Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud ISSN Impreso: 1409-0724 ISSN electrónico: 1659-4436

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/oai
Interdiscipline and education: orienteering as systemic proposal
RecienHorneado_ES (Español (España))
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))
EPUB_ES (Español (España))

Keywords

interdisciplinary
curriculum
school
sport
interdisciplinariedad
currículo
escuela
deporte
interdisciplinaridade
currículo
escola
esporte

How to Cite

Castillo-Retamal, F., Cordero-Tapia, F., & Gomes Soares Scopel, A. J. (2019). Interdiscipline and education: orienteering as systemic proposal. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 17(2), e36693. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v17i2.36693

Abstract

The paper presents results of a literature search based on questions related to the possibility of including orienteering as relevant curricular component in school classrooms. A basic qualitative approach was adopted to generate new and useful knowledge without the need of an immediate practical application (Engel & Tolfo, 2009). The procedure followed was bibliographic research, which, according to Silva & Muszkat (2005), is the research prepared from published material. It is concluded that having activities in a natural environment is beneficial for the student’s overall education and that orienteering, is a sport that promotes developing skills and behaviors related to the holistic understanding of the human phenomenon from the integration of knowledge.

https://doi.org/10.15517/pensarmov.v17i2.36693
RecienHorneado_ES (Español (España))
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))
EPUB_ES (Español (España))

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bell, A. y Dyment, J. (2006). Grounds for Action: Promoting Physical Activity through School Ground Greening in Canada. Toronto: Evergreen. Recuperado de https://www.evergreen.ca/tools-publications/grounds-for-action-promoting-physical-activity-through-school-ground-greeni/

Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la Educación Superior y la investigación. Revista Luna Azul, (31), 156-169. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf

Casado, J. (2010). El deporte de orientación en el ámbito educativo: posibilidades didácticas del gimnasio. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 2(7) 82-94. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/El_deporte_de_orientacion_en_el_ambito_educativo.pdf

Castillo, F. (2006). Escuela, motricidad y medio natural. Revista Ciencias de la Actividad Física, 8, 51-60.

Castillo, F. (2010). Transversalidad, interdisciplinariedad y aprendizaje, una tríada que emerge de la espacialidad. Revista educación física y deporte, 2(29), 279-286. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/8503

Castillo, F. y Cordero, M. (2017). Actividades en la naturaleza. Propuesta curricular para Educación Física. En Textos de Apoyo a la Docencia, n°39. Talca: Universidad Católica del Maule.

Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (2012). Decreto Supremo n°433. Santiago: Ministerio de Educación. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1047359&idVersion=2012-12-19

Díaz, J. (2010). Educación Física e interdisciplinariedad: una relación cada vez más necesaria. Revista Tándem, Didáctica de la Educación Física, 33, 7-21. Recuperado de https://www.grao.com/es/producto/revista-tandem-033-abril-10-interdisciplinaridad-y-educacion-fisica

Engel, T. y Tolfo, D. (2009). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf

Escaravajal-Rodríguez, J. (2017). La orientación deportiva como medio interdisciplinar. Revista FEAFYS, 9(6), 885-908. Recuperado de http://www.trances.es/index.php?option=com_content&view=article&id=424:escaravajal-rodriguez-jc-2017-la-orientacion-deportiva-como-medio-interdisciplinar-trances-96885-908&catid=94:noviembre-diciembre-2017&Itemid=76

Fernández, V., Ruiz, S., Cortés, P. y Pascual, R. (1993). Impacto del enriquecimiento ambiental sobre el desarrollo cerebral. Interacciones sociales, nutricionales y sensoriales. Revista Chilena de Nutrición, 21, 7-18.

Follari, R. (2007). La interdisciplina en la Docencia. Polis: Revista académica de la Universidad Bolivariana, 16, 1-14. Recuperado de https://journals.openedition.org/polis/4586

Freire, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelona: Graó. Recuperado de https://www.grao.com/es/producto/educar-en-verde

Fuentealba, M., Marín, F., Castillo, F. y Roco, L. (2017). Análisis de la experiencia pedagógica Campamento EXPLORA Chile VA! Valorando la Biodiversidad Maulina. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17 (1), 1-25. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.27211

Henao, C., García, D., Aguirre, E., González, A., Bracho, R., Solorzano, J. y Arboleda, A. (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 179-197. doi: http://dx.doi.org/10.22507/rli.v14n1a16

