Abstract
Introduction: This article is based on the results obtained, through the work process with the group of women in the community of Los Ledezma, during the first and second semester of the workshop Local organization and construction of citizenship, taught by the School of Social Work at the University of Costa Rica.
Objective: Analyze the lived experience of the achievements and learning of the group of Social Work students, through the work process with the women of Los Ledezma, during the year 2022.
Method: From a social approach, from the review of background and field diaries, the achievements and learning derived from the work are observed, based on theoretical-methodological understandings translated into the organization of a group of women in the town of Los Ledezma.
Results: A greater handling of technical tools by the work group is identified, having a more accurate understanding of reality from the application of previously acquired theory. As well as a more defined ethical-political position in practice.
[Continue reading in the article]
References
Briceño, Roberto. 1998. El contexto político de la participación comunitaria en América Latina. Laboratorio de Ciencias Sociales, Universidad Central de Venezuela.
Cross, Cecilia. 2018. Experiencia y cambio cultural en investigación acción participativa: Claves para la vigilancia reflexiva de la intervención académica. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época III. Vol. XXIV. Número 48, Colima, invierno
Estrada, Katherine. 2022. El Gobierno local apuesta por la educación y la regularización de la población migrante que agradece la oportunidad para mejorar su calidad de vida. Nicas Migrantes. https://www.confidencial.digital/migrantes/upala-el-canton-costarricense-que-facilita-la-integracion-de-los-migrantes-nicas/#:~:text=%E2%80%9CLas%20comunidades%20transfronterizas%20no%20tienen,constituyeron%E2%80%9D%2C%20indica%20Alejandro%20Ubau%2C
Jara, Oscar. 2015. La sistematización de experiencias produce un conocimiento crítico, dialógico y transformador. Docencia 55: 33-9. Acceso el 04 de diciembre de 2022. https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2015/06/Entrevista-Oscar-Jara-Revista-Docencia.pdf
Lagarde, Marcela. 1997. Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas y locas”. México, UNAM. ISO 690.
Observatorio de Género: Femicidios. 2022. Observatorio de Género del Poder Judicial. 2022.https://observatoriodegenero.poder-judicial.go.cr/images/Estadisticas/Femicidio/Documentos/FEMICIDIOS_2022_al_22dejunio-dm-publicado1dejulio.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación (FAO). 2004. Guía Metodológica de Sistematización. Honduras: Litografía López. https://www.fao.org/3/at773s/at773s.pdf
Paniagua, Laura. 2012. EL TRABAJO CON COMUNIDADES: NOTAS PARA EL APRENDIZAJE. Rev. Reflexiones. 49.
Piedra, Almendra. 2017. ¿Qué es la ideología de género? Ipsos Public Affairs. Acesso el 03 de diciembre de 2022. https://www.ipsos.com/es-pe/que-es-la-ideologia-de-genero
Saldivar Alicia, Díaz Rolando, Reyes Norma, Armenta Carolina, López Fuensanta, Moreno Mayra, Romero Angélica, Hernández Julita y Domínguez Miriam. 2015. "Roles de Género y Diversidad: Validación de una Escala en Varios Contextos Culturales." Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records 5, no. 3. 2124-2148. Redalyc, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358943649003
Vidales Gonzáles, Carlos. 2014. «En diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales». Comunicación y Sociedad, nº 20. 239–47. https://doi.org/10.32870/cys.v0i20.224
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Valerie de Jesús Barrot Mora, Karla Bonilla Montero, Mariana Ramírez Fallas, Erika Adriana Ruiz Dávila