of Turkish adolescent girls. Social behavior and personality, 39(4), 553-562. doi: http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2011.39.4.553

Ekeland, E., Heian, F., y Hagen, K. (2005). Can exercise improve self esteem in children and young people? A systematic review of randomised controlled trials. Br J Sports Med, 39(11), 792–798. doi: http://dx.doi.org/10.1136/bjsm.2004.017707

Esnaola, I., y Zulaika, L. M. (2009). Physical activity and physical self-concept in a sample of middle-aged Basque adults. Perceptual and Motor Skills, 108(2), 479-490. doi: 10.2466/pms.108.2.479-490.

Esnaola, I., Goñi, A. y Madariaga, J. M.ª (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Journal of Psychodidactics, 13(1), 179-194. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/231

Fernández, M. J., Juan, J., Marcó, M., y de Gracia, M. (1999). Autoconcepto físico, modelo estético e imagen corporal en una muestra de adolescentes. Psiquis: Revista de Psiquiatría, Psicología Médica y Psicosomática, 20(1), 27-38. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=59071

Fox, K. R., y Corbin, C.B. (1989). The physical self-perception profile: Development and preliminary validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 408-430. Recuperado de http://journals.humankinetics.com/jsep-back-issues/JSEPVolume11Issue4December/ThePhysicalSelfPerceptionProfileDevelopmentandPreliminaryValidation

García, Y., Matute, S., Tifner, S., Gallizo, M.E., y Gil-Lacruz, M. (2007). Sedentarismo y percepción de la salud: Diferencias de género en una muestra aragonesa. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y Deportiva, 7(28), 344-358. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista28/artgenero70.htm

Goetz, J., y Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Recuperado de https://books.google.es/books/about/Etnograf%C3%ADa_y_dise%C3%B1o_cualitativo_en_inv.html?id=iWpN2nsx9QgC&hl=es

Goñi, A. (2008). El autoconceptofísico: Psicología y educación. Recuperado de https://books.google.co.cr/books/about/El_autoconcepto_f%C3%ADsico.html?id=VP1rPgAACAAJ&redir_esc=y

Goñi, A., Ruíz de Azúa, S., y Rodríguez, A. (2006). Manual del Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF). Recuperado de http://www.psikor.es/index.php/publicaciones/cuestionarios

Hagger, M. S., Biddle, S. J. H., y Wang, C. K. J. (2005). Physical self-concept in adolescence: generalizability of a multidimensional, hierarchical model across gender and grade. Educational and Psychological Measurement, 65(2), 297-322. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0013164404272484

Hagger, M., Ashford, B., y Stambulova, N. (1998). Russian and British children’s physical selfperceptions and physical activity participation. Pediatric Exercise Science, 10(2), 137-152. Recuperado de http://journals.humankinetics.com/pes-back-issues/PESVolume10Issue2May/RussianandBritishChildrensPhysicalSelfPerceptionsandPhysicalActivityParticipation

Hayes, S. D., Crocker, P. R., y Kowalski, K. (1999). Gender differences in physical self-perceptions, global self-esteem and physical activity: Evaluation of physical self-perception profile model. Journal of Sport Behaviour, 22(1), 1-14. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/285013727_Gender_differences_in_physical_self-perceptions_global_self- esteem_and_physical_activity_Evaluation_of_the_physical_self-perception_profile_model

Infante, G., Goñi, A., y Villarroel, J.D. (2011). Actividad física y autoconcepto, físico y general, a lo largo de la edad adulta. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 429-444. http://www.rpd-online.com/article/view/749

Johnson, F., Cooke, L., Croker, H., y Wardle, J. (2008). Changing perceptions of weight in Great Britain: comparison of two population surveys. British Medical Journal. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1136/bmj.a494

Kim, Y.H., Chiu, C.Y., y Zou, Z. (2010). Know thyself: misperceptions of actual performance undermine achievement motivation, future performance, and subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 99(3), 395–409. doi: http://dx.doi.org/10.1037/a0020555

Klomsten, A.T., Skaalvik, E.M., y Espnes, G.A. (2004). Physical self-concept and sports: do gender differences still exist?. Sex Roles, 50(1), 119-127.

Recuperado de: http://link.springer.com/article/10.1023%2FB%3ASERS.0000011077.10040.9a#/page-1

Ley Orgánica 15/1999 de Protección de Datos de Carácter Personal, Boletín Oficial del estado español. (1999). Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1999-23750

Machargo, J. (2002). Autoconcepto físico y dilemas corporales de la ciudadanía adolescente. Revista Psicosocial, 2, 1-25.

Mahamud, J., Tuero, C., y Márquez, S. (2005). Características psicológicas relacionadas con el rendimiento: comparación ente los requerimientos de los entrenadores y la percepción de los deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 237-25. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/183

Marcos,J., Calvente, M., Romo, N., del Río, M. y Palomares, J. (2013). Performing masculinity, influencing health: a mixed-methods qualitative study in Spanish young males. Journal Global Health Action, 6. doi: http://dx.doi.org/10.3402/gha.v6i0.21134

Marsh, H. W., y Martin, A. J. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 59-77. doi: http://dx.doi.org/10.1348/000709910X503501

Marsh, H.W., y Sutherland, R. (1994). A multidimensional physical self-concept and its relations to multiple components of physical fitness. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(1), 43-55. Recuperado de http://journals.humankinetics.com/jsep-back-issues/JSEPVolume16Issue1March/AMultidimensionalPhysicalSelfconceptandItsRelationstoMultipleComponentsofPhysicalFitness

Moreno, J.A., Cervelló, E., y Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 171-183. Recuperado de http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-271.pdf.

