Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Processes of Extension Projects of Instituto Tecnológico de Costa Rica and Women Empowerment in Sarapiquí: Reflections about Community Development based on the Perceptions of Five Women
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

Keywords

Community, Emporwerment, Entrepreneurship, Women, Tourism
Comunidad
Empoderamiento
Emprendimiento
Mujer
Turismo

How to Cite

López-Estrada, P., Fernández-Mora , L. ., & Pérez-Hidalgo, E. . (2023). Processes of Extension Projects of Instituto Tecnológico de Costa Rica and Women Empowerment in Sarapiquí: Reflections about Community Development based on the Perceptions of Five Women. Reflexiones Journal, 103(2), 1–19. https://doi.org/10.15517/rr.v103i1.54128

Abstract

Introduction. Extension projects promoted at the university level serve as mechanisms for the betterment and growth of the rural communities. These projects might end up being longitudinal, where the constant mentoring and coaching is fundamental to continue helping the communities. This study examined the impact of extension projects that focused on rural tourism and entrepreneurship to a cooperative.

Objective. The descriptive study seeks to portray the importance of university extension processes during 2015-2018 regarding community development, based on a qualitative case study of five women in Sarapiquí.

Methodology. The methodology was based on a case study as a detailed description. The focus was descriptive (Baxter y Jack, 2008; Flyvbjerg, 2011; Lichtman, 2013). The case study focused on the experiences of five women, who were trained during 2015-2018 in rural tourism and entrepreneurship coordinated by the Instituto Tecnológico de Costa Rica.

[Continue reading the article]

https://doi.org/10.15517/rr.v103i1.54128
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

References

Battiwala, Srilatha. 1993. «Empoderamiento de las mujeres en Asia del Sur. Conceptos y Prácticas». En Documento de trabajo del Departamento de Educación de Adultos del Pacífico Asiático del Sur y por la Campaña Liberación del Hambre/Acción para el Desarrollo de la FAO, traducido por Jennifer Bain, 132. New Delhi.

Baxter, Pamela, y Susan Jack. 2008. «Qualitative Case Study Methodology: Study design and implementation for novice researchers». The Qualitative Report, 13 (4): 544-559. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2

Baylina, Mireia, Montserrat Villarino, Maria Dolors Garcia Ramon, Maria Josefa Mosteiro, Ana Maria Porto e Isabel Salamaña. 2019. «GÉNERO E INNOVACIÓN EN LOS NUEVOS PROCESOS DE RE-RURALIZACIÓN EN ESPAÑA». Finisterra 54 (110):75-91. https://doi.org/10.18055/Finis16053

Buendía-Martínez, Inmaculada, y Inmaculada Carrasco. 2013. «Mujer, actividad emprendedora y desarrollo rural en América Latina y el Caribe». Cuadernos de Desarrollo Rural, 10 (72), 21-45. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-14502013000300003&lng=en&tlng=es

Camacho Gutiérrez, Javier. 2014. «Desarrollo Comunitario». EUNOMÍA. Revista En Cultura De La Legalidad, n.º 3 (septiembre), 206-12. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/2132

Erazo Caicedo, María Isabel, María del Carmen Jiménez Ruiz y Carmelina López Morales. 2014. «Empoderamiento y liderazgo femenino: su papel en la autogestión comunitaria en el corregimiento El Hormiguero - Valle del Cauca». Avances en Psicología Latinoamericana, 32 (1): 149-157. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-47242014000100011&lng=en&tlng=es

Flyvbjerg, Bent. 2011. «Case Study». En The Sage Handbook of Qualitative Research, editado por Norman K. Denzin y Yvonna S. Lincoln, 301-316. CA: Sage.

García Arteaga, Verónica Fernanda, Erika Cruz Coria, y Carlos Mejía Reyes. 2022. «Factores que Impulsan e Inhiben el Empoderamiento Femenino: Una revisión de Literatura». Revista Reflexiones, 101 (1). https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.43649.

Alcocer, J. Ricardo González. 2015. «Desarrollo comunitario y educación». Infancia. Educar de 0 a 6 años, 149: 38-41. http://www.colectivoescuelaabierta.org/Desarrollo_comunitario_y_educacion.pdf.

Grbich, Carol. 2007. Qualitative data analysis: An introduction. New Delhi: Sage.

Hatch, J. Amos. 2002. Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York Press.

Instituto Tecnológico de Costa Rica. 2013. Reglamento para la vinculación remunerada externa del Instituto Tecnológico de Costa Rica con la coadyuvancia de la FUNDATEC. Costa Rica: ITCR. https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/reglamento_para_la_vinculacion_remunerada_del_itcr._vigente_con_modificaciones_incluidas.pdf.

Instituto Tecnológico de Costa Rica. 2023. 7 Sobre la extensión. Costa Rica: ITCR. https://www.tec.ac.cr/7-extension

Kabeer, Naila. 1998. «Realidades trastocadas: Las jerarquías de género en el pensamiento del desarrollo». En Programa Universitario de Estudios de Género, Instituto de Investigaciones Económicas y Paidós.

Lichtman, Marilyn. 2013. Qualitative research in education: A user’s guide. 3.ra ed. New Delhi: Sage.

Rodríguez García, Luis, Manuel Rivera Mateos, Abdelouahab Idelhadj, Mercedes Osuna Rodríguez y Rocío Rubio Alegre. 2014. «Mujeres y turismo rural en Andalucía y Norte de Marruecos: una propuesta de investigación sobre emprendimiento femenino, inserción sociolaboral y superación de desigualdades y brecha salarial». Globalización y Pluralidad cultural: 127-150. http://hdl.handle.net/10396/14877

Rowlands, Jo. 1997. «Empoderamiento y mujeres rurales en Honduras: un modelo para el desarrollo». Poder y empoderamiento de las mujeres, 3 (3): 213-244.

Sánchez Islas, Yamile Itzel. 2018. «Organizaciones y empoderamiento de mujeres en el turismo rural comunitario en la red ecoturística Calakmul, Campeche, México». Tesis de maestría, Institución de Enseñanza e Investigación en Ciencias Agrícolas http://colposdigital.colpos.mx:8080/xmlui/handle/10521/3148.

Tecnológico de Monterrey. 2015. «Proyecto EQUALITY Fortalecimiento del liderazgo femenino en las IES Latinoamericanas y la sociedad: Experiencias, conclusiones y recomendaciones de la política pública». https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/politicas_publicas_hacia_la_igualdad_de_genero.pdf

Urcelay Cabañes, Rosa María. 2014. «El empoderamiento de las mujeres: La ruta para una vida equitativa y segura». Trabajo final de maestría, Universitat Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/107662

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Patricia López-Estrada, Lady Fernández-Mora , Estefanía Pérez-Hidalgo

Downloads

Download data is not yet available.