Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Processes of tourist (in)visibility of the landscapes of the North oasis of Mendoza, Argentina
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

Keywords

Landscape components
Tourism promotion
Valorization
Government actors
Irrigated areas
Componentes paisajísticos
Promoción turística
Valorización
Actores gubernamentales
Zonas irrigadas

How to Cite

Suden, C. (2023). Processes of tourist (in)visibility of the landscapes of the North oasis of Mendoza, Argentina. Reflexiones Journal, 103(2), 1–31. https://doi.org/10.15517/rr.v103i2.53535

Abstract

 

Introduction: Tourism and landscape are presented as closely related concepts. The landscape is understood as a dynamic social construction in permanent evolution. It is valued for different purposes, among which is, precisely, its tourist value. In tourism promotion, some landscapes are selected and, consequently, others are marginalized according to the interests pursued by the social actors involved.

Objective: The objective of this research article is to know the landscapes of the North oasis of Mendoza that are currently valued touristically according to the vision of government actors, both at the local and provincial level.

Methodology: The research follows a quali-quantitative scheme, combining data collection techniques such as interviews and desk review. For the analysis, cartography was carried out to visualizate the components and landscapes valued for tourism.

Results: There is a focus on landscapes linked to: viticulture, urbanization, San Martin and mountain feat, to the detriment of others that present a lower value allocation (railway landscapes and those of the eastern part of the oasis) and are mostly marginalized. There are similarities, but also inconsistencies within the speeches of each of the referents interviewed in relation to the information provided on the websites.

Conclusions: The tourism promotion of landscapes is influenced by various interests that generate that, sometimes, it stops innovating and / or applying other strategies that would enable the integration of other territories, communities and practices marginalized, and, therefore, unknown.

https://doi.org/10.15517/rr.v103i2.53535
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

References

Abraham, Elena. 2000. Inventario de Recursos para la Planificación y Gestión de la Región Andina Argentina. Programa de cooperación para la investigación. Junta de Gobierno de Andalucía, España. Universidades y Centros de Investigación de la Región Andina Argentina.

Bertoncello, Rodolfo. 2002. «Turismo y territorio. Otras prácticas, otras miradas». Aportes y Transferencias. 6(2): 29-50. Mar del Plata, CIT- UNMDP. http://nulan.mdp.edu.ar/259/1/Apo2002a6v2pp29-50.pdf

Besse, Marc. 2006. Las cinco puertas del paisaje: ensayo de una cartografía de las problemáticas paisajeras contemporáneas. In J. Maderuelo (Dir.), Paisaje y pensamiento (145–171). Madrid: Fundación Beulas CDAN, Abada Editores S.L.

Dirección de Patrimonio y Museos de Mendoza. 2019. https://www.mendoza.gov.ar/cultura/museos/#:~:text=Direcci%C3%B3n%3A%20Av.,%2F22%2C%20Ciudad%20de%20Mendoza. Fecha de consulta: 10/12/2022.

Gobierno de Mendoza. 2017. Plan Provincial de Ordenamiento Territorial de Mendoza. Ley núm. 8.999. https://www.mendoza.gov.ar/wp-content/uploads/sites/23/2021/09/PPOT.pdf

Hiernaux, Daniel. 2002. «¿Cómo definir el turismo? Un repaso disciplinario». Aportes y Transferencias, 2 (6), 11-27.

Ivars Baidal, Josep Antoni y José Fernando Vera Rebollo (eds). 2008. Espacios turísticos: mercantilización, paisaje e identidad. Universidad de Alicante, Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas. ISBN 978-84-8018-320-8.

Gordillo, Inés. 2014. La noción de paisaje en arqueología. Formas de estudio y aportes al Patrimonio. Jangwa Pana, 13, 195 – 208. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/jangwapana/article/view/1382/977

INDEC- Instituto Nacional de Estadísticas y Censos-. 2010. https://www.indec.gob.ar/ Fecha de consulta: 30/08/2022.

Knafou, Remy. 1996. Turismo e territorio. Para uma abordagem científica do turismo. En A. Balastreri Rodrigues (Org.). Turismo e Geografia. Reflexões teóricas e enfoques regionais (62-72). San Pablo: Hucitec.

Knafou, Remy y Mathis Stock. 2003. Tourisme. En J. Levy y M. Loussault. Dictionnaire de la géographie et de l´espace des sociétés (931-934). París: Belin.

Kuper, Diego y Rodolfo Bertoncello. 2008. «Turismo e infraestructura urbana: la refuncionalización de la estación del ferrocarril de Gualeguaychú como atractivo turístico». Boletín Geográfico, (31), 471-488.

Monkhouse, Francis John. 1978. Diccionario de términos geográficos. OIKOS-TAU.

Morgan, David. 1996. «Focus Groups». Annual Review of Sociology, 22, 129-152.

Navarro, Diego y Giuliana Rizzo. 2022. «Desarrollo del turismo sanmartiniano. Valoración turística de recursos y atractivos culturales». PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Vol. 20 N.o 4. https://ojsull.webs.ull.es/index.php/Revista/article/view/3324/1696

Nogué Font, Joan. 2011. «La dimensión comunicativa del paisaje. Una propuesta teórica y aplicada». Revista de Geografía Norte Grande, núm. 49.

Orejas, Almudena. 1991. Arqueología del paisaje. Historia, problemas y perspectivas. Archivo Español de Arqueología. 64, 191-230.

Panosso Netto, Alexandre. 2007. «Filosofía del turismo. Una propuesta metodológica». Estudios y perspectivas en turismo. Volumen 16.

Panosso Netto, Alexandre y Guilherme Lohmann. 2012. Teoría del Turismo. Conceptos, modelos y sistemas. Editorial Trillas.

Pine, Joseph y James Gilmore. 2000. La economía como experiencia. El trabajo es teatro y cada empresa un escenario. México DF, México. Granica.

Santana Talavera, Agustín. 1997. Antropología y turismo ¿Nuevas hordas, viejas culturas?, Barcelona, Ariel.

Santos, Milton.1990. Por una geografía nueva. Madrid: Espasa-Calpe.

Santos, Milton. 1996. Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona: Oikos-tau.

Santos Solla, Xosé Manuel. 2008. Paisaje e identidad en la promoción de la imagen de los destinos turísticos. En Ivars Baidal, Josep Antoni y Fernando Vera Rebollo (eds). Espacios turísticos. Mercantilización, paisaje e identidad. Alicante, Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas (Universidad de Alicante), 195-206.

Schenkel, Érica. 2019. Los grupos de interés en la configuración de la política turística argentina en el siglo XXI. Lurr@lde; 42; 113-129. ISSN 0211-5891.

Souto, Patricia. 2011. «Paisajes en la geografía contemporánea: concepciones y potencialidades». Revista Geográfica de América Central, (2) 1-23. ISSN: 1011-484X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451744820011

Troncoso, Claudia y Analía Almirón. 2005. «Turismo y patrimonio. Hacia una relectura de sus relaciones». Aportes y Transferencias, 9 (1), 56-74.

Vera Rebollo, Fernando. (Coord.). 2011. Francisco Lopez Palomeque.; Manuel Marchena, y Salvador Antón Clavé. Análisis territorial del turismo y planificación territorial del turismo. Valencia: Tirant lo Blanch.

Zusman, Perla. 2009. El paisaje: la razón y la emoción al servicio de la práctica turística. En Bertoncello, R. (comp.) Turismo y geografía. Lugares y patrimonio natural-cultural de la Argentina, Ciccus, Bs As.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Clarisa Suden

Downloads

Download data is not yet available.