Abstract
Introduction: The relationship with the digital particularizes other forms of construction of subjectivities, which require visualizing the transformations from the use of these objects. We will focus on understanding the relationship between adolescence and the digital, from the use of technology as a potential element of the social bond or depotentializer of the social bond.
Objective: To propose a critical analysis of the relationship between the digital and adolescence in psychosocial vulnerability, based on the notion of the body, digital technologies, and new subjective constructions.
Method: A documentary research was carried out in two phases. The first was aimed at identifying existing Ibero-American literature in the last decade (2011-2021) on the relationship between adolescence in psychosocial vulnerability and digital technology. The second phase consisted of the analytical-critical theorization of this link, as a process of relational and subjective transformation.
Results: The documentary review allowed the identification of 82 binding investigations. Three analytical criteria were established for deconstructive critical reading with the transversal pharmakon axis: access-non-access to the digital, the circuit of affects and intergenerational difficulties in use. The result of the process led to an analytical corpus of 25 investigations.
[Continue reading the article]
References
Agüero, Aileen y Mariana Bareto. 2012. El nuevo perfil de las mujeres rurales jóvenes en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos. Lima, Perú. http://repositorio.iep.org.pe/bitstream/handle/IEP/807/aguero_mujeresruralesenperu.PDF?sequence=5&isAllowed=y
Allard, Laurence. 2014. Express Yourself 3.0! Le mobile comme média de la voix intérieure. Entre double agir communicationnel et continuum disjonctif soma- technologique. http://www.culturesexpressives.fr/ExpressYourself3.pdf
Allard Laurence, Roger Odin y Laurence Creton L. 2017. «Des mobiles, des apps et autant de nuances d’images» in Mobiles: enjeux esthétiques et artistiques, Théorème, PSN.
Alvites, Cleofé. 2019. Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. Revista Científica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 19: 210-234 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7032614
Amemiya, Isabel, Miguel Oliveros, Yolanda Condorimay, Ricardo Oliveros, Armando Barrientos y Bruno Rivas. 2013. “Ciberbullying en colegios privados y estatales de primaria en dos distritos de Lima Metropolitana” Anales de la Facultad de Medicina. 74: 91-96. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832013000200002
Araújo, Fran. 2017. Juventud y violencia en América Latina. México Social la cuestión social en México. https://www.mexicosocial.org/juventud-y-violencia-en-america-latina/
Ariès, Phillipe. 1996. Ensayos de la memoria 1943-1983. Bogotá: Editorial Norma.
Armella, Julieta. 2015. "Dispositivos pedagógicos y Tecnologías de la Información y la comunicación: Un estudio socio-pedagógico en escuelas secundarias públicas emplazadas en contextos de pobreza urbana". Tesis maestría Universidad de Buenos Aires: http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/2976/uba_ffyl_t_2015_904930.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arrivillaga, Christiane, Lourdes Rey y Natalio Extremera. 2021. “Perfil emocional de adolescentes en riesgo de un uso problemático de internet”. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes 8: 47-53. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/7531_d_PerfilEmocionalDeAdolescentesEnRiesgoDeUnUsoProble.pdf
Arroyo, Helga e Ignacio Dobles. 2021. Neoliberalismo y afectos. San José: Arlekin.
Bernal, Diana y Axel Murillo. 2012. El acceso de los pueblos indígenas a las tecnologías de la información y la comunicación en Colombia: ¿Inclusión o exclusión social y política? Derecho y Realidad, 20 (2), 193-214. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/4862/3954
Carvalho, Guilherme. 2018. Práticas Digitais, Lazer e Adolescência. Licere, Belo. Horizonte. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer 21 (4): 218-258. https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1937
Castel, Robert. 1997. La metamorfosis de la cuestión social. Buenos Aires: Paidós.
Cerna, Eduardo, Andrea Marín y Javier Molina. 2016. Comunicación Transnacional: Impacto de la comunicación en la construcción de los vínculos afectivos en la relación de los niños y niñas con padres en situación de migración irregular. Revista Estudios Centroamericanos. 74 (757): 255-282. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7772569
CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe). 2016. Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2016. https://bit.ly/2Hbt1r6
Chacón, Laura. 2022. Del riesgo a la creación ¿es posible? Una experiencia en Pavas. En prensa. San José.
Citton, Yves. 2017. Médiarchie. Paris: Seuil.
Demoulin, Quentin. 2021. Les dispositifs numériques en psychopathologie: nouvelles réalités du sujet et auto-traitement dans la structure des psychoses. Tesis de doctorado. Université Rennes.
Durán, Mercedes, Carmen Rodríguez y Roberto Martínez. 2017. «Ciberagresores en el noviazgo adolescente y su relación con la violencia psicológica, el sexismo y los celos». Health and Addictions. 18: 17-27 de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/70532/Ciberagresores.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Endarra David, Dariel Mena y Carolina Vayas. 2018. «Ciudadanía digital e identidad cultural de los adolescentes salasakas en Facebook: proyecto educomunicativo». Revista Cubana de Información y Comunicación. 7: 122-150. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000200122&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Foucault Michel. 2001. L'herméneutique du sujet, cours du Collège de France de 1981-1982. Gallimard.
Giddens, Anthony. 2018. Las consecuencias de la modernidad. Alianza Universal. Madrid. Edición en PDF. Recuperado: http://polsocytrabiigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/152/2014/03/Giddens-Consecuencias_de_la_modernidad.pdf
Gómez, Dulce. 2021. Apropiación social de tecnologías digitales por jóvenes universitarios mayas de Quintana Roo. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672021000200136&script=sci_arttext
Gutiérrez, Rafael, Leticia Vega, Abraham Rendón. 2013. Usos de la Internet y teléfono celular asociados a situaciones de riesgo de explotación sexual de adolescentes. Salud Mental. 36: 41-48. https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2013/sam131f.pdf
Haraway, Donna. 2007. Sciences-Fictions-Féminismes. Manifeste Cyborg et autres essais, Anthologie dirigée par Laurence Allard, Delphine Gardey et Nathalie Magnan, Éditions Exils.