Moreno, J. A; Moreno, R. Cervelló,E. (2007) El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, Vol. 17, Núm. 2: 261-267. Recuperado de http://www.um.es/univefd/PS.pdf

Murphy E, N., Pettingell, S., y Wagman, I. (2010). Where perception meets reality: self-perception of weight in overweight adolescents. Pediatrics, 125(3), 452-458. doi: http://dx.doi.org/10.1542/peds.2009-0185

Ortega, M.A. (2010). Relación entre la insatisfacción con la imagen corporal, autoestima, autoconcepto físico y la composición corporal en el alumnado de primer ciclo de Educación Secundaria de la ciudad de Jaén (Tesis Doctora). Recuperada de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/19727/1/18947761.pdf

Palomares, J., Cimarro, J., Cepero, M., Torres, B., Estevez, M., y Martinez, R. (2014). Entre la teoría y la realidad: opiniones y creencias del profesorado sobre la transmisión y fomento de los hábitos saludables, a través del deporte y el juego, en la compleja relación escuela-familia. Profesorado, 18(2), 135-151. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev182ART8.pdf

Piéron, M. (2002). Estudi sobre els hàbits esportius del sescolars d’Andorra. Ministeri d’Educació, Joventuti Esports, Govern d’Andorra.

Puhl, R., y Latner, J. (2007). Stigma, obesity, and the health of the nation’s children. Psychological Bulletin, 133(4), 557-580. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.133.4.557

Puhl, R.M., y Heuer, C.A. (2009). The stigma of obesity: a review and update. Obesity, 17(5), 941-964. doi: http://dx.doi.org/10.1038/oby.2008.636

Rees, R., Caird, J., Dickson, K., Vigurs, C., y Thomas, J. (2013). The views of young people in the UK about obesity, body size, shape andweight: a systematic review (Report). Recuperado del sitio web Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=evD07mSlTvE%3D&tabid=3395

Revuelta, L., y Esnaola, I. (2011). Clima familiar y autoconcepto físico en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 19-31. http://www.redalyc.org/pdf/1293/129318734002.pdf

Richman, E. L. (2001). Girls’ self-construction: Influence of early sport participation on self-esteem in late adolescence. University of Georgia.

Rivas, M. (2003). Eficacia de los microgrupos en el aprendizaje curricular y en el fomento de integración sociocultural (Documentos de trabajo, 6). Recuperado del sitio web de Comunidad de Madrid, Viceconsejería de Educiación: http://www.madrid.org/cs/BlobServer?blobkey=id&blobwhere=1220443154641&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=filename%3DWT+06_microgrupos_web.pdf&blobcol=urldata&blobtable=MungoBlobs

Rudisill, M.E. (1989). Influence of perceived competence and causal dimension orientation on expectations, persistence, and performance during perceived failure. Research Quarterly for Exercise and Sport, 60(2), 166-175. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02701367.1989.10607432

Ruiz de Azúa, S., Goñi, A., y Rodríguez, A. (2005). Variables socioculturales en la construcción del autoconceptofísico. Cultura y Educación, 17(3), 225-238. http://dx.doi.org/10.1174/113564005774462582

Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Schmidt, M., Valkanover, S., Roebers, C., y Conzelmann, A. (2013). Promoting a functional physical self-concept in physical education: Evaluation of a 10-week intervention. European Physical Education Review, 19(2), 232–255. http://dx.doi.org/10.1177/1356336X13486057

Schneider, M., Dunton, G. F., y Cooper, D. M. (2008). Physical activity and physical self-concept among sedentary adolescent females: An intervention study. Psychology of Sport and Exercise, 9(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.01.003

Shavelson, R. L., Hubner, J. L., y Stanton, G. C. (1976). Self concept validation of construct integrations. Review of Educational Research, 46(3), 407-441. http://dx.doi.org/10.3102/00346543046003407

Videra, A., y Reigal, R. (2013). Autoconcepto físico, percepción de salud y satisfacción vital en una muestra de adolescentes. Anales de Sicología, 29(1), 141-147. http://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.29.1.132401

Weiss, M.R., y Amorose, A.J. (2008). Motivational orientations and sport behaviour. En: Horn TS (Ed.), Advances in Sport Psychology (3ª ed.)(pp. 115–155). Recuperado de http://www.humankinetics.com/products/all-products/advances-in-sport-psychology-3rd-edition

Wijga, A., Scholtens, S., Bemelmans, W., de Jongste, J., Kerkhof, M., Schipper,…Smit, H. (2010). Comorbidities of obesity in school children: a cross-sectional study in the PIAMA birth cohort. BMC Public Health, 10,184. doi: http://dx.doi.org/10.1186/1471-2458-10-184

Zulaika, L. (1999). Educación Física y mejora del autoconcepto. Revisión de la investigación. Revista de Psicodidáctica, 8, 101-120. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17500809

Comments

Downloads

Download data is not yet available.