Abstract
Introduction: This research incorporates the intersectional perspective to make visible the diversity of gender identities, sexual orientation, age, class, geographic location; as key elements for overcoming the Digital Gender Divide in public policies on gender and Information and Communication Technologies.
Objective: To analyze how gender and the Digital Gender Gap (GDG) are articulated in the design of public policies in order to know: what is the conception of women and their agency?
Method: qualitative research that studies national policies and programs, applying categories of intersectional analysis articulated to gender.
Results: Through the analysis, the conceptions and views on women reproduced in public policies were identified. In addition, of the routes proposed to reduce the DGD. There is an understanding that DGD is part of a complex system of inequalities based on gender inequality and the reproduction of gender roles and its impact on the barriers to access, use and appropriation of ICTs.
References
Abarca, Allan. 2002. «Las políticas públicas como perspectiva de análisis». Revista de Ciencias Sociales 97 (3): 95-103. https://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS97/07.pdf
AWID. 2004. Interseccionalidad: Una Herramienta Para La Justicia de Género Y La Justicia Económica https://www.awid.org/sites/default/files/atoms/files/nterseccionalidad_-_una_herramienta_para_la_justicia_de_genero_y_la_justicia_economica.pdf
Crenshaw, Kimberlé. 1991. «Maping the margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color». Stanford Law Review 43:1241-1299.
Consejo Nacional de Rectores. 2020. Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal. San José, Costa Rica. https://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/8034/OPES_43_2020_CONARE_PLANES_2021_2025.pdf?sequence=1&isAllowed=y
INEC (Instituto Nacional de Estadística y Censos). 2019. Encuesta Nacional de Hogares. Costa Rica: INEC. https://www.inec.cr/multimedia/enaho-2019-encuesta-nacional-de-hogares-2019
INAMU (Instituto Nacional de las Mujeres). 2018. Política Nacional para la Igualdad Efectiva entre Hombres y Mujeres 2018-2030. San José: Instituto Nacional de las Mujeres. https://www.inamu.go.cr/documents/10179/401246/INAMU+PIEG+2018-2030+NEW.pdf/f8333d70-df04-417e-bbe9-c48c412a3cfb
May, Vivian. 2015. Pursuing Intersectionality. Unsettling dominant imaginaries. Routledge: London.
Martínez, Yanet y Amanda Murillo. 2021. «Mujeres superando la brecha digital de género en Costa Rica. Accesos, apropiaciones y transformación de la vida cotidiana en diálogo con las tecnologías». Desafíos y paradojas de la comunicación en América Latina: 350-357.
Martínez, Yanet y Jinesta, Paola. 2022. «Defender los derechos de las mujeres transitando un camino violento: historias, agencia y transformación en el activismo feminista en las redes sociales en Costa Rica». En: Feminismos, violencias y redes sociales. Prácticas y estrategias iberoamericanas contra los discursos del odio, editado por Postigo Gómez, Teresa Vera Balanza y Ruth de Frutos García, 205-222. Nueva York: Peter Lang.
MICITT (Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones). 2017. Un acercamiento a la brecha digital de género en Costa Rica. San José, Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones. https://www.redalyc.org/pdf/4768/476847245006.pdf
MICITT (Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones). 2018. Política Nacional para la igualdad entre mujeres y hombres en la formación, el empleo y el disfrute de los productos de la Ciencia, Tecnología, las Telecomunicaciones y la Innovación 2018-2027. Costa Rica: MICITT. https://www.micitt.go.cr/wp-content/uploads/2022/04/pdf.pdf
MIDEPLAN (Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica). 2016. Guía para la elaboración de políticas públicas. San José. Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. https://documentos.mideplan.go.cr/share/s/fp24S-RnTdWk007TA_IikQ
MEP (Ministerio de Educación Pública). 2020. Plan Estratégico Tecnologías de la Información (PETI). Costa Rica: MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/plan-estrategico-tecnologia-informacion-peti.pdf
Navarrete, Ana. 2011. «Diferentes, desiguales y desconectadas. ¿Quién es quién en las industrias tecnológicas?», Asparkía Investigació Feminista 22: 17-31.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. 2014. Informe Estado de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. Costa Rica: PEN. https://drive.google.com/file/d/1jdy_mM48EY7RLc4pnqCsHI_h8NjrZxOL/view
Programa Estado de la Nación. 2021. Octavo Estado de la Educación 2021. Costa Rica: Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf
Tello, Edgar. 2011. «Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México». Rev. RUSC 4, 1-8.
Vázquez, Susana, y Cecilia Castaño. 2011. «La brecha digital de género: prácticas de e-inclusión y razones de la exclusión de las mujeres», Asparkía Investigación Feminista 22: 33-49.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Yanet Martinez Toledo, Sofía Mendoza Aguilar