Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Rethinking the socio-educational in local spaces: reflections from the academic practices of Social Work
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

Keywords

Dimensión socioeducativa
Diagnóstico
Investigación-acción participativa
Río Azul
Socio-educational dimension
Diagnosis
Participatory action research
Río Azul
Childhood and adolescence

How to Cite

Miranda Méndez, D. (2023). Rethinking the socio-educational in local spaces: reflections from the academic practices of Social Work. Reflexiones Journal, 102(2), 1–17. https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56614

Abstract

Introduction: This article deals with elements related to the socio-educational dimension of Social Work, in the context of the academic practices of the third level of the career at the University of Costa Rica, specifically the course Local Organization and Citizenship I and II, carried out in collaboration with the district of Río Azul, Cartago.

Objective: To identify relevant elements about socio-educational issues and their relationship with academic practice in Social Work.

Method: The practice starts from the socio-educational dimension, with a methodology based on participatory action research, which included a diagnosis process together with the community and the creation of a work plan in response to the needs identified with the population.

Results: It is necessary to problematize the socio-educational dimension in the face of emerging objects of intervention in the professional field, for which the diagnosis is a fundamental tool that allows a professional approach in a critical way. This must be accompanied by situational planning, mapping of actors and principles of intervention-action. In this programme, practical needs were identified in areas such as poverty, violence, inequality and social exclusion. 16 workshops on life skills, migration and violence were held with boys and girls from the Francisco Gamboa School in Río Azul.

[Continue reading in the article]

https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56614
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

References

Algranati, Santiago, Daniela Bruno y Andrea Lotti. 2012. «Mapear actores, relaciones y territorios: Una herramienta para el análisis del escenario social». Cuadernos de cátedra No. 3. Facultad de Periodismo y Comunicación Social Universidad Nacional de La Plata

Escuela de Trabajo Social. 2022. «Programa del curso TS 0043: Taller I: Organización local y construcción de ciudadanía I» http://www.ts.ucr.ac.cr/images/programas/Iciclo2021/virtual/IIINivel/TS0043.pdf

Grosfoguel, Ramón. 2016. “Del «extractivismo económico» al «extractivismo epistémico» y al «extractivismo ontológico»: una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo.” Tabula Rasa no.24. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-24892016000100006

GTZ. 2009. Capacity WORKS. El modelo de gestión para el desarrollo sostenible. Alemania: GTZ.

Geilfus, Frans. 2002. 80 Herramientas para el desarrollo participativo: diagnóstico, planificación, monitoreo y evaluación. San José, Costa Rica: IICA.

Jara Hollyday, Oscar. 2009. La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano: una aproximación histórica. Diálogo de saberes, 3, 118-129.

Luna, Florencia. 2008. Vulnerabilidad: la metáfora de las capas. Jurisprudencia Argentina IV, nº 1, 60-67.

Miranda Méndez, Daniela. 2021. “Circo para la vida”. Tesis licenciatura en Trabajo Social. Universidad de Costa Rica.

Molina Romero, Lorena. 1994. «Modelos de atención social en la práctica profesional de trabajo social» https://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/congresos/nac/cr/cr-con-04-23.pdf

Molina, Lorena. y Cristina Romero. 2001. Modelos de intervención asistencial, socioeducativo y terapéutico en Trabajo Social. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Pichardo Muñiz, Arlette. 1997. Planificación y programación social. Argentina: LUMEN /MANITAS. https://planificacionyadministracion.files.wordpress.com/2019/04/pichardo-muniz-planificacion-y-programa-social-.pdf

_________. 2021. De cómo hacer planificación situacional aprendiendo. Argentina: Editorial Brujas

Pontes, Reinaldo. 2003. Mediación: categoría fundamental para el trabajo del asistente social. En Servicio Social Crítico: hacia una construcción del nuevo proyecto ético-político profesional. Cortez Editora. Sao Paulo, Brasil.

Rodríguez, Andrés. 1992. “Poder y políticas en las organizaciones.” Revista Psicología Política, 5, 1-17. https://www.uv.es/garzon/psicologia%20politica/N5-5.pdf

Rozas, Margarita. 1998. Una perspectiva teórico-metodológica de la intervención profesional. Argentina: Espacio Editorial.

Salazar, Claudia. 2002. Intervención: trabajo sobre lo negativo. Revista Tramas, 18-19. Universidad Autónoma Metropolitana. México

Sosa, Mario. 2012. ¿Cómo entender el territorio? Colección, documentos para el debate y la formación. (Editorial Cara Parens). ISBN: 978-9929-54-002-6

Tapella, Esteban. 2007. El mapeo de actores claves. Universidad Nacional de Córdoba.

Vega Guzmán, María. 1997. “Perspectivas contemporáneas en la práctica del trabajo social en América Latina: balance, retos y perspectivas.” V Encuentro Regional de Escuelas de Trabajo Social. México, Centroamérica y el Caribe. Puerto Rico.

Volio, Roxana. 2008. Género y cultura en la planificación del desarrollo. FUNDESCAN.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Daniela Miranda Méndez

Downloads

Download data is not yet available.