Hardt, Michael y Anthony Negri. 2011. Commonwealth. El proyecto de una revolución del común. Akal.
Holland, Kristin, Alana Vivolo, Brandi Martell & Ruth Westby. 2014. «A systematic review and content analysis of bullying and cyber-bullying measurement strategies», Aggression and Violent Behavior. 19: 423-434. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26752229/
Hoff, Dianne L, and Sidney N Mitchell. 2009. «Cyberbullying: Causes, Effects, and Remedies. » Journal of Educational Administration 47, no. 5: 652-65.
Hurtado, Merlyn. 2020. Accesos a las tecnologías digitales para mujeres indígenas rurales. Barreras, catalizadores y sueños. Tesis de Maestría interuniversitaria de la Universidad Politécnica y la Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: https://oa.upm.es/63760/1/TFM_Hurtado_Moncada_Merlyn_Johanna.pdf
Jiménez, Ana María. 2018. Del yo ideal al ideal del yo. Aproximación psicoanalítica a la función de la publicación en redes sociales en la adolescencia: un estudio de casos. Tesis de Licenciatura en Psicología. Universidad de Costa Rica.
Krauskopf, Dina. 2013. Adolescencia y educación. San José: Editorial UNED.
Latour, Bruno. 2007. Nunca fuimos modernos. Siglo Veintiuno Editores. Recuperado de: https://monoskop.org/images/f/fb/Latour_Bruno_Nunca_fuimos_modernos_Ensayo_de_antropologia_simetrica.pdf
Le Blanc, Guillaume. 2011. Que faire de notre vulnerabilité? Bayard.
Martínez, Marlen, Gómez, Dulce, y Morales, Julio. (2021). Determinantes de la brecha digital en comunidades indígenas de Oaxaca. Controversias Y Concurrencias Latinoamericanas, 12(22), 45-69. Recuperado a partir de https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/244
Marty, Francois, Silvain Missonier. 2010. Adolescence et monde virtuel. ÉTVDES.
Melendro, Miguel, Francisco García y Rosa Goig. 2016. El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. San José. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2016/02/el-uso-de-las-tic.pdf
OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico), CAF (Banco de Desarrollo de América Latina) y CEPAL (Comisión Económica para América Latina). 2017. Perspectivas económicas de América Latina 2017: juventud, competencias y emprendimiento. https://bit.ly/2xF0Ni1
Patchin, Justin, Sameer Hinduja. 2006. Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth violence and juvenile justice, 4 (2), 148-169.
Patchin, Justin y Sameer Hinduja. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of suicide research, 14 (3), 206-221.
Patchin, Justin y Sameer Hinduja. 2022. Cyberbullying among tweens in the United States: prevalence, impact, and helping behaviors. The Journal of Early Adolescence, 42 (3), 414-430.
Pérez, Rolando. 2016. Adolescencia, socialización y tic. En: Prosic. Informe Anual Hacia la Sociedad de la Información y el Conocimiento 2016. Universidad de Costa Rica: Prosic.
Pérez, Rolando, y David Torres. 2019. Mediación adulta de la internet: un estudio cualitativo con adolescentes costarricenses. Revista Colombiana de Educación, 1(79): 39-60. https://doi.org/10.17227/rce.num79-8205
Giusti, Gloriana, Rolando Pérez, y Karina Soto. (2020). Aspectos sociocognitivos asociados al uso de videojuegos colaborativos y violentos. Palabra Clave, 23(2)
Platón. 1957. Fedro. Instituto de estudios políticos.
Programa Estado de la Nación. 2021. VIII Informe Estado de la Educación. Imprenta LIL S.A.
Ramos, Oscar. 2018. Acceso a internet desigual y heterogéneo en los pueblos indígenas de la Sierra Norte de Puebla (México). Revista Española de Antropología Americana (48), 9-27. https://doi.org/10.5209/REAA.63687
Ramírez, Ana. 2021. «Del efecto pharmakon a la reinvención de subjetividades infantiles en la cibercultura». Linhas Críticas, 27. Universidade de Brasília. https://www.redalyc.org/journal/1935/193567258041/movil/
Resett, Santiago, y Pablo Gonzalez Caino. 2020. «Victimización De Pares Y Depresión: Su Asociación Con Las Autolesiones Y La Ideación Suicida En Adolescentes.» Summa Psicológica UST 17, no. 1: Summa Psicológica UST, 2020, Vol.17 (1).
Ricaurte, Paola. 2018. Jóvenes y cultura digital: abordajes críticos desde América Latina Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, núm. 137: 13-28.
Ricoeur, Paul. 1990. Soi-même comme un autre. Seuil. http://palimpsestes.fr/textes_philo/ricoeur/ricoeur-soi-meme.pdf
Stiegler, Bernard. 1994. La técnica y el tiempo. Galilée.
Stiegler, Bernard. 2011. New Critique of Political Economy. Polity Press.
Vivolo-Kantor, Alana., Martell, Brandi. N., Holland, Kristin. M., y Westby, Ruth. 2014. A systematic review and content analysis of bullying and cyber-bullying measurement strategies. Aggression and violent behavior, 19(4), 423–434. https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.06.008
Valencia, Sayak. 2010. Capitalismo gore. Melusina.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Laura Chacón Echeverría, Helga Arroyo Araya