Julián, J. y Pinos, M. (2011). Unidades didácticas de segundo ciclo de primaria. Actividad: Orientación. Zaragoza: Departamento de Educación, Universidad, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón. Recuperado de http://efypaf.unizar.es/recursos/orientacion.html

Kellert, S. (2005). Nature and Childhood Development. En Building for Life: Designing and understanding the human-nature connection. Washington, D.C.: Island Press. Recuperado de https://bit.ly/2nw0fIP

Lenoir, Y. (1999). Interdisciplinarité. En J. Houssaye (Coord.). Questions pédagogiques. Encyclopédie historique (pp. 291-314). Paris: Hachette. Recuperado de https://www.amazon.fr/Questions-p%C3%A9dagogiques-Encyclop%C3%A9die-historique-Houssaye/dp/2011704960

Llano, L., Gutiérrez M., Stable, A., Núñez, M., Masó, R. y Rojas, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Medisur, 14(3), 320-327. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015

Longchamp-Ges, N., Escalona-Vásquez, I. y Céspedes-Quiala, A. (2018). La interdisciplinariedad: algunas consideraciones desde la carrera de Licenciatura en Educación Preescolar. Revista Maestro y Sociedad, (4), 178-185. Recuperado de https://bit.ly/2nlAhYK

Marimon, M. y Martos, L. (2014). ¿Cómo gestionamos la subjetividad? En Ó. Rull. Redacción especializada. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Una introducción conceptual. (5°ed). Madrid: Pearson Educación. Recuperado de https://bit.ly/2nwPNRl

McNeill, C., Cory-Wrigth, J. y Renirew T. (2006). Carreras de Orientación. Guía de aprendizaje. Barcelona: Paidotribo. Recuperado de https://www.amazon.es/CARRERAS-ORIENTACI%C3%93N-aprendizaje-Color-Deportes/dp/8480198818

Miller, F. (1971). Principios y servicios de orientación escolar. Madrid: Magisterio Español. Recuperado de https://bit.ly/2mKadWU

Morin, E. (2010). Ciência com consciência. Bertrand: Rio de Janeiro.

Muñoz, J. (2010). El cross de orientación. Aplicaciones y posibilidades educativas. Sugerencias para su organización. Revista Temas para la Educación, 10, 1-9. Recuperado de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7449.pdf

Paula-Acosta, C., Pérez-López, J. y Sierra-Socorro, J. (2019). La educación ambiental con enfoque integrador. Una experiencia en la formación inicial de profesores de matemática y física. Revista electrónica Educare, 23 (1), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.10

Pimentel, G., Castillo, F., Fernandes, A., Noda, L., Da Silva, L. y Dos Santos, S. (2017). Atividades alternativas na Educação Física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE/SP, 5, 176-196. Recuperado de http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/56/30082017172544.pdf

Posada, R. (2004). Formación Superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación, 35 (1), 1-33. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2870/3814

Rivero, S., López-Huertas, M. y Pérez, M. (2013). La interdisciplinariedad de la ciencia y la organización del conocimiento en los sistemas de gestión de información curricular. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24 (3), 354-367. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132013000300011

Sanhueza-Tsutsumi, M., González, X. y Gutiérrez, R. (2005). Estudio Exploratorio: Relación de la conciencia corporal y la estructuración témporo-espacial en el aprendizaje de la lectoescritura en niños de primer año básico. Revista Iberoamericana de Educación, 35 (5), 1-15. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000090&pid=S0123-4226200800010000800016&lng=pt

Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona: Paidós.

Sicilia, A. y Rivadeneira, M. (1998). Unidades Didácticas para Secundaria. Barcelona: INDE.

Silva, E. y Muszkat, E. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação (4a ed.). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. Recuperado de https://projetos.inf.ufsc.br/arquivos/Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_teses_e_dissertacoes_4ed.pdf

Sotolongo, P. y Delgado, C. (2016). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-Pasando Fronteras: 10, 11-24. doi: https://doi.org/10.18046/retf.i10.2631

Torres, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Morata.

Van del Linde, G. (2007). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 4 (8), 11-12. Recuperado de http://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/68/67

Varela, F. (2000). El Fenómeno de la Vida. Santiago de Chile: Dolmen.

Wells, N. (2000). At home with nature: Effects of “greenness” on children’s cognitive functioning. Journal Environment and Behavior, 32 (6), 775-795. doi: https://doi.org/10.1177/00139160021972793

Comments

Downloads

Download data is not yet available.